انواع مضراب تار و نقش آن در صدای ساز

فهرست مطالب

مضراب تار نیز مانند سایر سازهای موسیقی مضراب دار نقش مهمی در دلنشین تر کردن صدای ساز دارد. در این مقاله میخواهیم شما را با مضراب تار و انواع مضراب و نقش آن در صدای ساز آشنا کنیم. در ابتدا لازم است بدانید که مضراب تار شامل دو بخش می باشد. بخش اول که در دستان نوازنده قرار می گیرد از جنس موم می باشد و بخش دوم قسمت انتهای مضراب است که محل برخورد مضراب با سیم های ساز نیز می باشد از جنس فلز برنج می باشد.

تغییر مضراب تار باعث تغییر ددر صدای آن میشود. به همین جهت است که نوازندگان معمولا مضراب تار مخصوص خود را دارند. این مضراب معمولا با توجه به سلیقه نوازنده و نوع صدایی که موردد علاقه وی است تعیین میشود. هر نوازنده به فرم خاصی از مضراب تار مخصوص به خود علاقه نشان می دهد. به عنوان مثال با تغییر ابعاد مضراب و افزایش حجم و ضخامت آن صدای حاصله از ساز تار بم تر و با حجم صوتی بیشتری خواهد بود. این نوع مضراب مورد توجه نوازندگانی چون آقا حسینقلی و علی اکبرخان شهنازی و …. بوده است.

بالطبع مضراب هایی با فلز باریک و ظریف باعث به وجود آمدن صدایی زیرتر و زنگ دار تر در ساز می گردد. کاربرد این گونه از مضراب ها بیشتر برای نوازندگانی که علاقه به اجرای تکنیک هایی چون تریل و ریز متصل دارند بیشتر است. از جمله علاقه مندان به این گونه مضراب تار می توان از علینقی خان وزیری نام برد که دارای تکنیک نوازندگی بالا و سرعت و چالاکی بسیاری در اجرای قطعات تکنیکی بروی ساز بود.

آموزش تار به صورت حضوری

آموزش تار آنلاین در آموزشگاه فردوس

همانگونه که گفته شد مضراب تار از دو بخش تشکیل شده است. مضراب های با کیفیت دارای برنجی زرد رنگ و شفاف می باشد بطوریکه هیچ گونه ناخالصی و ناهمواری در سطح آن مشاهده نمی گردد. نوع ضخامت آن نیز غالبا بر اساس سلیقه نوازندگان تعیین میگردد. اگرچه در گذشته از فلز برنج برای ساخت مضراب تار استفاده می گردید اما امروزه از مواد متفاوتی برای ساخت مضراب استفاده می گردد. ابتدا مضراب های پلاستیکی ساخته شد که اگرچه از صدادهی مناسبی برخوردار نبودند اما فکر ساخت مضراب را از موادی دیگر گسترش دادند.

بعد ها انوع مضراب تار از جنس شاخ (بز، قوچ و….) ساخته شد. این مضراب ها اگرچه دارای صدادهی کلاسیک قدیمی نبودند اما منجر به صدایی نرم تر و عمیق تری در ساز شدند. یکی دیگر از کاربردهای این مضراب ها حذف صدای حاصل از برخورد دو سطح فلزی بود که سابقا در مضراب های قدیمی با وجود صدایی درخشان و زنگ دار ایجاد میگردید. این مورد امروزه در استودیو ها و مواقع ضبط بسیار کاربرد دارد. نرم افزار براي كوك كردن تار و سه تار را نیز مطالعه کنید.

در حال حاضر نیز سازندگان جوان با حفظ فرم های متنوع مضراب ، اقدام به ساخت مضراب هایی متنوع تر و متفاوت تر برای ساز تار به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سازهای موسیقی ایرانی نموده اند. مانند مضراب هایی از جنس شاخ، عاج ، صدف، سنگ (عقیق و …) ، چوب ، صدف و به طور کلی مصالح طبیعی متنوع. در این میان برخی از این تغییرات قابل اعتنا و مورد استقبال نوازندگان تار نیز واقع شده است. و بسیاری علاقه مند به داشتن این گونه مضراب ها می باشند. جالب تر اینکه برخی از این مضراب ها بافت صوتی متفاوت و زیبایی را نیز پدید آورده اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

آکادمی فردوس، به عنوان آموزشگاه موسیقی تهران; برگزار کننده کلاس های آموزش آواز، کلاس های آموزش گیتار، کلاس های آموزش پیانو و… می باشد.

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button