گام یا تونالیته سازدهنی

فهرست مطالب

موسسه آموزشی فردوس به عنوان بهترین آموزشگاه موسیقی، برگزارکننده کلاس آموزش پیانو و کلاس آموزش آواز  در تهران است.

برای اشاره به گام یا تونالیته سازدهنی از واژه “کلید” (Key) استفاده می شود: مثلا برای اشاره به سازدهنی در گام C می گویند : Harmonica Key of C . گاهی هم به اختصار آن را C Harmonica یا C Harp می نامند. معمولا نام نت پایه بر روی بدنه سازدهنی حک شده و بر روی جعبه حاوی سازدهنی نیز به آن اشاره شده است . نت پایه در هر سازدهنی دیاتونیک در واقع همان نتی است که با دمیدن در سوراخ شماره یک سازدهنی به صدا در می آید و بم ترین نت موجود در آن سازدهنی است . این نت را به صورت 1 Blow نیز نشان می دهند.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

سازدهنی دیاتونیک ماژور در 12 گام یا کلید استاندارد (Standard Key) مختلف ساخته می شود که به ترتیب زیر از بم ترین گام (G) شروع می شود تا به زیرترین گام (F#) برسد: G, Ab, A, Bb, B, C, Db, D, Eb, E, F, F# ممکن است هنرجویان آموزش هارمونیکا شناخت چندانی در مورد سازدهنی های دارای صدای خیلی بم یا خیلی زیر نداشته باشند ؛ اما بیشتر آنها با سازدهنی گام C آشنا هستند . به همین خاطر بهتر است صدای این سازدهنی ها را با سازدهنی گام C مقایسه کنیم .

در بین این 12 گام یا کلید مختلف ، بم ترین صدا متعلق یه سازدهنی گام G است که در آن نت 1 Blow (نت حاصل از دمیدن در سوراخ شماره 1) یک اکتاو پایین تر از نت G موجود در سوراخ شماره 3 یک سازدهنی دیاتونیک گام C است. از طرف دیگر ، در سازدهنی گام F هم نت 10 Blow یک اکتاو بالاتر از نت F موجود در سوراخ شماره 9 یک سازدهنی دیاتونیک گام C می باشد و این نت معادل نت 7 Blow در سازدهنی گام F می باشد . در هارمونیکا گام F# که زیرترین صدا را دارد تمام نت ها نیم پرده بالاتر از سازدهنی گام F هستند.

کدام گام سازدهنی دیاتونیک برای آموزش هارمونیکا بهتر است؟

برای آموزش هارمونیکا دیاتونیک به نوازندگان مبتدی در اکثر منابع آموزشی ، سازدهنی گام C Major توصیه شده است. برخی دلایل مطرح شده در این مورد به شرح زیر است:

1. نت ها ی موجود در سازدهنی دیاتونیک گام C Major ، در واقع همان نت های گام “دو ماژور” هستند که هیچ نوع علامت دیز و بمل ندارند و فراگیری آنها برای نوازندگان تازه کار آسان تر است.

2. این سازدهنی نه صدای خیلی بمی دارد (مثل سازدهنی های گام G, A ) و نه صدایش خیلی زیر است (مثل سازدهنی های گام E, F ) و به همین خاطر نواختن آن برای نوازندگان مبتدی ساده تر است.

3. یاد گرفتن برخی تکنیک ها مانند Bending بر روی سازدهنی گام C آسان تر از سازدهنی های خیلی بم یا خیلی زیر است.

4. سازدهنی گام C معمولا بیشتر در دسترس قرار دارد و لذا سفارش دادن و تهیه کردن آن با سهولت بیشتری امکان پذیر است.

به خاطر مجموعه دلایل فوق بهتر است آموزش هارمونیکا دیاتونیک با یک سازدهنی در گام C Major شروع شود و نوازنده بعد از آشنایی با اصول کلی نوازندگی سازدهنی دیاتونیک و فراگیری تکنیک های پایه ، نواختن سازدهنی دیاتونیک را در سایر گام ها نیز امتحان کند. البته برخی هنرجویان ممکن است به سبک خاصی علاقه داشته باشند. مثلا اگر فردی صرفا علاقه مند به فراگیری سبک Blues باشد می تواند آموختن سازدهنی را با یک سازدهنی دیاتونیک گام Bb یا A آغاز کند ؛ یا شخصی که هدفش نواختن آهنگ های سبک Irish با سازدهنی باشد می تواند با سازدهنی گام G یا (ترجیحا) D شروع نماید.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

1 در مورد “گام یا تونالیته سازدهنی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button