اگر احساس می کنید استعداد خوانندگی دارید!

شايد دوست داريد خواننده شويد اما نمي‌دانيد از چه راهي بايد شروع كنيد يا نمي‌دانيد كه آيا اصلا فاكتورهاي خواننده خوب شدن را داريد يا نه؟ شايد هم صداي‌تان خوب است و هرجا كه مي‌خوانيد همه به به و چهچه مي‌كنند اما خودتان از نوع خواندن‌تان راضي نيستيد.

در اين شماره براي پيدا كردن جواب اين سوال‌ها به سراغ ماني رهنما، خواننده خوش صدايي رفتيم كه در بين همكارانش به مهندس‌صدا شهرت دارد. ماني رهنما در كنار خواندن و آهنگسازي، يكي از معلم‌هاي خوب خواندن هم هست.

آموزش آنلاین آواز در آموزشگاه فردوس به صورت حضوری و آنلاین

مربي آواز مي‌خواهيد يا معلم آواز؟

متاسفانه ما در زمينه علم و دانش موسيقي خيلي كمبود داريم؛ مدت‌هاست در كشورمان به موسيقي و خوانندگي به‌عنوان يك دانش نگاه نمي‌شود و كساني كه علاقه دارند خواننده شوند نمي‌دانند از چه راهي بايد درست و اصولي كارشان را شروع كنند. حتي خيلي‌ها فرق مربي آواز و معلم آواز را نمي‌دانند.

براي ياد گرفتن تئوري موسيقي و آشنايي با نت‌ها بايد پيش يك مربي آواز رفت. مربي آواز علم خواندن و نوشتن نت (سولفژ) را به هنرجو آموزش مي‌دهد تا او را براي گام‌هاي بعدي آماده كند اما معلم آواز كسي است كه هنرجو را با اندام‌هاي آوازي آشنا مي‌كند و پرورش مي‌دهد.

او طريقه استفاده از تك‌تك اندام‌هاي آواز را به فرد ياد مي‌دهد و با او تمرين مي‌كند تا درنهايت منجر به استخراج صوت سالم شود. معلم آواز صداسازي كرده و خواننده را باصدايش و استعدادهايش آشنا مي‌كند، البته چون هنرجوها معمولا دوره سولفژ و بسياري ديگر از دوره‌هاي لازم را نگذرانده‌اند من مجبورم در كلاس‌هايم در كنار آموزش خواندن كارهاي مربي آواز را هم انجام دهم.

اولين گام را درست برداريد

اگر كسي مي‌خواهد خواننده شود، اول بايد به‌دنبال يك معلم آواز مناسب و باتجربه بگردد. اين نخستين قدم در اين راه است به همين علت درست برداشتن آن بسيار اهميت دارد. درتمام دنيا و در دنياي موسيقي هميشه مي‌گويند، معلم آواز خوب كسي است كه خودش خواننده باشد و بعد هم با توجه به تجربه و تعداد برخوردهايش با آدم‌ها و صداهاي مختلف مفاهيم را به‌خوبي انتقال دهد.

هستند خوانندگان خوبي كه در انتقال مفاهيم به هنرجو ضعيف هستند و باعث به‌وجود آمدن اختلالاتي در روند آموزش مي‌‌شوند. فردي كه نياز به داشتن يك استاد خوب دارد بايد در اين كلاس‌ها شركت كند، به اين موضوع پي ببرد و خودش را محك بزند.

معلم آواز فاكتورهايي دارد كه داشتن هركدام از اين فاكتورها به نمره او اضافه مي‌كند مثلا صداي خوب، تجربه، علم موسيقي و شناخت انواع سبك‌ها چند نمونه از اين فاكتورها هستند.

تحمل داشته باشيد

براي خواننده شدن، هنرجو بايد تحمل و تاب گذراندن دروس و كلاس‌ها را داشته باشد. يعني بتواند درطول دوره با جديت تمرين‌هايش را انجام دهد و تمام فكرش را معطوف به كارش كند. افراد زيادي هستند كه در كلاس‌هاي آواز ثبت‌نام مي‌كنند و هيچ‌چيز را جدي نمي‌گيرند چون به موسيقي و خوانندگي به‌عنوان يك سرگرمي نگاه مي‌كنند.

اين دوره واقعا سخت است و طول آن به عوامل مختلفي بستگي دارد؛ گاهي 6 ماه تا يك‌سال طول مي‌كشد كه حنجره يك فرد جا باز كند و براي خواندن آماده شود. آوازخواندن يك كار فيزيكي است و يكسري اندام‌هاي دروني مثل ديافراگم، ماهيچه نرم كام، ماهيچه صورت و… بايد براي اين منظور پرورش پيدا كنند و با هم هماهنگ شوند.

