آموزش نت خوانی پیانو

تفاوت نت شاهد و دیگر نت ها
فهرست مطالب

نحوه نت خوانی پیانو

نت خوانی: موضوع این مقاله در سایت آموزشگاه موسیقی فردوس، در مورد آموزش نت خوانی موسیقی در کلاس آموزش پیانو است. در این مطلب در مورد 5 گام آسان برای یادگیری نت خوانی توضیح می دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس آموزش پیانو به صورت حضوری و آنلاین

بخش پایه ی یادگیری ساز پیانو نت خوانی می باشد. در ابتدا هنرجویان باید آموزش نت خوانی برای دست راست و چپ و همچنین خواندن نت در کلید سل و فا را بیاموزند تا برای نواختن نت ها از آن استفاده کنند.در ادامه به بیان 5 راه آسان برای نت خوانی پیانو را بیان می کنیم:

نت خوانی پیانو برای دست راست

در پیانو معمولا دست راست برای نواختن ملودی است که با کلید سل کار می کند. در این مرحله باید محل قرار گرفتن نت ها روی خطوط را یاد بگیرید همچنین در ابتدای کار باید نت های موسیقی که شامل هفت نت دو، ر، می، فا، سل، لا، سی می باشد را یاد بگیرید و لازم است بدانید که برای نشان دادن نت ها از نمادهای انگلیسی آنها که C D E F G A B است استفاده می شود.

خواندن نام نت ها هنگام نواختن پیانو

هنرجویان مبتدی ابتدا باید نام نت را روی هرکدام بنویسند و به هنگام نواختن آن ها را بخوانند. این یکی از تکنیک های لازم و ضروری نت خوانی پیانو می باشد و باعث پیشرفت سریعتر هنرجو می شود.

اما باید توجه داشت که نباید به این کار عادت کرد و پس از یادگیری نت ها و جایگاه آنها این کار را متوقف کرد همچنین در ابتدا باید نام فارسی و لاتین نت ها را باهم بنویسید برای مثال باید بدانید که نت دو همان C و لا همان A می باشد.

نت خوانی پیانو برای دست چپ و کلید فا

گرفتن آکورد با استفاده از کلید فا انجام می شود که این کار را باید با دست چپ انجام داد. بعد از نت خوانی با دست راست باید به سراغ آموزش نت خوانی با دست چپ رفت.

با آموزش این روش می توانید شروع به نواختن قطعه ی مشهور پیانو کنید. در ابتدا نواختن قطعه ها برای شما بسیار مشکل خواهد بود به همین دلیل باید ابتدا با دست راست نت های سل را بنوازید و وقتی کامل یادگرفتید به سراغ دست چپ رفته و نت های کلید فا را بنوازید سپس با هر دو دست شروع به نواختن قطعه کنید.

یادگیری نت ها از طریق شماره گذاری انگشتان

در مرحله ی بعد باید انگشتان دست راست و چپ را از 1 تا 5 شماره گذاری کنید. شما می توانید بر روی نت ها شماره ی هر کدام از انگستانتان را بنویسید این روش در ابتدا کمک زیادی در نواختن نت ها به شما می کند به این دلیل که به جز اشنایی با صئدای نت ها به شما کمک می کند تا بدون نگاه کردن به کلید ها پیانو را بنوازید.پس از مدتی نت ها را پاک کرده و خودتان را برای نواختن پیانو بیازمایید. اگر در خصوص نت شاهد نمی دانید حتما این مطلب را دنبال کنید.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه فردوس

شماره انگشتان و نام نت ها روی کلاویه پیانو

در این مرحله باید بدانید که شماره ی هر انگشت برای کدام نت می باشد ابتدا این کار را از دست راست باید شروع کرد.پیانو دارای 8 اکتاو است و اولین نت آن نت دو یعنی C می باشد پس اولین نت سمت راست نت C می باشد که با دست سمت راست و انگشت شصت نواخته می شود و همینطور به ترتیب سایر نت ها و انگشتان می باشد.

اگر به یادگیری بیشتری در نت خوانی نیاز دارید باید به فراگیری درس های پیانو بپردازید و از این طریق می توانید ثابت کنید که مهارت خود را بر اساس تئوری موسیقی و روش های درست و اصولی پیش می برید.

