کامل کردن ملودی با هارمونی

فهرست مطالب

هارمونی قسمتی از قطعه موسیقی است که ایده های موسیقایی را که توسط ملودی بیان شده است، کامل می کند. قسمت قبلی را برای بیشتر دانستن در خصوص ملودی ببینید. اغلب زمانی که که یک هارمونی را بر مبنای یک خط ملودیک می سازید، جای خالی نت های جا افتاده را با توالی آکوردهای استفاده شده در قطعه پر می کنید. برای مثال به خط ملودی ساده ای که پیش از این نشان دادیم، نگاهی دوباره بیندازید. هارمونی را دارای این قدرت هستید برای مثال به سادگی با برداشتن نت های آکورد I و V و گذاشتن آن ها در خط باس، بنویسید.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

هارمونی چیست

به زبان ساده تر، هارمونی به طور کلی ساختن آکوردهاست که شامل نت هایی است (معنی نت های موسیقی) که در گامی که موسیقی در آن نوشته شده وجود دارند. هارمونی از ترتیب خود توالی آکوردها هم به دست می آید و اینکه یک جمله موسیقایی چطور از طریق کادانس V-I یا IV-I به نتیجه می رسد.

هارمونی های کنسونانت یا مطبوع آن هایی هستند که پایا و گوش نوازند، مانند آکورد I در انهای جمله. هارمونی های دسیونانت یا نامطبوع به گوش نا استوار می آیند و باب طبع گوش نیستند. آن ها ممکن است اشتباه به نظر بیایند یا مدام در حال تلاطم باشند تا زمانی که که در هارمونی های کنسونانت حل بشوند. می توان با ایجاد دیسونانس از طریق هارمونی در قطعه تنش ایجاد کرد، که این کار اغلب با اضافه کردن فاصله های سوم اضافی در بالای تریاد برای ساختن آکورد هفتم، نهم و غیره صورت می پذیرد. کثیری از آکوردهای هفتم هارمونی های دیسونانت هستند. آهنگسازان از تنش بین کنسوناس و دیسوناس برای ایجاد حس شروع و پایان در یک موسیقی هم استفاده می کنند.

ریتمی که هنگام گوش دادن به موسیقی می شنوید معمولا به عنوان ریتم سطحی شناخته می شود. برای مثال، اغلب زمانی که ملت می گویند که ضرب آهنگ یک آهنگ پاپ را دوست دارند، مقصودشان این نکته است که از ریتم سطحی آن لذت می برند، که ممکن است همان الگوی تکرار شونده ریتمیک سازهای کوبه ای باشد. گاهی ریتم سطحی با ضرب پایه آهنگ تطبیق می کند (ضربی که به وسیله کسر میزان مشخص می شود و کل قطعه موسیقی از آن دنباله روی می کند)، به خصوص در موسیقی پاپ که طبل ها و خط باس معمولا ضرب پایه را می زنند. اما گاهی به خاطر سنکوپ (که بر روی ضد ضرب تاکید می کند) ریتم سطحی و پایه با همدیگر جور نمی شوند.

تمپو زمانی که وارد بازی می شود که شما سرعت ریتم را در یک قطعه مورد بحث قرار دهید. موسیقی سریع و سرزنده است یا کند و غمگین؟ سرعتی که یک قطعه موسیقی در آن نواخته می شود، حس کلی موسیقی را برای شنونده ها معین می کند. به ندرت پیش می آید که یک قطعه خیلی شاد، کند و آرام نواخته شود. به همین ترتیب یک آهنگ خیلی غمگین هم با سرعت قطعه پرواز زنبور عسل نواخته نمی شود.

شکل دادن ملودی

بیشتر اوقات ملودی قسمتی از موسیقی است که در خاطرتاهن می ماند. ملودی خط اصلی پیش برنده یک قطعه موسیقی است خطی که هارمونی بر مبنای آن ساخته و پرداخته می شود و قسمتی است که به اندازه ریتم حس یک قطعه را منتقل می کند. برای کس اطلاعات بیشتر در خصوص هارمونی به قسمت های پسین آموزش ها مراجعه کنید. بیشترین قدرت بیان ملودی از جریان بالا و پایین در زیر و بمی صدا به دست می آید. زیر و بمی یک آهنگ که بالا برود، قادر است بانی شود که موسیقی پرتنش تر یا سرزنده تر شود. زمانی که که پایین برود، به آن قسمت از موسیقی حس مالیخولیایی یا تاریکی می دهد. فرم حرکت زیر و بمی صدا کنتور یا طرح ملودی نامیده می شود.همچنین مطلب معرفی نرم افزار کمک آموزشی ساز پیانو بخوانید

چهار طرح ملودیک متداول

کمان
موج
کمان معکوس
لولا

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

2 در مورد “کامل کردن ملودی با هارمونی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button