اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو

تفاوت گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک
فهرست مطالب

چنانچه کسی از شما درخواست کند که بر بر روی ساز ساز پیانو ، گام دو ماژور را بنزید، لازم است این گام را بتوانید بزنید. به جهت هایی که بالای کلید ها هستند ملاحظه بفرمایید. تمامی گام های ماژور این الگو دنباله روی می کنند. اما نسبت به تنالیته ی گامف ترکیب کلیدهای سیاه رنگ و سفید رنگ نیز فرق می کند اما نسبت بین درجه ها همیشه همین گونه است.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

برای آنکه هر کدام از گام های ماژور برای بر روی ساز را بنوازیم، از نتی لازم است آغاز کنیم که اسم گام ماژور می باشد. برای نمونه برای گام لا ماژور می بایستی از نت لا آغاز کنیم و چنانچه هنوز هم جای نت ها بر روی ساز ساز پیانو فرا نگرفته اید به آموزش های قبلی ما مراجعه کنید. سپس بر اساس الگوی تکرار شونده پرده – پرده – فاصله نیم پرده – پرده – پرده – پرده – فاصله نیم پرده گام را بنوازید. گام بر روی همان نتی است که آغاز کرده اید، پایان می پذیرید ولی البته یک اکتاو بالاتر.
برای آنکه تمامی گام های ماژور را ببینید به آموزش های آینده مراجعه کنید. موسیقی نواز گان گیتار ، دسته گیتار را به صورت قطعه هاید چهار فرتی بخش بندی شده متصور می شوند و با توجه به اینکه چه گامی را قصد دارند بنوازند، دست خود را بر بر روی این بخش های چهار فرت بندی شده قرار می دهند. هر چهار فرت حاوی دو اکتاو می شود که تمامی نت های آن گام را در خود داراست.

گام های ماژور در گیتار نیز از الگوی تکرار شونده تکرار شونده دنباله روی می کنند. نت ها به ترتیب اعدادی که در چارت های مربوط به این ساز قادر هستید پیدا کنید نواخته می شوند. ولی حواستان بشاد : نت هشتم یا تونیک یک اکتاو از نت اول آن بالاتر است و خودش نت اول یا تونیک یا پایه برای اکتاو دوم می شود.

برای نواختن گام بر روی ساز گیتار ، با نواختن بر روی فرت صحیح سیم اول آغاز و شروع به نواختن کنید. یعنی هنگامی که گیتار را در دست خود گرفته اید سیم بالایی، سیم می را بزنید. برای نواختن گام می ماژور اینگونه عمل کنید:

سیم باز: می
فرت اول : فا
فرت دوم : سل بمل / فا دیز
فرت سوم : سل
فرت چهارم: لا بمل / سل دیز
فرت پنجم: لا
فرت ششم: سی بمل / لا دیز
فرت هفتم: سی
فرت هشتم: دو
فرت نهم: می بمل / دو دیز
فرت دهم: ر
فرت یازدهم: می بمل دو / ر دیز
فرت دوازدهم: می
فرت سیزدهم: فا

تفاوت گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک

برای نواختن گام های گوناگون بر بر روی گیتار ، الگوی تکرار شونده گام بر روی دسته گیتار را جا به جا می کنیم تا هر گامی که دلمان می خواهد را بنوازیم. تنالیته ی گام با نت اول و نت آخری که می نوازیم تعیین می گردد. در این صورت چنانچه از شما درخواست کردند که گام دو ماژور را بنوازید، کافی است که فرت هشم شروع کرده و به نواختن ادامه دهید. هیچ کلید سفید و سیاهی هم نیست که حواس شما را پرت کند. عینا همان الگو بر بر روی دسته گیتار تکرار و تکرار می شود.

کوک حقیقی بر روی گیتار یک اکتاو (دوازده فاصله نیم پرده ای) پایین تر از آن چیزی که نوشته می شود، است. دلیل این اختلاف برای این مطلب است که اکثر نت ها برای ساز پیانو نوشته شده ان، از این رو چنانچه محل درست برای گیتار نوشته شود از خطوط حامل بیرون خواهند افتاد. بر روی ساز ساز پیانو ، اکتاو میانی بیشترین کاربرد و استفاده را دارد و به همین خاطر است که مرکز و میانه خطوط حامل دوبل است.
چنانچه آهنگسازها ( لیلی افشار ) نت های مربوط به گیتار را در محل اصلی خود می نوشتند، می بایستی از خطوط اضافی بسیار زیادتری استفاده می کردند و در آن صورت نت ها بسیار پیچیده و گیج کننده می شد.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button