روش ارف چگونه است

اساس و پایه روش ارف بر مبنای همبستگی موسیقی و حرکت و کلام است. در این روش آموزشی کودکان برا بیان احساسات خود از آمیزه ای از حرکت و کلام استفاده میکنند. به این صورت که کودک شروع به آواز خواندن میکند و همراه با آوازش هماهنگ با ریتم آواز به حرکات موزون میپردازد.در این روش از ساده ترین مفاهیم و آوازها که مناسب برای کودکان است استفاده میشود.

به دلایل ذکر شده در بالا روش ارف را میتوان روشی دانست که از طریق اجزای موسیقی مانند ریتم به آموزش موسیقی به کودک میپردازد.این روش به صورت مرحله به مرحله و امیختن صدا و حرکات موزون به درک موسیقی توسط کودک کمک میکند. البته پس از گذشت مدتی کارل ارف که مبدع روش ارف بود با الهام از سازهای بومی به ساخت سازهایی ساده برای کودکان اقدام کرد. این سازها هنوز هم مورد استفاده است که به آن ها سازهای ارف گفته میشود.

آموزش موسیقی کودکان به روش ارف در آموزشگاه موسیقی

البته سازهای ارف مانند سازهای دیگر است و روش استفاه از آن ها نیز مانند روش استفاده از سازهای معمولی است. اما تفاوتی که سازهای مورد استفاه در روش ارف با سازهای دیگر دارد ساختن دنیایی شعر گونه برای کودکان است. این سازها سازهایی مثل زایلونونهای سوپرانو، آلتو و باس و متالوفونهای سوپرانو و آلتو و باس-ریکوردرهای آلتو و سوپرانو و سازهای ریتمیک مثل دقک و خاشخاشک و دایره زنگی و طبلکها و هستند.

از این سازها می توان برای ساختن صدای پس‌زمینه‌ای ملایم و نرم، همراهی گرم و قوی، تأثیری و همیشگی یا همراهی ساده‌ای برای آواز کودکانه استفاده کرد. آموزشگاه موسیقی استاندارد در کنار سازهای اصلی ارف معمولا فلوت ریکورد را نیز قرار میدهند. این ساز برای کودکان مناسب است.

در آموزش موسیقی کودکان ریتم حرف اول را میزند. کودکان به صورت غریزی برای نشان دادن ریتم از حرکات بدنی استفاده میکنند. این حرکات شامل دست زددن به زانو بشکن زدن یا حتی به صورت راه رفتن ریتمیک است. همین حرکات را میتوان در روش ارف همراه با سازهای ارف تجربه کرد. موضوع مهمی در بدن بعضی از بچه‌ها وجود دارد که حاکی از آریتمی بودن عضلات بچه‌هاست. به همین دلیل است که اگر معلّم از آگاهی کافی برخوردار نباشد آسیب جدّی به کودک وارد می شود.

مربی روش ارف باید با حوصله و صبور باشد. گاهی مربی حتی مجبور است کودک را در آغوش گرفته و حرکات ریتمیک را به او القاءِ کند. باید مربی با کودک بجهد، خم شود، راست شود شعرها را واضح بخواند تا کودک را به سوی حوزه‌ یوریتمیک و بعدها ریتمیک کردن بدن کودک سوق بدهد.

روش ارف بیشتر بر پایه خلاقیت بنا شده است. در این روش کودک انواع صداها و ملودی ها و ریتم ها را بررسی کرده و اجزای آن ها را موشکافی میکند. سپس میتواند با آن چه در ذهن دارد همخوانی ها و حتی کل یک آواز را بسازد. یکی از نکات اصلی در روش ارف تاکید بر اوازخوانی کودکان است.

چرا که در بزرگسالی عدم توانایی تولید صدا برای آموزش موسیقی مشکلات زیادی را برای هنرجویان باعث میشود. در دوره آمادگی در هر درس باید بازی هایی برای همانندسازی صداها در نظر گرفت. این نکته خیلی مهم است که بچه‌ها باید توانایی گوش کردن و بازخوانی دقیق الگویِ ملودیکی را که معلم می‌خواند داشته باشند.

کودکان باید بخش‌های آوازیِ تمرین را در فاصله‌ سوم بخوانند، هر چند که در تمام تمرین‌های “آواز خوانی” معلم باید از وسعت صدای مطلوب برای بچه‌ها در هر گروه سنی آگاهی داشته باشد و روی نحوه‌ی ایستادن، درست نشستن، نفس‌گیری، تلفظ و صدایی واضح و بدون گرفتگی و انقباض تمرکز کنند. یادگیری موسیقی برای کودکان سخت و طاقت ‌فرساست
به همین دلیل معلم باید خیلی دقت داشته باشد چون کار پیچیده است؛ ولی کودکان خیلی توانا هستند.بازدهی کار کودکان خیلی خوب است، اگر معلم عاشق کودکان باشد، خیلی خوب جواب عشق را با عشق می دهند و جواب عشق یعنی انجام کارهای نشدنی! واین شاید تعریف اصیلی برای هنر باشد.

مقاله بهترین روش آموزش موسیقی به کودکان را حتما بخوانید!

نوشته قبلی

معرفی بهترین سازندگان ساز ویولن

نوشته بعدی

تغییرات بدنه ویولن از گذشته تا امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.