رسیده به یک کادانس موسیقایی از طریق توالی آکوردها

فهرست مطالب

کادانس یعنی چه؟

کادانس به هر قسمتی از قطعه موسیقی گفته می شود که حس پایان داشته باشد. کادانس دارای این قدرست اشاره به یک نقطه توقف قوی و قطعی باشد، مانند پایان یک ترانه یا حتی یک موومان یا قسمت، اما گاهی هم دارای این قدرست یک وقفه کوتاه در پایان یک جمله موسیقایی باشد.
یک قطعه موسیقی طبعا دارای این قدرست فقط با متوقف شدن به پایان برسد. اما چنانچه آن نقطه پایان برای شنونده ها، غیرمنطقی و بی معنی باشد، از آن راضی نخواهد بود. تمام کردن قطعه در نقطه نادرست مانند تمام کردن مکالمه وسط یک جمله است و چنانچه قطعه به جای اینکه به طور مناسبی به پایان برسد ناگهان قطع شود، اکثر شنوندگان ابراز نارضایتی خواهند کرد. برای آگاهی بیشتر مطلب کادانس فریبنده و نیم کادانس را نیز مطالعه کنید.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

یک پایان همه پسند در موسیقی، از طریق توالی آکوردها به شنونده نشانه هایی می دهد که بفهمد قطعه دارد به پایان می رسد. مانند پایان یک داستان یا جمله، پاراگرف، فصل و غیره، پایان یک قطعه موسیقی هم چنانچه از مجموعه ای از قوائد تبعیت کندف معنی خواهد داشت. درست مانند عرف داستان گویی، این قوائد در ژانرها و سبک های مختلف موسیقی متفاوت است.
بدیهی است که شما به عنوان آهنگساز، مجبور نیستید که از هیچ کدام از قوائد کادانس تبعیت کنید، قوانینی که موجب ایجاد راحتی و آرامش و رضایت در شنونده می شود. اما چنانچه این کار را نکنید، بایستی خودتان را برای رویارویی با تماشاگران خشمگینی آمده کنید که بعد از اجرای اثرتان به شما حمله خواهند کرد. بعدا نگویید که نگفتیم!

آکورد ها و هارمونیک ها

بنیاد اصلی موسیقی هدف هارمونیک و تمرین های نوازندگی در کیبورد است که در آن یک جمله بر روی آکورد آی شروع می شود و از یک سری توالی آکوردی تبعیت می کند و بر روی آکورد آی وی یا وی به پایان می رسد، که به این سبک موسیقی در موسیقی پاپ آی وی – آی معمول تر است و در موسیقی وی – آی، و کادانسی که در قطعه استفاده می شود، بستگی دارد. یک قطعه موسیقی دارای این قدرست دو آکورد یا صدها آکورد داشته باشد و دارای این قدرست سه ثانیه یا چهل و پنج دقیقه باشد. اما در هر صورت، در نهایت قبل از اینکه به آکورد I برگردد، به آن هدف هارمونیک آکورد IV یا V می رسد.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button