طرح یک ملودی

آموزش آنلاین پیانو
فهرست مطالب

طرح ملودی چیست؟

به این معناست که زیر و بمی ملودی یک الگوی تکرار شونده خاص ساخته است. طرح یک ملودی به ویژه زمانی که نت موسیقی جلوی شماست، به راحتی قابل دیدن است. حالت های محتمل برای ساختن جمله های ملودیک (که با آکورد اول I شروع می شود تا آکورد چهار IV یا پنج V بالا می رود بعد با آکورد اول I به اتمام می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به توالی آکوردها در آموزش های قبلی ببینید. با تنها چهار طرح مقدماتی تقریبا بی نهایت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساختن قطعات موسیقی، کتاب آهنگ سازی نوشته هالی دی و اسکات جرت چاپ جان وایلی و پسران، نقطه خوبی برایش شروع است.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

 

طرح کمانی

قطعه ای از موسیقی را که طرح کمانی دارد نشان می دهد. دقت کنید که چگونه خط ملودی در کلید سل ابتدا از صدای بم در یک نقطه پایین به یک نقطه بالا قادر است برود و پس از آن دوباره پایین بیاید و بدین ترتیب یک کمان درست می کند. زمانی که زیر و بمی صدا در موسیقی این طور به تدریج بالا می رود، بانی افزایش تنش در آن بخش از قطعه موسیقی می شود. زمانی که زیر و بمی به تدریج در کمان پایین برود، سطح تنش هم به تدریج کاهش می یابد.

طرح موجی

قطعه ای از موسیقی با طرح موجی را فرض کنید. دقت کنید که چگونه خط ملودی در این حالت بالا می رود و پایین می آید و با بالا می رود و دوباره پایین می آید، همچون ردیفی از امواج.
حالا قطعه ای از موسیقی با طرح کمان معکوس. شاید متوجه شده اید که این هم مشابه طرح کمانی است. تنها تفاوت در این نکته است که زیر و بمی صدا در خط ملودی نخست پایین می رود و سپس در انتهای جمله بالا می آید. بر این اساس عبارت در آغاز آرام و ملایم به گوش می رسد اما زمانی که در آخر جمله کمان به سمت بالا می رود، افزایش تنش را در بردارد.چیزهایی که حتما باید در مورد ارگ بدانید.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button