معرفی چهار روش محبوب آموزش موسیقی به کودکان

فهرست مطالب

مدرسان موسیقی از چند روش برای آموزش موسیقی استفاده می‌کنند. در این مطلب چهار روش محبوب در آموزش موسیقی را به شما معرفی می‌کنیم. البته در نظر داشته باشید که بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان را بدانید و بعد برای ثبت نام کلاس های موسیقی اقدام کنید.

آموزش موسیقی به کودکان به روش ارف در آموزشگاه موسیقی

روش ارف یکی از راه‌های آموزش در کلاس موسیقی کودکان استکه با آمیزه‌ای از آوازخوانی، رقص و بازیگری و استفاده از سازهای پرکاشن مثل زیلوفون، متالوفون و سنتور فرنگی ذهن و جسم کودک را درگیر می‌کند. در این روش درس‌ها به صورت «بازی» ارائه می‌شوند و به بچه‌ها کمک می‌کند که به حد فهم خود یاد بگیرند. با استفاده از روش ارف، هنرجویان درباره‌ی ریتم، ملودی، هارمونی، ترکیب، فرم و سایر المان‌های موسیقی چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. هنرجویان این مفاهیم را از طریق صحبت کردن، سرود خوانی، آواز خوانی، رقص، حرکت، بازی نقش و نواختن سازها یاد می‌گیرند. این مفاهیم تبدیل به پایه‌ای برای کارهای خلاقانه‌ای چون بداهه نوازی و آهنگسازی می‌شود.

آموزش موسیقی به کودکان به روش کودای

فلسفه‌ی روش کودای این است که آموزش موسیقی اگر در سنین پایین‌تر شروع شود . بیشترین تاثیر را دارد و این‌که همه‌ی افراد قابلیت یادگیری سواد موسیقی را دارند. در این روش روی آواز خواندن به‌عنوان اساس نوازندگی و استفاده از موسیقی محلی و تصنیفی فاخر تاکید می‌شود.

اهداف و فلسفه‌ی این روش عبارتند از:

سطح تربیت مدرس ارتقا می‌یابد.
سواد موسیقی در مدارس بالاتر می‌رود.
تمام افراد ظرفیت و حق یادگیری سواد موسیقی را دارند.
آوازخوانی اساس یادگیری موسیقی است.
آموزش موسیقی را باید از همان دوران کودکی شروع کرد.

آموزش موسیقی به کودکان به روش سوزوکی

روش سوزوکی یکی دیگر از راه‌های آموزش موسیقی است که در ژاپن شکل گرفت و بعدا در دهه‌ی 1960 به آمریکا رسید. اگرچه این روش در اصل برای آموزش ویلون ابداع شد، اما برای آموزش سازهای دیگر مانند آموزش پیانو، فلوت و حتی آموزش گیتار نیز کاربرد دارد. روش سوزوکی که با نام «روش زبان مادری» نیز شناخته می‌شود . روشی است که روی اهمیت تاثیر و دخالت والدین تاکید دارد. والدین و مدرسین سعی می‌کنند با همکاری یکدیگر به یک هدف مشترک دست پیدا کنند. از والدین انتظار می‌رود که در کلاس حاضر شوند و در خانه به‌عنوان دستیار معلم عمل کنند. با این روش دانش‌آموزان مهارت‌های زیر را یاد می‌گیرند:

نظم و انضباط
وقار
اعتماد به نفس
حالت قرارگیری صحیح بدن
مهارت فنی
نوازندگی
افت و خیز صدا

آموزش موسیقی به کودکان به روش دالکروز

این هم یکی دیگر از روش‌هایی است که مدرسین موسیقی از آن برای آموزش موسیقی استفاده می‌کنند. در این روش که موسیقی، حرکت و ذهن و جسم را به هم مرتبط می‌کند توسط امیل ژاک دالکروز ابداع شد.

سه عنصر کلیدی این روش عبارتند از:

یوریتمیک: یوریتمیک در زبان یونانی به معنای ریتم خوب است، یعنی بیان موسیقیایی از طریق حرکت و همین‌طور گسترش مهارت‌های موسیقی از طریق تمرینات جنبشی. هنرجویان با گوش دادن به موسیقی و بیان حرکتی و چیزهایی که هم‌زمان می‌شنوند، ریتم و ساختار را فرا می‌گیرند. به‌عنوان مثال، طول نت و ریتم با دست زدن و برداشتن گام نشان داده می‌شود.

سلفژ: به یادگیری مهارت‌های تمرین شنیداری و دیداری کمک می‌کند.

بداهه: استفاده از سازها، حرکت و صدا.

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button