یادگیری نت های نیم پرده در پیانو

به فاصله ی بین دو نت که در پشت سرهم قرار دارند پرده می گویند همچنین به نت هایی که نصف فاصله ی دو نت را نشان می دهد نت های نیم پرده می گویند.

به نت های نیم پرده که با علامت های مخصوص کنار نت ها نشان داده می شوند بمل و دی یز می گویند.یادگیری این نت ها بسیار آسان است زیرا این نت ها همان کلاویه های مشکی روی پیانو هستند.کلید سیاه قبل از هر نت بمل و کلید سیاه بعد از هر کلید سفید را دی یز آن نت می نامند.

نکته ی قابل توجه این است که بین نت سی و دو و بین نت های می و فا کلید مشکی پیانو وجود ندارد زیرا بین این دونت فاصله ی نیم پرده وجود دارد.

برای یادگیری نت های پیانو باید جای دو نت سی و دو را پیدا کرد و با استفاده از آم بقیه ی نت ها را به آسانی آموخت.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس با بیش از 15 سال سابقه در حوزه موسیقی

اگر با مباحث مبانی و تئوری موسیقی آشنا باشید قطعا مفهوم نت خوانی و نت نویسی را یاد گرفته اید و نت خوانی یک ساز ایرانی یا کلاسیک برای شما آسان تر است. پایه و مبانی نت خوانی در پیانو همانند نت خوانی در سنتور یا نت های گیتار یا هر ساز دیگری است با تفاوت هایی بر اساس ساختار ساز.  اکثر قطعه های موسیقی در هر میزان، چهار ضرب دارند. فرض کنید سرآشپز به شما می گوید که هر کیک را چهار قسمت کنید. در این مقاله آکادمی موسیقی آموزش پیانو فردوس با ذکر این مثال به توضیح نت های سفید و سیاه و تفاوت آن ها میپردازیم.

نت سیاه: هر بار یک برش از کیک

وقتی چیزی را به چهار قسمت تقسیم کنیم، چهار تا یک چهارم داریم، بنابراین، وقتی میزان را به چهار قسمت تقسیم کنیم چهار نت یک چهارم داریم که به آنها نت سیاه می گوییم. نت سیاه را با یک دایره ی سیاه توپر و یک دسته ی بلند نشان می دهند. چون نت سیاه خیلی کاربرد دارد، محبوب ترین نت است و شناختن آن هم خیلی راحت است. به نت های شکل زیر نگاه کنید. آنها را شناختید؟ گفته بودیم که می توانید آنها را تشخیص دهید!

سعی کنید نت سل سیاه شکل را با انگشت دوم دست راست، روی پیانو بنوازید. قبلا درباره انگشتان توضیح داده ایم. با پایتان ضرب تمپو بگیرید، یک ضرب در ثانیه. بلند بشمارید 1-2-3-4 و هر بار پا می زنید، روی پیانو یک نت سیاه بزنید. وقتی به خط میزان رسیدید، به میزان بعدی بروید و به شمردن، ضرب زدن با پا و نواختن روی پیانو ادامه دهید تا میزان ها تمام شوند.

نت سفید: نصف کیک

برگردیم سر میز دسر، اگر کیک را چهار قسمت کنید و دو قسمت اش را بخورید، در واقع نصف کیک را خورده اید. به همین ترتیب، اگر میزان های موسیقی را به چهار ضرب تقسیم کنید و نتی را بنوازید که به اندازه ی دو ضرب کشش داشته باشد، این نت برابر یک نت سفید است. دقت کنید که نت سفید شبیه نت سیاه گرد و دسته دارد است، ولی تو خالی ست و داخل اش سفید است. سعی کنید نت های سیاه و سفید را روی پیانو بزنید. برای هر نت سفید، کلاویه ی پیانو را دو ضرب نگه دارید، یعنی دو تا پا بزنید و بعد نت بعدی را بزنید و بشمارید 1-2-3-4 تا بدانید چه زمانی نت را بزنید و چقدر نگه دارید.

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button