اجزا تشکیل دهنده گیتار الکتریک

فهرست مطالب

در مقالات قبلی آشنایی مختصری با گیتار الکتریک پیدا کردیم . درباره تاریخچه این گیتار باهم خواندیم و با انواع آن آشنا شدیم. اما این مقاله شما را با جزییات بشتری از این ساز آشنا خواهد کرد تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

اجزای گیتار آکوستیک

اجزا گیتار الکتریک

headstock: سر گیتار:

سر گیتار جائی است که کلید های تنظیم کوک را روی خود جای داده است. بسته به نوع کارخانه سازنده هر سر گیتار با دیگری متفاوت می باشد. بعضی از آنها 3 تا کلید را بالا و 3 تای دیگر را پائین و بعضی دیگر همه 6 یا 7 کلید را پشت سر هم قرار دادند.

Truss Rod: میله تنظیم دسته:

این میله در گردن گیتار واقع شده است. برای جلوگیری از گز زدن سیم ها ( وزوز سیم ها) روی فرت ها و برای یکسری تنظیمات کلی و رگلاژ کردن گیتار. یک میله تنظیم در میان گردن گیتار قرار دارد و می توان آن را شل یا سفت نمود تا زمانی که شما بفهمید که درست تنظیم شده است. تنظیم نادرست آن میتواند به گردن و صدای زیر و بمی سیم ها آسیب برساند.

nut: خرک بالا:

خرک سیم ها را نسبت به دسته بالا نگه می دارد. خرک به سر گیتار چسبیده و بالای دسته می باشد. جنس خرک معمولا از پلاستیک – چوب – استخوان – عاج و مواد دیگر ساخته می شود.

Fretboard : دسته گیتار:

شامل فرت ها و سیم ها می باشد و در بعضی موارد روی آن کندوکاری یا نقش و نگار دیده می شود. اندازه و مقیاس فرت ها به کارخانه سازنده آن بشتگی دارد. مثلا سبک گیتار فندر و سبک گیتار گیبسون در اندازه و تعداد فرت ها با هم تفاوت دارد. دسته گیتار از چوب های بسیار متنوعی ساخته می شود که چند نمونه مرسوم آن چوب افرا – بلسان بنفش یا چوب ماهون و …. است.

Frets : فرت:

نوارهای فلزی یا سیم هایی جداکننده که در سرتاسر دسته قرار دارند. فرت ها به سیم اجازه میدهند که وقتی در نقطه ای آن را فشار دهیم صدای یک نت را به وجود آورد. تعداد فرت ها به کارخانه سازنده بستگی دارد.

Strings : سیم ها:

سیم ها معمولا از آهن- نایلون یا سایر جنس ها مثل مس – روی و یا تیتانیوم ساخته می شوند. معمولا در گیتار کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده می گردد.

Pickguard : صفحه محافظ:

این صفحه از بدنه گیتار در برابر خط و خش ناشی از مضراب یا انگشت محافظت می کند. به طور مثال صفحه محافظ گیتار فندر شامل پیکاپ ها – کلید صدا – کلید تن و کلید عوض کردن پیکاپ می باشد. این صفحه معمولا از جنس پلاستیک یا مواد دیگر ساخته می شود و به رنگ های گوناگونی می باشد.

body: بدنه گیتار:

بدنه گیتار ممکن است تو خالی ( گیتار آکوستیک) نیمه تو خالی و یا تو پر باشد. اغلب گیتار الکترک ها از چوب افرا زبان گنجشک – توسکا – چوب ماهون و بقیه چوب های جنگلی ساخته شده اند. بعضی از گیتار ها هم از مواد اکریلیک ساخته می شوند.

Pickups : پیکاپ یا الکترو مغناطیس :

که وظیفه تبدیل کردن ارتعاشات سیم به سیگنال های الکتریکی و فرستادن آن از طریق کابل به آمپلی فایر را دارد. پیکاپ ها معمولا با یک سیم پیچ مثل AlNiCo که با فلز مس خیلی خوب سیم پیچی شده باشد ساخته می شوند. دو نوع پیکاپ Single coil( پیکاپ تک) و Humbuckers (پیکاپ جفت ) از پیکاپ های مورد استفاده در گیتار الکتریک می باشند.

Pickup Switch : کلید پیکاپ:

این کلید در روی بدنه نزدیک پیکاپ ها قرار دارد و برای عوض کردن پیکاپ از آن استفاده میشود. مثلا در گیتار گیبسون که از 2 پیکاپ هامبوکر استفاده می کند ، زمانی کلید پائین باشد از پیکاپ پائین – وسط باشد از پیکاپ پائین و بالا با هم – بالا باشد از پیکاپ بالا.

volume knob : کلید کنترل صدا:

برای کم و زیاد کردن صدا استفاده می شود. البته با این کلید می توان کمی حساسیت صدا در آمپ را هم تغییر داد.

Tone knob : کلید تن:

برای کم و زیاد کردن مقدار زیر یا بمی صداهای ارسالی به آمپ که از پیکاپ گرفته می شوند به کار می رود. با این کلید می توان صدا را شفاف یا کدر کرد.

Cable Jack: محل اتصال سیم به گیتار :

جائی که یک سر سیم مربوطه به گیتار و یک سر دیگر به آمپ یا افکت وصل می گردد.

Tremolo or whammy bar : دسته ویبره :

اهرمی که به خرک پائین وصل می شود. این اهرم به گیتاریست این امکان را خواهد داد که سیم های گیتار را شل یا سفت کند و یا آنها را بلرزاند و صداهای خاصی در بیاورد. مثلا خرک های Floyd Rose سیم ها را در خرک بالا قفل میکند که بعد از استفاده از این اهرم کوک گیتار تغییر نکند.

Bridge : خرک پائین :

روی بدنه قرار گرفته و انتهای سیم ها به آن متصل شده است و یکی از اجزاء اصلی گیتار الکتریک می باشد. این خرک دو نمونه است ثابت و متحرک. خرک متحرک شامل دسته ویبره هم می باشد و روی آن بسته به تعداد سیم ها پیچهایی وجود دارد که میتوان تقریبا تا نیم پرده کوک گیتار را تغییر داد. با این خرک میتوان اکشن گیتار ( فاصله سیم تا دسته ) را تنظیم نمود و گیتار را رگلاژ نمود.

Strap Pegs : پیچ بند :

برای بستن بند به گیتار استفاده می شود. بسته به نوع کارخانه سازنده محل آن روی بدنه فرق دارد.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص انواع گیتار بودید می توانید به مقاله تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک نیز نگاهی بیندازید.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button