کادانس فریبنده و نیم کادانس

فهرست مطالب

کادانس فریبنده

کادانس فریبنده بر روی آکورد V/v به نقطه نهایی تنش می رسد، درست مانند کادانس معتبر، اما بعد در چیزی غیر از آکورد تونیک I/i حل می شود. به همین دلیل به آن کادانس فریبنده می گویند. فکر می کنید که دارید به آکورد I بر می گردید، اما این اتفاق نمی افتد.
یک کدانس فریبنده از آکورد V/v شروع می شود و به هر آکوردی غیر از I/i می رود. کادانس های فریبنده یکی از ضعیف ترین کادانس ها محسوب می شوند زیرا القا کننده حس ناتمامی هستند.

پرکاربردترین کادانس فریبنده که در نود و نه درصد موارد از آن استفاده می شود، زمانی که است که یک آکورد V/v دارید که به آکورد vi/VI می رود. این حس القا می شود که جمله دارد به پایان می رسد و با آکورد I بسته می شود، اما به جایش بالا رفته و بر روی آکورد vi می رود، همان طور هم که نشان داده شد. آکورد VI یا vi معمول ترین آکورد دومی است که در کادانس فریبنده استفاده می شود زیرا دو نت مشترک با آکورد I دارد و در نتیجه زیرا شنونده انتظار دارد آکورد I را بشنود، بیشترین درجه گمراه کنندگی و فریبندگی را ایجاد می کند.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

نیم-کادانس

در نیم کادانس، جمله موسیقی بر روی نقطه اوج تنش تمام می شود یعنی خود آکورد V/v. یعنی در واقع به یک آکورد V می رود و متوقف می شود و نتیجه اش جمله موسیقایی ای است که به نظر ناتمام می آید. علت نام گذاری این کادانس هم این نکته است که به نظر می آید هنوز به پایان نرسیده است.
معمول ترین فرم نیم کادانس زمانی که است که آکورد V بعد از آکورد I در حالت معکوس دوم می آید. یعنی زمانی که که پنجم آکورد پایین ترین نت آکورد است. همان طور که می بینید، این الگو دو آکورد را پشت هم می آورد که نت باس شان یکی است. در میزان اول برای مثال، فاصله گذاری در ساز پیانو را نشان می دهیم و در میزان دوم در بخش تصنیف.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button