طرز کار گیتار برقی یا گیتار الکتریک

گ
فهرست مطالب

گبتار برقی یا همان گیتار الکتریک نوعی از گیتار است که نیاز به یک آمپلی فایر یا تقویت کننده صدا برای تغییر یا تقویت صدا دارد. این گیتار به طور خاص از مشخصه های سبک راک و متال است اما در سبک های مختلف قابل استفاده است. ویژگیهای خاص گیتار الکتریک آن را به تبدیل به یکی از محبوب ترین سازهای قرن اخیر کرده است. از تفاوت های گیتار برقی با گیتار آکوستیک که در درجه اول نظر افرادد را به خود جلب میکند ظاهر آن است. گیتار الکتریک دارای بدنه ای باریک است که از فلز یا پلاستیک ساخته شده حال آن که گیتار آکوستیک از چوب ساخته شده و توخالی است. گیتار آکوستیک توسط رزونانس تولید صدا میکند درحالی که گیتار برقی صدا دهی متفاوتی دارد که در ادامه خواهیم گفت.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

تفاوت دیگر جنس سیم های آن است که گیتار آکوسیتیک از جنس پلاستیک یا فلز است اما گیتار الکتریک باید از جنس فلز باشد. این امر به آن دلیل است که گیتار برقی برای تولید صدا از پدیده های الکتریکی و الکترومغناطیسی بهره میبرد. با این تفاوت ها هردوی آن ها دارای فرتوت هستند و از ۶ سیم ساخته شده اند که با سرکوک تنظیم شده است نحوه صدا دهی در گیتار برقی را در ادامه شرح خواهیم داد. در گیتار الکتریک صدا به کمک پیک آپ های مغناطیسی تولید و به کمک پیچ های تنظیم، کنترل می شوند. زمانی که گیتار برقی به آمپلی فایر و یا برد الکترونیکی دیگری متصل نباشد با ارتعاش سیم ها، تقریبا صدای قابل شنیدن به گوش نمی رسد، چرا که بدون اتصال به یک برد الکتریکی و بدون بدنه توخالی، عاملی برای تشدید ارتعاشات سیم ها وجود ندارد. در انتهای بدنه گیتار و کمی قبل از محل اتصال سیم ها به بدنه در زیر سیم های گیتار الکتریک ، قطعاتی به نام پیک آپ به کار رفته است. این پیک آپ ها از ستونی مغناطیسی که سیم پیچی با ۷۰۰۰ دور به دور آن پیچیده شده است، تشکیل شده است. این قطعه مغناطیسی، میدانی مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کند که باعث مغناطیسی شدن سیم هایی که از میان این میدان عبور می کنند می شود. با به ارتعاش درآمدن سیم های مغناطیسی شده ی گیتار برقی میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط این سیم ها نیز شروع به حرکت می کند و به کمک تغییر شار مغناطیسی درون سیم پیچ جریان بسیار ضعیف الکتریکی را القا می نماید.

در گیتار الکتریک ها انواع مختلفی از پیک آپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از مدل ها از یک پیک آپ برای همه ۶ سیم استفاده می کنند و در بعضی مدل ها در زیر هر سیم پیک آپی مجزا قرار دارد که ممکن است فاصله آن تا سیم قابل تنظیم باشد. هرچه این فاصله کمتر باشد سیگنال ورودی بیشتر خواهد بود. در اکثر گیتار برقی ها سیگنال الکتریکی تولید شده وارد یک مدار ساده به شکل زیر می شود.

مقاومت متغیر بالایی تون صدا را تنظیم می کند. مقاومت (حداکثر ۵۰۰ کیلو اهم) و خازن (۰/۰۲ میکروفاراد) یک فیلتر پایین گذر را تشکیل می دهند؛ نوعی از فیلتر که سیگنال‌هایی با فرکانسی کمتر از فرکانسی مشخص را عبور می‌دهد. شما با تنظیم مقاومت، فرکانس کاری فیلتر را مشخص می کنید. با تنظیم مقاومت دوم شما می توانید حجم صدای عبوری را تنظیم کنید. در نهایت سیگنال تولید شده با خروج از جک به آمپلی فایر و اسپیکرها منتقل می شود.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button