مناسب خوانی و شناخت دستگاه ها و آوازهای ایرانی

فهرست مطالب

یکی از دلایل مهم در مناسب خوانی، آشنایی با اشعار تعلیمی در ردیف آوازی است. همچنین آشنایی با زمان مناسب برای هر دستگاه و آواز نیز مهم است. برای مثال این گونه نقل می کنند که آواز دشتی، برای غروب و عصر، دستگاه سه گاه قبل از طلوع آفتاب و دستگاه چهارگاه به هنگام طلوع آفتاب و … مناسب است.

آموزش آنلاین آواز در آموزشگاه فردوس

آموزش آواز به صورت حضوری

دستگاه شور

شور آوازى است که مورد پسند عمومى است و شور از جذبه و لطف خاصى برخوردار است که بسیار شاعرانه و دلفریب است. آواز شور ریشه ای ژرف در فرهنگ ایرانى دارد که بیانگر عرفان ایرانی و اسلامی است.

آواز افشاری

افشاری، آوازی متأثرکننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه درونى دارد. آواز مناجات و راز و نیاز با معبود یگانه است. افشاری آوازی تامل برانگیز است که انسان را به فکر وا می دارد و شاید به همین دلیل از این آواز برای خواندن مناجات استفاده مي شود.

آواز دشتی

این آواز را “آواز چوپانى” نیز نامیده اند. این آواز با آن که غم انگیز و دردناک است؛ در عین حال بسیار لطیف و ظریف است. غم و حزنی که در آواز دشتی وجود دارد می تواند ناشی از فراق یار ، رنج و سختی زمانه و … باشد. در خواندن این آواز احساس نقش مهمی را ایفا می کند.

آواز ابوعطا

انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرو می رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می اندیشد. به این ترتیب تا اندازه ای می توان نتیجه گرفت کسانی که بیشتر به آواز ابوعطا علاقه دارند و آن را بیشتر از سایر دستگاه ها گوش می دهند گوشه گیر تر هستند.

دستگاه ماهور

ماهور آوازى است که وقار و ابهت و شوکت خاصى به شنونده القا مىکند و آهنگساز براى بیان شجاعتها و دلیرى از این آواز استفاده مىکند. ماهور چون قرین موسیقى فرنگى است، بین جوانان جایگاه خاصى دارد. اما در مجموع آواز ماهور طرب انگیز و شاد مىباشد.

آواز بیات ترک

مانند ابوعطا مورد توجه عامه است و در ملودی های عرفانی مورد استفاده قرار می گیرد و در وصل به معبود توانایی زیادی دارد.

دستگاه سه گاه

آواز سه گاه ریشه ی کامالا ایرانى دارد. البته سه گاه در میان ترکها کاربرد زیادى دارد و آن ها در خواندن این آواز مهارت زیادى دارند. اما فارسى زبانها آن را طور دیگرى مىخوانند. در هر دو، آواز با حزن و اندوه همراه است و با تأثیر و تألم بسیار همراه است.

دستگاه همایون

همایون آوازى است باشکوه و مجلل، آرام و در عین حال بسیار زیبا و دلفریب و با تکنیکی نواختن می توان از آن به بهترین شکل استفاده نمود. همایون ناصحى است مشفق و مهربان که با کمال شرم و آزرم با شنوندگان خود مکالمه و درد دل مىکند و با بیانى شیوا چنان نصیحت مىکند و پند مىدهد که هیچ سخنران را این مهارت و استادى نیست.

آواز بیات اصفهان

بیات اصفهان از آوازهاى قدیم ایرانى است. آوازى است جذاب و گیرا؛ این آواز ریتمى بین شادى و غم دارد.

دستگاه چهارگاه

چهارگاه را می توان دستگاهی محسوب کرد که مانند پیری فرزانه دارای روحی بلند و عرفانی است و احساسات عالی انسانی را در کنار خصایص و محسنات انسانی صبور و شکیبا داراست. از ناکامی ها و نا امیدی ها اشک غم می ریزد و در شادی ها و خوشی ها اشک شوق و سرور.

این دستگاه، بهترین گزینه برای ساخت قطعات حماسی است به طوری که به زیبایی می تواند حالت شوق و افتخار وصف ناپذیری را در شنونده به وجود آورد.

دستگاه نوا:

آوازى است در اعتدال که آهنگى ملایم و متوسط دارد، نه زیاد شاد و نه زیاد حزن انگیز. معموالا اشعار عارفانه مثل اشعار حافظ را براى نوا انتخاب مىکنند که تأثیر بسیار زیادى در شنونده ایجاد مىکند. نوا را آواز خوب گفته اند.

آموزش تنبک در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button