مدولاسیون به یک گام جدید

فهرست مطالب

گاهی یک قطعه موسیقی موقتا از یک گام به گام دیگری می رود. به این جا به جایی مدولاسیون می گویند. مدولاسیون در موسیقی کلاسیک قدیمی و سمفونی های طولانی و موومان های کنسرتوها خیلی معمول است که در آن ها تقریبا همیشه قسمتی از قطعه در گام متفاوتی است. این گام جدید معمولا یک گام نزدیک، مانند گام ماینور نسبی یا ماژور نسبی گام اصلی است. نشانه سرکلید این قطعه موسیقی طبعا تغییری نمی کند اما کیفیت آکوردها و اعداد رومی آکوردها کاملا متفاوت است که موجب توالی آکوردی کاملا متفاوتی هم می شود.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

اگر در یک قطعه موسیقی ناگهان توالی آکوردی ای را ببینید که انتظار نداشتید در آن گام باشد، علتش چنین است که ممکن است آن قطعه مدولاسیون شده باشد. تعداد بیشماری نشانه عرضی یا یک نشانه سرکلید جدید وسط قطعه هم نشانه هایی از مدولاسیون هستند.
یکی از روش های محبوب مدولاسیون در موسیقی پاپ چنین است که گام را یک پرده بالا ببریم. برای مثال از فا ماژور به سل ماژور (بسیاری از تئوریسین های موسیقی به این مدولاسیون، راننده کامیونی می گویند برای اینکه مانند دنده عوض کردن است). مادامی که یادتان باشد نشانه سرکلیدتان چیست، کار با مدولاسیون در قطعه مقوله پیچیده ای نخواهد بود.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button