آموزش ایجاد تحریر در صدا

فهرست مطالب

یکی از نکاتی که موجب تمایز خواننده های حرفه ای میشود توانایی ایجاد تحریر در صدا است. تعریف ساده تحریر را میتوان روح بخشیدن به یک نت دانست.  این کار در حقیقت همان موجی است که خواننده ها در هنگام اجرا روی یکی از نت ها اجرا میکند. در ابتدا ممکن از تحریر کار سختی به نظر برسد خصوصا برای خوانندگان تازه کار. خیلی از افراد حتی فکر میکنند که خواننده با تحریر در صدا متولد میشود! البته ممکن است اساتید آموزشگاه موسیقی در قدیم همچین نظری داشته اند اما باید بگوییم این نظریه اشتباه است. شما با تکرار و تمرین میتوانید مانند یک خواننده حرفه ای به اجرای نت های تحریر دار بپردازید. گاهی افراد سعی میکنند با ایجاد تغییر در صدای خود طنین ایجاد کنند. اما تفاوت حرفه ای ها در این است که به تحریری که ایجاد میکند آگاه است. یک تحریر خوب باید در حین عمید بودن طبیعی و بدون فشار به نظر برسد. اما برای ایجاد تحریر در صدا ابتدا باید به نحوه ساز و کار آن آشنا باشید. در هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن تارهای صوتی کشیده میشود. میزان کشیده شند این تارهای صوتی زیر و بمی صدا را تعیین میکند. هنگامی که تارهای صوتی شما در محدوده خاصی کشیده شود که نه خیلی کم است نه خیلی زیاد یک صوت دوم ایجاد میشود. این صوت لرزشی به اندازه شش ارتعاش در ثانیه است. به این حالت ایجاد تحریر در صدا گفته میشود. یکی از علایم نشان دهنده تحریر صحیح در صدا این است که هیچ جای بدن شخص نباید تکان بخورد. هنگام اجرای منت نباید تمام حواس خود را متوجه طنین گذاری کنید. بلکه باید متوجه هوای خارجی باشید به صورتی که حرکتی موجی ایجاد شود. میتوان گفت که تحریر در صدا یک کار احساسی است.

تمرین های تحریر در صدا

البته در بالا گفتیم که برای ایجاد طنین مناسب هیچ قسمتی از بند فرد نباید تکان بخورد. اما خب فراموش نکنید که این یک تمرین است و اشکالی ندارد که کمی از قوانین فاصله بگیریم. صاف بایستید و دست خود را به سمت جلو بگیرید گویی که میخواهید با شخصی دست بدهید. سپس انگشتان دست خود را به جز انگشت اشاره جمع کنید. اکنون شروع به گفتن صدای عهههههه eeeeeee کنید و حرکت صدای خود را با دستتان هماهنگ کنید. سعی کنید در صدای خروجی قطعی ایجاد کنید و صدایی صربان دار تولید کنید. اکنون بر روی سقف دهان خود تمرکز کنید و لرزش هوا را احساس کنید. ابن کار را به اندازه ای تکرار کنید که به آن عادت کنید. اکنون دست خود را در اطراف بدن قرار دهید و سعی کنید بدون حرکت بدن این کار را انجام دهید. شما موفق به اجرای تحریر در صدای خود شدید.

ضربان دست ها

یکی از دستان خود را مشت کرده و در بالای شکم محل اتصال دنده ها بگذارید. با دست دیگر مشت خودد را بپوشانید. اکنون همان صدای عههههه یا eeeeeeee را تکرار کنید. در همان حال ایجاد صدا دست خود را با لرزش به حالت ضربانی به داخل و بیرون فشار دهید. دوباره حواس خود را متمرکز به پشت گلویتان کنید و ضربان هوا را احساس کنید. هدف از تمام این تمرین ها آشنا شدن شما با حس ایجاد تحریر در صدا است. معرفی نوازندگان عود به این تکنه توجه داشته باشید که در ابتدا ایجاد طنین سرعت کمی دارد یا حتی ممکن است مصنوعی به نظر برسد. اما هنگامی که به آن عادت کردید میتوانید مانند حرفه ای ها تحریر در صدای خود ایجاد کنید. در این مرحله شما به جایی رسیده اید که گویی با تحریر در صدا زاده شده اید.

آموزش آنلاین آواز در آموزشگاه فردوس

آموزش آواز به صورت حضوری

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button