چگونه به یک گیتاریست حرفه ای تبدیل شویم

فهرست مطالب

ساز گیتار به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیای امروز، مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به حوزه موسیقی است. در مسیر آموزش گیتار، چالش‌های زیادی وجود دارد.

از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به بی انگیزه شدن یا عدم وجود منبع معتبر برای آموزش اشاره کرد. حال سوال اصلی این است که چطور از سد این مشکلات عبور کنیم و به یک گیتاریست حرفه‌ای تبدیل شویم؟

در این مقاله قرار است باهم راهکار تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه‌ای را بررسی کنیم. این مقاله چکیده‌ای از تجربه ما در آموزش هنرجویان در آموزشگاه موسیقی فردوس است که طی سال‌ها تجربه کسب کرده‌ایم. بنابراین با ما همراه باشید.

راه تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه ای

بر اساس تجربه ما هر هنرجو برای تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه‌ای باید 6 اصل زیر را رعایت کند:

از مراجع معتبر آموزش ببینید

یکی از مهم‌ترین منابع آموزش گیتار، استفاده از محتوای بصری موجود در بستر اینترنت است. به طور مثال از ویدیو‌های یوتیوب می‌توانید استفاده کنید. البته فراموش نکنید که برخی از این ویدیوها به جز اتلاف وقت اثر دیگری ندارند پس حتما از انتخاب خود مطمئن شوید.

یکی دیگر از روش‌های انتخاب منبع معتبر، کمک گرفتن از آموزشگاه‌های آموزش موسیقی است. این آموزشگاه‌ها در سراسر ایران فعال هستند و می‌توانید با مراجعه حضوری یا کمک گرفتن از وبسایت آن‌ها از دوره‌های کارآمد استفاده کنید.

تمرین را فراموش نکنید

مهم‌ترین اصل در یادگیری موسیقی و نواختن ساز، تمرین مداوم است. سعی کنید با تهیه یک برنامه منظم و دقیق، نت‌های موسیقی را با ساز خود بنوازید.

تمرین منظم و مداوم به جرئت مهم‌ترین راز ماهر شدن در نواختن هر سازی است. شما نمی‌توانید تنها با آموزش دیدن نوازنده گیتار شوید و باید تمرین را دائما تکرار کنید.

در طول آموزش گیتار، شنونده خوبی باشید

شنیدن یکی از ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند نحوه اجرای تکنیک‌های مختلف را توسط دیگران فرا بگیرید. مسلما هر شخص روش‌های خودش را برای پیاده کردن تکنیک‌های آوایی دارد. مسلما تنها راه آشنایی با این تکنیک‌ها شنیدن است.

تنوع طلب باشید اما به اندازه

یکی از مشکلاتی که هنرجویان در طول مسیر آموزش گیتار فلامنکو به آن بر می‌خورند، این است که بعد از آشنایی اولیه با هر سبک موسیقی و نواختن گیتار، می‌خواهند با بقیه سبک‌ها هم آشنا شوند.

این اتفاق اگر به صورت میانه باشد نه تنها مشکل ساز نیست که شما را موفق‌تر می‌کند. اما همانطور که گفتیم، حد میانه! تنوع طلبی بیش از حد باعث میشود بدون در نظر گرفتن مهارت شخصی در یک سبک موسیقی، از این شاخه به آن شاخه پرید. در نتیجه این اتفاق، سردرگمی زیادی را تجربه خواهید کرد. به تبع هرچه سردرگمی شما بیشتر شود تمایل به ادامه مسیر اموزش سخت‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین آموزشی که شما از یک نوازنده گیتار باید بیاموزید، این است که چطور حد واسط این تنوع طلبی را رعایت کنید. مطمئنا آموزشگاه‌های موسیقی به شما این فرآیند را آموزش خواهند داد.

حواس پرتی حین نواختن گیتار ممنوع

بر اساس تجربه شخصی یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود یه موسیقی دل‌نشین شود، اجرای دقیق نت‌ها و تکنیک‌های موسیقیایی مربوط به آن‌ها است.

اگر شما هم به موسیقی علاقه مند باشید و موسیقی‌های مختلف را در زمان‌های متفاوت شنیده باشید، به این تفاوت در اجرا واقف هستید. دلیل اصلی عدم اجرای صحیح نت‌های موسیقی و تکنیک‌ها، حتی با وجود اینکه تمام این موارد را بلد هستید، حواس پرتی شما است. منظور از حواس پرتی مشغله‌های ذهنی است که سبب بر هم ریختن تمرکز شما حین نواختن موسیقی می‌شود.

سعی کنید از موسیقی لذت ببرید

نکته‌ای که شاید از دید برخی کلیشه‌ای به نظر برسد، این است که لذت بردن از موسیقی و نواختن گیتار سبب بهبود کیفیت آن می‌شود.

این نکته را بر اساس تجربه و بازخورد هنرجویانی می‌گویم که برای هنر و گیتار خود ارزش قائل بودند و به آن عشق می‌ورزیدند. به قول معروف آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. بنابراین از موسیقی خود لذت ببرید تا سایرین هم از آن لذت ببرند.

گام به گام با فردوس برای تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه‌ای

ما در آموزشگاه موسیقی فردوس با کمک گرفتن از اساتید ماهر و با تجربه، سعی کرده‌ایم بستری را برای تمام هنرجویان فراهم کنیم که بتوانند بهترین نتیجه را دریافت کنند.

عقیده قلبی ما این است که اگر علاقه و پشتکار هنرجویان در بستر صحیح قرار گیرد، موفقیت و درخشش در هنر قطعی خواهد بود؛ به همین خاطر تمام تلاشمان را در راستای گردآوری ماهرترین اساتید انجام داده‌ایم.

