از پیانو بیشتر بدانیم

فهرست مطالب

پيانو مهم ترين و قوي ترين ساز است و معمولاً آن را ساز پایه یا ساز مادر می نامند و عموماً تئوری بنیادین موسیقی را براساس این ساز بیان می کنند زيرا علاوه بر آن که از محدوده صوتی و وسعت صداي بيشتري نسبت به سازهاي ديگر برخوردار است ، مفاهیم تئوریک موسیقی را به وضوح به منصه ظهور می رساند و اين امكان را به نوازنده مي دهد تا حتی ده نت را به صورت همزمان اجرا نماید ، يعني به تعداد تمام انگشتان دست.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

محدوده صداي پیانو های امروزی اندکی بيش از هفت اكتاو است و از لحاظ کیفیت و طنین صدا، خوش نواترین ، مطبوع ترين و وسيع ترين ساز در بين سازهاي موسيقي است. اين ویژگی ها سبب شده كه از پيانو به عنوان ساز تك نواز ( سولو) ، ساز ویژه در اركستر سمفونی های بزرگ و همچنين در سبك هاي جديد جاز ، راك و پاپ استفاده شود. كلمه پيانو كوتاه شده كلمه PianoForte (به معني ملایم-قوي) است كه در سال 1709 توسط Bartolommeo Cristofori ايتاليايي از روي ساز ديگري به نام هارپسيكورد ساخته شد. كريستوفوري با تغيير بر روي مكانيسم زخمه اي هارپسيكورد، آنرا تبديل به كوبشي نمود ؛ در اين سيستم جديد شستي ها با مكانيسم خاصي به مضراب هاي چكشي ساز مربوط مي شوند ، به طوري كه هرگاه بر روي شستي بكوبيم ، چكش مضراب نيز بر روي سيم كوبيده شده و دوباره به عقب باز مي گردد ؛ اين سيستم بعدها توسط آلماني ها تكميل شده و پيانو هاي امروزي به وجود آمدند.

گرِند پیانو (Grand Piano)

گرند پيانو يا پيانوي بزرگ كه در فارسي گاهي آن را پيانو رويال ناميده اند دارای سيم هایی است که به صورت افقي قرار گرفته اند و چكشها از زير به سيم ها ضربه مي زنند ، اين ساز صداي با شكوه و پر طنيني دارد و بيشتر در سالن هاي كنسرت و اركسترهاي بزرگ استفاده مي شود.

پيانو ديواري (Upright Piano)

نوع دوم پيانو ، پيانوی ديواري است كه به زبان هاي اروپايي به آن پيانينو يا پيانوي كوچك مي گويند. همچنين پيانو آپرايت (UpRight) نام ديگر اين ساز به زبان انگليسي است. پيانوی ديواري نسبت به گراند پيانو كم حجم تر و ارزان تر بوده از اين رو براي استفاده در منزل مناسب تر است. سيمها در آن به صورت عمودي قرار گرفته اند و چكشها از جلو به سيم ها ضربه وارد مي كنند.

پیانو های دیجیتال (Digital Piano)

پیانو های دیجیتال همان طور که از نامشان پیداست از تکنولوژی دیجیتال برای تولید اصوات استفاده می کنند و از این نظر با پیانو های مکانیکی یا آکوستیک که از سیستم سیم و چکش بهره می گیرند کاملاً متفاوت هستند. صدای این نوع پیانوها با الگو برداری از صدای پیانو های آکوستیک ساخته شده است که به این الگو ها که از همه نت های یک پیانو ساخته شده اند سمپل گفته می شود. این اصوات در هنگام نواختن به کمک بلندگوهای پیانو تقویت و پخش می شود. گرچه سیستم دیجیال تولید صوت هنوز نتوانسته جایگزین سیستم های آکوستیک که از ارتعاش سیم و انتشار صوت در هوا بهره می گیرند شود ولی به دلیل امکانات و شرایط آسانی که امروزه فراهم کرده اند این نوع پیانو توانسته جایگاه خود را در بازار پر رقابت پیانو تثبیت کرده و نظر بسیاری از کاربران پیانو را به خود جلب کند. در ایران دو نوع ساز دیگر به دلیل شباهت های ظاهریشان با پیانو همواره مردم را به اشتباه انداخته است که به آنها نیز در زیر می پردازم:

ارگ (Organ)

ريشه تاريخي ارگ به قرن چهارم ميلادي باز مي گردد كه در آن زمان ارگ ها عمدتا در كليسا ها استفاده شده و با سيستم باد كار مي كردند. از آن زمان تا كنون ساختمان و مكانيسم اين ساز تغييرات زيادي كرده و كامل تر شده است. ارگ هاي امروزي اكثرا برقي و يا الكترونيكي هستند و در آنها سعي شده تا صداي واقعي ارگ كه قبلا با نيروي باد ايجاد مي شد، شبيه سازي شود. وسعت صدادهي ارگ كليسا در حدود 9 اكتاو است كه در بين تمام سازها وسيعترين ساز به حساب مي آيد.

كيبورد الكترونيكي (Electronic Keyboard)

كيبورد الكترونيكي ، كه اين روزها به اشتباه به آن ارگ گفته مي شود ساز ديگري از خانواده سازهاي شستي دار است كه از تكنولوژي الكترونيك براي توليد صدا ها استفاده مي كند. اكثر كيبورد هاي موجود براي استفاده در خانه طراحي شده اند و شامل امكانات زيادي براي شبيه سازي صداي ساز ها و گروه هاي موسيقي مختلف، ريتم ها و همراهي هاي اتوماتيك (Accompaniment) و نيز امكانات آموزشي هستند قبل از آن باید معنی نت های موسیقی را آموزش دیده باشید. كيبورد شامل امكانات اضافي و تنوع صدا نيز مي باشد ، به همين خاطر كيبورد در حال حاضر بيشتر از پيانو در خانه هاي ايراني يافت مي شود.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button