تفاوت ساز پیانو و ارگ و کیبورد

فهرست مطالب

ساز پیانو و ارگ و کیبور همگی از سازهای شصتی دار هستند. اما در واقع این سازها با وجود شباهت های زیادی که باهم دارند به قدری باهم فرق دارند که در واقع سه ساز جدا هستند! در مطلبی که ددر سایت آموزشگاه موسیقی فردوس که پیش رو دارید قصد داریم این سازها را باهم مقایسه کنیم و اطلاعات مختصری در مورد هریک به شما بدهیم.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

معرفی ساز پیانو در آموزشگاه موسیقی شمال تهران

این ساز در واقع قدیمی ترین ساز در بین این خانواده است. قدمت این ساز به بیش از ۳۰۰۰ سال میرسد. یک نکته عجیب در مورد ساز پیانو این است که این ساز برگرفته از ساز چنگ بوده است. شباهت بین این دو ساز استفاده از چکش برای ضربه زدن روی سیم ها است. هنگامی که نوازنده کلیدی را فشار میدهد نیرویی وارد میشود که برای تولید صدا از آن استفاده میشود. فشردن یک کلید باعث میشود یک چکش به رشته سیمی از جنس فلزی خاص ضربه بزند. مقدار کشش این سیمها با یکدیگر فرق دارد. همین امر باعث میشود هر سیم، نت متفاوتی را ایجاد کند. این صداها در اثر لرزش سیمها به وجود می آیند و برای مدت زمان محدودی ادامه می یابند. بنابراین برای به صدا در آوردن دوباره اش، باید مجددا کلید فشرده شود.

معرفی ساز ارگ در بهترین آموزشگاه موسیقی شمال تهران

ارگ ها صفحه کلیدی مشابه پیانو دارند. اما صدای این دو ساز به یکدیگر فرق دارد. قدمت این ساز به حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میرسد. از این ساز بیشتر در کلیساها استفاده میشده است. تفوت ارگ و پیانو در وجود چکش هاست. در ارگ پس از فشردن کلید چرخه ای طی میشود که نتیجه آن جریان هوا داخل ساز است. به همین علت ارگ میتواند برای مدتی نامحدود صدای نت ها را داخل خودش حفظ کند. صدایی که از طریق استفاده از لوله ها و لوازم الکترونیکی، در ارگ ها ایجاد میشود می تواند از صدای شیپور یا نی، تا صدای انواع سازهای بادی، متغییر باشد.

معرفی ساز کیبورد در آموزشگاه موسیقی شمال تهران

کیبوردها، اغلب پیانوی دیجیتال هم خوانده می شوند. با این حال برخی می گویند کیبورد ها بیشتر به ارگ های لوله ای شباهت دارند. آنها سازهای صفحه کلیدی مدرن و معاصرند. کیبوردها با نیروی الکتریکی کار میکنند، و زمانی که کلیدی فشرده میشود، نت ها به صورت دیجیتالی تولید میشوند. نت ها میتوانند برای مدت زمان نامحدودی امتداد یابند. کیبورد ها معمولا قابل حمل هستند. نیازی به تیون (کوک) کردن ندارند و در انواع مختلفی از لحاظ اندازه و کیفیت موجودند. از کیبورد ها می توان برای ایجاد صدای سازهای مختلف استفاده کرد، سازهایی مانند پرکاشن ها، سازهای بادی یا حتی سازهای زهی. راه های تقویت نوازندگی ارگ

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button