حنجره بايد بالغ شود

بهترين زمان براي شروع تمرين‌هاي آموزش خوانندگي بعد از سن بلوغ است، يعني زماني كه فرد به بلوغ كامل رسيده و تمام تغييرات در حنجره او انجام شده و نشست خودش را كرده است. در اين سن با تمرين مي‌توان حنجره و باقي عضلات مربوطه را تربيت كرد طوري‌كه به‌صورت ثابت باقي بماند. اگر در طول‌ گذار اندام حركتي اين تمرين‌ها شروع شود مسلما با تغييرات عضلات همه‌چيز عوض مي‌شود.

ساز را بشناسيد

خوانندگي فقط آواز نيست، اگر يك نفر صدايش عالي باشد اما شعر را نشناسد و موسيقي را بلد نباشد در انتخاب‌هايش شكست مي‌خورد. خواننده بايد يك پكيج از فاكتورهاي مختلف باشد؛ فاكتورهايي مثل بازيگري، علم موسيقي، صداي خوب، شناخت ادبيات و… همه اينها بايد در كنار هم قرار بگيرند تا آن فرد موفق شود. الان زماني نيست كه خواننده بايستد و يكي برايش ساز بزند، او بايد حداقل يك ساز را بشناسد و خودش آن را بنوازد.

آکادمی فردوس بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

آن‌هايي كه كلاس آواز نرفته‌ا‌‌ند

با شركت كردن و گذراندن اين دوره‌ها و تمرينات هر كسي خواننده نمي‌شود. صدا تشكيل شده است از فيزيك بدن، نظم و انضباط قرار گرفتن تارهاي صوتي در كنار هم، طول تارهاي صوتي، طول گردن، شكل صورت، سينوس‌ها و فرم بيني؛ همه اين‌ها اگر خوب باشند تازه امتياز آن فرد از 100 امتياز به 50 مي‌رسد. بعد از آن با تمرين و گذراندن دوره‌هاي آموزشي اين امتياز بالا مي‌رود و آن فرد خواننده مي‌شود.

البته مشكلات فيزيكي را نمي‌توان در كلاس‌ها و با تمرين‌ حل كرد اما مي‌شود با تمرين‌هاي خوب و طولاني صدا را استخراج و تاثير آن مشكل را كم كرد. بسياري از خواننده‌هاي خوب اصلا به‌صورت حرفه‌اي دوره‌اي نديده‌اند اما خواننده‌هاي خوبي شده‌اند.

سارا برتمن، معلم آواز سلن‌ديون مي‌گويد: «خيلي از هنرجوها مي‌آيند و به‌طور خدادادي درست مي‌خوانند و آنجا كار من فقط اين است كه بگويم چرا درست مي‌خوانند؟»ما هم در ايران كساني را داريم كه درست و صحيح مي‌خوانند و شايد هيچ كلاسي نرفته باشند اما به‌صورت شنيداري، درك درستي از خواندن داشته و با خواندن در طول زمان جاي صداي خودشان را پيدا كرده‌اند.

خواننده تحويل نمي‌دهيم

آموزشگاه‌هاي زيادي داريم كه مدت‌هاست هنرجو مي‌پذيرند ولي تا به حال حتي يك خواننده هم به دنياي موسيقي معرفي نكرده‌اند.

اين اتفاقات به خاطر درك ناصحيح آواز است چون كم هستند كساني كه خواننده باشند و اطلاعات خوب و در كنارش قدرت انتقال خوبي هم داشته باشند و در ضمن براي اين‌كار وقت بگذارند.

كسي كه مي‌خواهد يك خواننده خوب شود بهتر است به‌صورت خصوصي با يك معلم آواز دوره‌اش را بگذراند و آن معلم روي صداي او كار كند. در دنياي صحيح موسيقي اين اتفاق مي‌افتد ولي متاسفانه در ايران به‌دليل هزينه‌هاي زياد اين كلاس‌ها هر كسي نمي‌تواند از اين شكل آموزش بهره بگيرد

متخصصان تقليد

در موسيقي الان ما، كارهاي ناقص‌ الخلقه جواب مي‌دهند! هر چه خواننده كمتر از روي اصول بخواند، كپي درجه 3 يك خواننده ديگر باشد و… كار او بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و اين خيلي عجيب است.

مردم از اين وضع موسيقي ناراحت هستند و اين آهنگ‌ها را فقط يك مدت كوتاه گوش مي‌دهند و بعد به فراموشي سپرده مي‌شود حتي گاهي بعد از مدتي عارشان مي‌آيد به آن آهنگ‌ها گوش بدهند.

اين اتفاق خيلي بدي است كه مي‌تواند براي يك خواننده و آهنگ‌ بيفتد. موسيقي ما حالا چهره موجهي در دنيا ندارد درحالي‌كه ما تمدني غني از موسيقي داريم ولي چون يكسري متخصص تقليد داريم كه آهنگ‌هاي كشورهاي ديگر را كپي مي‌كنند و با يك شعر سخيف تحويل جامعه مي‌دهند ارزش موسيقي ما روزبه‌روز پايين‌تر مي‌آيد.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه فردوس

نوشته قبلی

تاثیر موسیقی برروی مغز

نوشته بعدی

آشنایی با ساز ساکسیفون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.