تنها زن دنیا که دكترای گيتار دارد، ايرانی است

لیلی افشار بانوی ايرانی دكتری گيتار دارد و اولين زني محسوب مي شود كه در دنيا به اين عنوان دست يافته است، او تاكنون كنسرت هاي زيادي را در سراسر دنيا و حتي ايران برگزار كرد كه همگي با استقبال مخاطبان مواجه شد. او استاد دانشگاه در ممفيس آمريكا است و سالي چند بار در ايران براي بانوان در تهران كنسرت مي گذارد و البته كلاس هاي موسيقي برگزار مي كند…

علاقه لیلی افشار به موسيقي سنتي ايراني

ذهنيت من به موسيقي ايراني همان چيزهايي است كه در زمان بچگي شنيده بودم، و خب همان شنيده ها براي من كافي بود كه هر جا آواي موسيقي ايراني به گوشم مي رسيد توجه ام به آن جلب مي شد از آنجايي كه من در آمريكا زندگي مي كنم در آنجا هم موسيقي ايراني به گوشم مي خورد، چون ايراني ها در آنجا زيادند اما خب رفته رفته ميل به يادگيري در موسيقي ايراني در من بيشتر شد با خودم گفتم حالا ديگر وقتش فرا رسيده است تا من اين موسيقي را دنبال كنم برخي به من مي گويندچرا زودتر از اين به فكر يادگيري اين سبك موسيقي نيفتادي كه من هم در جواب آنها مي گويم چون مي خواستم گيتار نوازيم را به يك سطح جهاني برسانم و بعد به كار ديگري روي آورم.

اگر بخواهيم در كاري پيشرفت كنيم، بايد روي آن كار تمركز كنيم؛ بنابراين نمي خواستم حين پيشرفت گيتار نوازي ام به موسيقي و ساز ديگري فكر كنم. البته هميشه در ذهنم بود كه روزي به موسيقي زادگاهم بپردازم كه خوشبختانه در سال هاي اخير فرصت آن پيش آمد و اگر دير وارد اين حوزه شدم، به خاطر مشغله فراوان بود.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس به صورت حضوری و آنلاین

سفر به ديار فرنگ

بعد از ادامه تحصيل در هنرستان هنرهاي زيبا در سال ۱۳۵۶ براي ادامه تحصيل به آمريكا سفر كردم و تا مقطع دكترا به ادامه تحصيل پرداختم و در حال حاضر داراي دكتراي گيتار كلاسيك از دانشگاه فلوريدا هستم و هم دكتراي نوازندگي گيتار در دانشگاه ممفيس را اداره مي كنم.

چرا به گيتار علاقمند شدم

علاقه من به موسيقي به ويژه گيتار ريشه در دوران كودكي ام دارد، من در آن دوران بسيار خجالتي و حساس بودم به همين خاطر چندان با بچه هاي ديگر معاشرت نمي كردم اما زماني كه با موسيقي به ويژه گيتار آشنا شدم اين امكان براي من فراهم شد تا بتوانم با جهان اطرافم به شيوه اي ديگر ارتباط برقرار كنم من از لحظه اي كه صداي گيتار را شنيدم شيفته آن شدم و حس كردم حمل و نقل راحت آن و طنين جذاب آن نسبت به ساير سازها براي من در اولويت قرار دارد.

پدر من از علاقه من نسبت به گيتار استقبال كرد و بستر را براي من فراهم كرد، تا بتوانم اين ساز را به شكل آكادميك ياد بگيرم. يك هفته بعد از خريدن اولين گيتار توسط پدرم به صورت خصوصي به ياد گرفتن اين ساز پرداختم

موسيقي من را منظم كرده است

شايد برايتان جالب باشد موسيقي در زندگي من تاثير زيادي داشته است كه پررنگ ترين آن هم نظمي بوده كه در زندگي من ايجاد كرده است چرا كه در موسيقي هم، بايد آدم منظم باشد. بايد هر روز تمرين كرد. دست كم ۵ يا ۶ ساعت در روز. من در دوره اي كه شاگرد بودم، ۱۰ ساعت تمرين مي كردم.

ايران كه بودم خيلي كار مي كردم اما آمريكا كه رفتم بيشتر تمرين مي كردم. چون ديدم در آنجا رقابت بين افراد بيشتر و چقدر سطح بالاتر است و چقدر آدم بايد به بالاتر و بالاتر، بالاتر برسد.

