اساتید نوازنده تار (محمدرضا لطفی)

فهرست مطالب

زندگی نامه محمد رضا لطفی ( 1325- گرگان)

محمدرضا لطفی نوازنده تار و سه تار، نواساز و مدرس، محقق و مولف به تشویق برادر بزرگ خود آموزش تار را آغاز نمود و در سال 1342 استعداد خود را در این زمینه با کسب جایزه نحست درجشنواره موسیقیدانان جوان نشان داد.

پس از اتمام دوره تحصیل در سال 1343 به تهران آمد و به محضر حبیب الله صالحی و علی اکبر شهنازی راه یافت و در کلاسهای شبانه هنرستان موسیقی با مکتب وزیری و تئوری موسیقی غربی آشنا گردید که حاصل آن همکاری با ارکسترهای هنرستان و صبا بود که زیر نظر حسین دهلوی اداره میگردید.

ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و آموزش ردیف میرزا عبدالله با نورعلی خان برومند سر آغاز نوینی برای حضور بیشتر در دریای در دریای پر معنای موسیقی قدیم ایران بود که این آموزش تا آخرین دقایق حیات نورعلی خان برومند ادامه یافت.

آموزش تار و آموزش سه تار در آموزشگاه موسیقی فردوس با بیش از 15 سال سابقه کار در حوزه موسیقی

لطفی ردیف آوازی و تصنیف قدیمی را نزد عبدالله دوامی و سه تار را نزد سعید هرمزی آموخت.اوپس از تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رادیو و تلویزیون ایران با مدیریت فنی برومند در جشن هنر شیراز شرکت کرد که حاصل آن باسازی و احیای مکتب سید حسین طاهرزاده بود. محمدرضا لطفی به مدت سه سال به عنوان مربی آموزشی با کانون پرورش کودکان و نوجوانان و دو سال در مرکز گرد آوری و شناخت موسیقی رادیو و تلویزیون به همکاری پرداخت.

او از سال 1353 به همکاری با رادیو ایران و گروه موسیقی دانشگاه تهران مشغول گردید و طی این مدت گروه شیدا را پایه گذاری نمود که حاصل آن بازسازی آثار شیدا ، عارف ، درویش خان ، رکن الدین مختاری و…بود.

اوپس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت یکسال و نیم سرپرستی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را عهده دار بود و در همین سالها به اتفاق حسین علیزاده و سایر همکاران گروه شیدا و عارف ، به تاسیس کانون فرهنگی هنری چاووش همت گماشت که حاصل این فعالیت 9 نوار موسیقی چاووش است.

لطفی به دعوت فونداسیون چینی و نیز برای شرکت در یک سمینار راهی ایتالیا گردید و کنسرتهایی را در شهر رم، فلورانس، بلدنیا، بادوا و… اجرا نمود. او در سال 1364 با مهاجرت به خارج از کشور دور تازه ای از فعالیتهای هنری خود را آغاز نموده است و با تاسیس مراکز فرهنگی و هنری شیدا در کشورهای مختلف و برگزاری کنسرتها و سمینارهای گوناگون، به شناساندن موسیقی قدیمی ایران مبادرت می ورزد.

ازجمله آثار، فعالیتها و کنسرتهای ایشان میتوان به تصنیف های “بمیرید بمیرید” ، “به یاد عارف”، “داروک”، “ناز لیلی”،”کوچه سار شب”، “کنسرت نوا” (جشن هنر شیراز)، کنسرت راست پنجگاه (جشن هنر شیراز)، کنسرت سه گاه (کنسرت طوس)، بازسازی آوازهای قمر، بازسازی آثارگذشتگان، به یاد درویش خان، به یاد طاهر زاده، موسیقی فیلم حاجی واشنگتن، چاووش 1 (به یاد عارف)، چاووش 2 (شب نورد)، چاووش4، چاووش 6، چاووش 8، چاووش 9، آلبوم کتاب و صفحه گرامافون موسیقی آوازی ایران ( ردیف عبدالله دوامی)، نوارهای ردیف موسیقی ایران ( یادواره برومند)، چشمه نوش، رمز عشق، پرواز عشق، بسته نگار، کنسرتهای انفرادی در شهرهای مختلف ایتالیا، کنسرتهای متعدد در شهرهای لس آنجلس، ساتیاگو، سانفرانسیسکو، شیکاگو، بوستن، نیویورک و واشنگتن به همراهی حسین علیزاده و حسین عمومی ساخت دهها تصنیف و قطعه ضربی دیگر از جمله تصنیف حصار و پیش درآمد اصفهان، تعداد زیادی بداهه نوازی در دستگاههای مختلف، کتابهای ” شور مادر دستگاههاست ” ( منتشر نشده ) ، کتاب سال شیدا (چهار جلد ) و تعدادی مقاله و… اشاره کرد.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button