مفهوم رگلاژ در ساز ویولن چیست؟

آموزش ویولن
فهرست مطالب

رگلاژ یا تنظیم ساز آرشه ای ویولن، به مجموعه کارهایی گفته میشود که بر روی ساز ویولن انجام می شود ، تا تغییرات زیادی از نظر کیفیت صدای ویولن در ساز ایجاد گردد. ویولن ها بسته به نوع قالب های ساخت مانند قالب های : استرادیواریوس – گوارنری – آماتی – اشنایدر – گاسپارو داسالو – … و همچنین بسته به جنس و کیفیت مصالح کاربردی در ساخت ویولن و نوع تنظیم، دارای صداهای متفاوتی میباشند. از طرفی سلیقه های درخواستی نوازندگان از صدای ویلن باعث اِعمال تغییرات لازم حین ساخت و همچنین اِعمال تغییرات مجموعه ی عملیات رگلاژ و تنظیم در ویولن می گردد.

آموزش ویولن در آموزشگاه فردوس

آموزش آنلاین ویولن در آموزشگاه فردوس

مفهوم رگلاژ در ساز ویولن چیست؟

به گفته ی استاد بی نظیر ویولن، یهودی منوهین، ویولن زیباترین ساخت دست بشر است. و واقعا هم همینطور است. این ساز بی نظیر و پُر از راز و رمز با آن جثه ی کوچک، دارای قدرت اجرایی بی نظیر و پُر از تنوعات تکنیکی است که بی شک و تردید امکانات اجرایی این ساز در هیچ سازی به این گستردگی وجود ندارد.

از طرفی در این ساز بسیار مرموز و پیچیده، با آن شکل بسیار بسیار زیبا و تغییرات بدنه ویولن از گذشته تا به امروز ، ایجاد صداهای مختلف از قبیل : صداهای کوپ – روشن – تیره – شارپ یا تیز – درخشان – توو دماغی – تاریک – لطیف – دینامیک بالا – … با انجام تغییرات رگلاژِ مشابه در تمام ویلن ها امکان پذیر نمی باشد. روش رگلاژ یک ویلن با رگلاژ ویلن دیگر ، کاملا” متفاوت بوده و از قوانین یکسانی پیروی نمی کند.

چون هر ویلن بسته به نوع قالب ساخت – حجم محفظه ی صوتی – جنس صفحات – بافت و تراکم الیاف صفحات – خشکی صفحات و چوبهای بکار رفته در ساخت – فرکانس صفحات – ارتفاع کلاف – زاویه ی دسته – جنس و تراکم الیاف خرک – پل گذاری – … و آیتم های دیگری که دست کم ۱۵ – ۱۶ مورد بوده ، دارای رگلاژ متفاوتی می باشد.

علاوه از آن ، تغییراتِ در این ۱۵ – ۱۶ مورد در یک ویلن با تغییراتِ همان ۱۵ – ۱۶ مورد در ویلن دیگر، کاملا” متفاوت می باشد که نیازمند سالیان سال کار و تجربه در این زمینه است .

بسیاری افراد با ایجاد تغییرات غیر علمی، با نیّت بدست آوردن صدای خوب و با کیفیت از ویولن، فقط و فقط باعث آزردن این ساز بسیار حساس می شوند، بدون آنکه نتیجه ی مطلوبی بدست آورند.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button