همه كساني هم كه موسيقي كار كرده اند، مي دانند كه در موسيقي هيچ وقت نقطه پاياني وجود ندارد، هر قدر كه در اين عرصه پيشرفت كنيد باز هم، بايد تلاش مضاعفي را براي پيشرفت داشته باشيد، هيچ گاه اين تلاش ها پاياني ندارد و مانند كارهاي ديگر نيست كه يك تايم خاص را براي يادگيري آن پشت سر بگذاريد و بعد با خودتان بگوييد، همه چيز تمام شده است، حداقل اين موضوع در مورد من صدق نمي كند. حتي زماني هم كه گيتار نمي زنم، نت ها در سر من هستند.

من از صبح كه بيدار مي شوم تمرين مي كنم و نت حفظ مي كنم. بعد بايد چندين ساعت تمرين كنم. شب هم دوباره تمرين… آمادگي مدام براي كنسرت… كنسرت هاي من از يك سال قبل تعيين شده اند و من مي دانم كه كجا قرار است كنسرت بدهم و در كدام شهر و بعد از آن هم كجا… به همين دليل هم مدام بايد براي كنسرت كنسرت بعدي، بعدي و بعدي آمادگي داشته باشم. يعني تمام زندگي من اين است كه هفته ديگر كجا مي زنم، سال ديگر كجا…

ايراني ها با استعداد هستند

مدتي است كه در طي سفرهايم به ايران به آموزش هنرجويان ايراني مي پردازم از نظر من ايراني ها افراد بسيار با استعدادي هستند شايد يكي از دلايلش اين باشد كه اينجا از نظر امكانات، فستيوال هاي موسيقي و معلم هاي مختلف و دسترسي به آثار متفاوت و نت و… كمتر هست.

بنابراين با توجه به كمبودي كه هست، آنها بايد بيشتر كار كنند. آنجا همه چيز هست، ولي آنقدر هم قدرش را نمي دانند. اينجا تشنگي هنرجويان بيشتر است و در نتيجه، پشتكار و كار هم بيشتر است، به همين خاطر از اينكه فرصتي دست داد كه من به آموزش هموطنانم بپردازم واقعاً لذت مي برم.

زندگي با ريتم موسيقي

بالاخره شغل و نوع زندگي هر فرد، روي خصوصيات اخلاقي آن فرد تاثير مي گذارد، موسيقي هم باعث شده كه من با جزئيات بيشتري به دنياي پيرامونم نگاه كنم و ميزان حساسيتم هم از مردم ديگر بالاتر است.

گوش من در اثر شنيدن موسيقي بسيار حساس شده است و هر صداي كوچكي توجه من را به خود جلب مي كرد، سال ها من گوشم را براي شنيدن نت هاي موسيقي تربيت كردم و خب همين نكته، من را فرد جزئي نگري كرده است چون صداي شهر طبيعت و يا… هر چيز ديگري را مي شنوم و خب همه اين صداها هم كه گوشنواز نيستند، برخي از اين صداها روي اعصاب فرد تاثير مي گذارد، اما من سعي كردم با دانش خاصي آن را مديريت كنم و تمركزم را روي صحنه از دست ندهم.

اجرا و لحظه ناب حقيقت

بي ترديد براي هر موزيسيني يكي از بهترين لحظه هاي زندگي، لحظه رفتن روي سن است، براي من صحنه اجرا، «لحظه حقيقت» است. چرا كه بي درنگ شما بي هيچ پرده پوشي در مقابل مردم قرار مي گيرد و بايد حقيقت هنرتان را نمايان كنيد، هيچ چيزي را شما نمي توانيد، از مخاطب تان پنهان كنيد، روي صحنه من احساس مي كنم جان دوباره اي گرفته ام.

چرا كه به نظر من جايي است كه مي توان تمام تجربيات و احساساتم را با ديگران شريك كنم. هر اجرايم با اجراي قبلي ام متفاوت است، علت آن هم اين است كه هر روز احساس متفاوتي با روز پيش دارم و همين عوامل همواره باعث تازگي اجراهايم مي شود. هيچ چيز براي من مانند يك اجراي زنده انرژي و هيجان بخش نيست.