شما می‌توانید به آسانی نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و از روند آموزش گیتار آگاه شوید. آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس با بیش از ۱۵ سال سابقه در حوزه موسیقی

انتخاب سبک در گیتار

بزرگترین چالشی که هر فرد در ابتدای آموزش گیتار با آن مواجه خواهد بود این است که کدام سبک فلامنکو ، کلاسیک یا پاپ را انتخاب کند. در این بخش ما توضیحاتی رائه میکنیم که امیدواریم به شما در زمینه آموزش گیتار کمک نماید یا حتی می توانید مقاله انواع سبک موسیقی را بخوانید تا اطلاعات بهتری کسب کنید. در ابتدا بهتر است توضیحی راجع به واژه ی سبک داشته باشیم.

سبک، گونه یا ژانر موسیقی یک مقوله یا نامی قراردادی است که برای توصیف صفات قطعه‌هایی از موسیقی که متعلق به رسوم مشترک هستند، بکار می‌رود. موسیقی می‌تواند از طرق بی شماری در سبک‌های گوناگون تقسیم شود. ماهیت هنری موسیقی به این معنی می‌باشد که این گونه طبقه‌بندی‌ها عمدتاً قراردادی و بحث برانگیز هستند.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

 

فلامنکو :

این سبک در واقع سبک اصلی و مادر گیتاره چرا که این موسیقی سنتی اسپانیاس و تمام تکنیک ها و ریتم هایی که در دو سبک دیگه وجود داره از این سبک نشأت میگیره . این سبک یک سبک کاملا حرفه ای و تکنیکیه که نیاز به درک عمیق و تمرین آموزش گیتار زیاد داره . اما با تسلط به این سبک در سایر سبک ها مشکلی نخواهی داشت . بحث نت خوانی و تئوری موسیقی در این سبک در کنار نوعی نت نویسی به نام ” سیفرا ” وجود داره که در اصطلاح عام سیفرا رو به نام تبلچر میشناسن که این نوع نت نویسی مربوط به فلامنکو میشه . سبک فلامنکو تلفیقی از ریتم و ملودیه که برای تمامی تکنیک ها و ریتم ها اسامی انحصاری داره . این سبک همانند موسیقی سنتی ایران دارای دستگاه های موسیقیایی هست و یکی از ملزومات اون شناخت دستگاه ها و ساختار موسیقیایی اونهاس .

کلاسیک :

این سبک بعدها توسط غیراسپانیایی ها ابداع شده و تمامی تکنیک هایی که در اون از قبیل آرپژ ، نواخت چند سیمه ، نت های با ضرب کوتاه و . . . تماما از فلامنکو گرفته شده . این سبک کاملا ملودیک و وابسته به نت خوانیه و به قول برخی اهالی گیتار سبک خشکیه که میتونه دیدگاه سلیقه ای باشه چرا که قطعات بسیار زیبای کلاسیک رو هم از استادان این سبک داریم .

پاپ :

این سبک ساده ترین سبک گیتار و متاسفانه عمومی ترین سبک آموزش گیتار هست چون سرعت یادگیری بالاس و تکنیک خاصیم نداره جز مقداری تمرین برای نواخت ریتم و گرفتن آکورد . عمومی ترین ریتمی که توی پاپ کاربرد داره ریتم زومباس که این ریتم انحصارا مربوط به فلامنکو میشه که از اونجا وارد پاپ شده چون دارای آهنگ ریتمیک و جالبیه .

سبک مربوط به یک آهنگ یا یک قطعه ی موسیقی می شود. بنابراین برای هنرجویی که در ابتدای این راه قرار دارد سبک معنای خاصی پیدا نمی کند! در ابتدای امر آموزش هنرجو باید نت ها و قوانین و قواعد موسیقی را آموخته و آن ها را به ذهن بسپارد. سپس در مرحله ی بعد، در عین حال همزمان با آموزش گیتار قوانین موسیقی تکنیک ها و قابلیت های گیتار را نیز می آموزد. که این مرحله نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد که هنرجو تجربه ی لازم را کسب کند. در این مرحله نت های گوناگون را می نوازد که هر کدام میتواند سبک متفاوتی داشته باشد.

بنابراین آموزش گیتار با یادگرفتن ملودی های ساده و کوتاه آغاز می شود و به ترتیب وارد مراحل پیشرفته تری می شود. بعد از یادگیری بخش عمده ای از تکنیک ها و با توجه به آشنایی بیشتری که هنرجو از گیتار بدست آورده و تحقیقاتی که راجع به نوازندگان و قطعات و سبک های مختلف گیتار کرده است، می تواند سبک مورد علاقه ی خود را انتخاب کرده و آن را ادامه دهد.

بدین ترتیب در ابتدای امر آموزش گیتار ، انتخاب سبک (پاپ، کلاسیک یا فلامنکو) به هیچ عنوان تعیین کننده نیست. توضیح دیگر اینکه اجرای ریتم و آکورد، آنچه به عنوان گیتار پاپ به غلط در عموم جا افتاده، تنها بخش کوچکی از توانایی های این ساز است. و تنها یادگرفتن این بخش نه به شما سواد موسیقیایی می آموزد و نه اینکه از توانایی هایی ساز بهره مند می شوید. و از همه مهم تر سبک پاپ فقط شامل ریتم و آکورد نیست. در گیتار پاپ آرپژ، ملودی و دیگر تکنیک های گیتار به وفور استفاده می شود. صد البته که برای یک نوازنده ی گیتار واجب است اجرای ریتم و آکورد را نیز آموخته باشد

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button