زندگی نامه لیلی افشار

ليلي افشار در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنيا آمد، از ۱۰ سالگي فراگيري گيتار را آموخت، او از نوازندگان بزرگ گيتار كلاسيك در جهان است و براي چندين سال به عنوان بهترين نوازنده گيتار كلاسيك جهان انتخاب شد. او نخستين زن جهان است كه در رشته اجراي گيتار كلاسيك به درجه دكتري رسيده است.

افشار كه دكتراي خود را از دانشگاه ايالتي فلوريدا دريافت كرد، تاكنون جوايز زيادي را برده و در حال حاضر استاد دانشگاه ممفيس آمريكاست. وي با مدرك ليسانس و فوق ليسانس موسيقي در رشته «نوازندگي گيتار» از «كنسرواتواربوستون» و «كنسرواتوار نيوانگلند» فارغ التحصيل شد.

ليلی افشار يكي از ۱۲ نوازنده بين المللي گيتار است!؟

او كنسرت هاي متعدد كلاسيكي در ايران، آمريكا، انگليس، ايرلند، كانادا، فرانسه، دانمارك، ايتاليا، آفريقاي جنوبي و نيوزلند برگزار كرده است.
وي همچنين به عنوان بهترين گيتاريست كلاسيك زن جهان، برنده جايزه «ارويل.ايچ، گينس» شده است. به جز آلبوم هاي زيادي كه از او منتشر شده است بايد به كتاب وي با عنوان «پنج آواز محلي ايراني» اشاره داشت.

ليلي افشار زماني كه ۳۰ سال بيشتر نداشت، در سال ۱۹۸۹ بر كرسي پروفسوري خود در دانشگاه «ممفيس» تكيه زد و ۱۸ سال است كه در پايه ليسانس، فوق ليسانس و دكتراي نوازندگي گيتار در همين دانشگاه تدريس مي كند، ضمن اينكه جايزه استاد برجسته اين دانشگاه را در سال ۲۰۰۰ به دست آورد.

كلاس هاي او در ايران

كلاس هاي او هر از گاهي با ورودش به ايران برگزار مي شود. حرف هاي ليلي افشار خطاب به هنرجويانش هم جالب است، او پيش از آغاز هر كلاس مي گويد: «از هنرجويانم مي خواهم كه شعر بگويند، اين سبب مي شود كه ذهنشان باز شود، بي هدف نبايد پاي تمرين نشست و سعي نكنيد قطعات را از اجراي ديگران كپي كنيد، بلكه آن را بايد با حس خود اجرا كنيد.»
از وي مقاله هاي زيادي در زمينه موسيقي و نوازندگي گيتار در مجله ها و نشريات تخصصي مشهد و جهان به چاپ رسيده است.

جوايز و افتخارات لیلی افشار

  1. جايزه استاد برجسته دانشگاه ممفيس در سال ۲۰۰۰
  2. برنده جايزه سالانه نوازنده برتر گيتار در دوره هاي دهم، يازدهم و دوازدهم
  3. برنده جايزه اليور اچ گيبسون در سال ۲۰۰۰ براي بهترين نوازنده زن گيتار كلاسيك
  4. برنده جايزه ممفيس چاپتر از طرف آكادمي ملي هنر و دانش آمريكا
  5. برنده جايزه سال ۲۰۰۰ دانشكده امنيت و سرپرست فعاليت هاي موسيقي در بخش گيتار در دانشگاه ممفيس
  6. برنده جايزه هنر تنسي در رشته موسيقي
  7. برنده جايزه ملي هنر
  8. برنده جايزه اول انجمن گيتار آمريكا
  9. برنده جايزه بزرگ جشنواره موسيقي آپسن
  10. برنده جايزه اول انجمن ملي مدرسين موسيقي
  11. برنده جايزه اول انجمن ملي مدرسين سازه هاي زهي

عضويت در بين دوازده گيتاريست برجسته جهان براي نوازندگي در گروه استاد آندرس سگويا در دانشگاه كاليفرنياي شمالي

دوره های ویژه آموزش گیتار و پیانو در آموزشگاه موسیقی فردوس

نوشته قبلی

دانستنی های جالب درباره موسیقی

نوشته بعدی

تاثیر موسیقی برروی مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.