مرحله بعدی کاشتن بذر ( شروع تمرین ) است.همانطور که میدانید اگر بذری درست کاشته نشود تا ثریا کج خواهد رفت.چه بسا بسیاری از هنرجویان محترم زمان و وقت زیادی برای رفع اشکال و اصلاح مطالب گذشته خود صرف کرده اند.

حال برای شروع تمرین چه نکاتی را باید در نظر گرفت ؟؟

1)اولین و مهمترین نکته این است که (یادگیری نباید با خود آزاری باشد).هنرجویان مبتدی به علت عدم تجربه کافی در زمینه تمرین موسیقی بسیار گفته اند که هنگام مواجه با اشکال،شروع به جنگیدن و سخت گرفتن با قسمتی از ملودی کرده اند و در نهایت قادر به حل مشکل خود نبودند و تمریناتشان را رها کرده اند.

تمرین نباید با زحمت بیهوده و بدون تفکر انجام گیرد، بر اساس توان و ظرفیتهای خود به نوازندگی بپردازید در غیر این صورت انگیزه خود را از دست خواهید داد،در نظر داشته باشید که انگیزه مانند( سوخت اتومبیل )،سوخت یادگیری است. باید به جای جنگیدن و یا عصبی شدن از مربی خود راهنمایی بگیرید.

2) نکته مهم دیگر، نوع برخورد شما با بخش تمرینی تان است.

من با توجه به روش تدریسم که بر پایه روش انگلیسی است و در هر بخش که شامل آهنگ،نت و تکنیک می باشد، روشهای خاص تمرین هر کدام از این بخشها را به هنرجوی خود خواهم گفت.براین اساس شما هنگام تمرین در بخش مثلا تکنیک باید روشهای تمرین تکنیک را بدانید تا بتوانید نتیجه موثر بگیرید.

همیشه این سوال را از خود بپرسید که ((چگونه تمرین کنم)). اگر آهنگی را میخواهید یاد بگیرید، از خود بپرسید روش برخورد با آهنگ و یادگیری آن چگونه است. اگر میخواهید نت تمرین کنید،روشها و راه حلهای تمرین نت را فرا گیرید.بدین گونه است که میگویم برخورد (روش) شما با بخش تمرینی تان مهم است.برای یادگیری این امر از مربی خود کمک بگیرید.

یک شعار معروف میگوید(در هر کاری تنها روش است که اهمیت دارد) و بطور کلی میتوان گفت (( چه چیزی را یادگرفتن مهم نیست،مهم این است که چگونه فرا میگیرید)) و بعد از آن تداوم، پایدار ماندن و استمرار در تمرینات است.

3)یکی از موارد مهمی که متاسفانه همیشه به اشتباه گرفته میشود (فهمیدن،یادگرفتن و رابطه بین آنهاست). توجه کنید که فهمیدن منجر به یادگیری نمی شود. فهمیدن پایه اولیه یادگیری است.چیزی را که شما خوب متوجه شوید دلیل بر یادگیری و مهارت شما در آن نمی باشد.میان فهمیدن و یادگرفتن هر امری پل ارتباطی وجود دارد که آن فقط ((تمرین درست)) است و تا زمانی که این پل ارتباطی وجود نداشته باشد یادگیری حاصل نخواهد شد.

بسیار دیده ام که هنرجویان محترم با وجود داشتن درک و فهم خوبشان، قطعات و دروس را اشتباه مینواختند که علت آن روش تمرین نادرستشان بوده نه عدم درک مطلب،این امر بعد از مدتی منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس و از دست دادن انگیزه شان شده و معتقد به این میشوند که استعداد موسیقی ندارند و رها میکنند.

توجه کنید مطالبی که مربی محترم در کلاس توضیح میدهد و شما متوجه آن میشوید دلیل بر یادگیری مطلب نیست، شما فقط متوجه شدید، بعد از آن وظیفه هنرجو این است که با تمرین درست،منظم و دقیق مطالب فهمیده شده را به یادگیری تبدیل کند.

بنابراین در این بخش متوجه میشوید که:

1)تمرین نباید با زحمت بیهوده و سخت گرفتن همراه باشد.

2)به راه و روش و چگونگی تمرین باید دقت کرد.

3)فهمیدن را نبایدبایادگرفتن اشتباه گرفت.

حال بیایید عملکرد یک کشاورز را با هم بررسی کنیم.(آماده کردن زمین)گوش دادن به موسیقی و (کاشتن بذر)شروع تمرین انجام شد. وظیفه اصلی کشاورز بعد از این مراحل این است که از بذر و جوانه خود مراقبت به عمل آورد یعنی جدا کردن علفهای هرز،نور کافی خورشید و آبیاری به موقع محصول و… به عبارتی مراقبت کامل از جوانه تا بزرگ شود،میوه دهد و به ثمر رسد.

حال سوال این است که این مراقبت در موسیقی چگونه است و به چه شکل انجام میگیرد؟؟

این مراقبت در حین انجام تمرینات هنرجو صورت میگیرد که قسمتی از آنها در نوشته های پیش گفته شده مانند داشتن برنامه خوب و صحیح روزانه،خوب فهمیدن،تعهد اجرایی،خوب گوش کردن و تمرین هدفمند.از عوامل دیگر این مراقبت بر اساس تجربیات و گزارشاتی که هنرجویان محترم بیان کردند به اختصار خواهم نوشت.

1) یکی از وظایف اصلی هنرجو حین تمرین، ایستادگی،صبر و هوشیاری هنگام برخورد با مشکل اجرایی است.بارها مشاهده شده که هنرجویان حین تمرین، وقتی به اشکالی برخورد کرده،متاسفانه همانجا متوقف شده و گاهی دست از تمرین کشیده اند.در این موقع چه کاری باید انجام داد؟؟

جواب به دنبال راه و روش برای برطرف کردن اشکال و سپس کمک و راهنمایی از مربی است.

((باید به دنبال راه و روش برای یادگیری بود )) از خود بپرسید چگونه باید این اشکال را برطرف کنم و روشهای مختلفی را اختراع و امتحان و آزمایش کنید.

با این کار هم قوه تخیل پرورش می یابد و هم خلاقیت. و همچنین توان فکری فرد بالا میرود.فراموش نکنید که در کنار همین اشکالات توان تجزیه و تحلیل و قدرت فکر و تواناییها در یادگیری و دیگر زمینه های زندگی افزایش می یابد و شما را به فردی هوشمند و باهوش تبدیل میکند بنابران همیشه:

(( به دنبال راه و روش برای یادگیری باشید))

2) بسیاری از هنرجویان محترم گفته اند در کنار مربی و یا افراد دیگر و یا هنگام اجرای تکالیف در محضر مربی توانایی نواختن نداریم و دچار اظطراب می شویم که این مورد به عدم اعتماد به نفس کافی برای برای نوازندگی دلالت دارد.در اینجا 2 نکته می توان گفت:

الف: یکی از عوامل بسیار مهم در یادگیری هر چیزی داشتن جسارت یادگیری است.کسانی در امر یادگیری موفق هستند که (جسارت یادگیری) داشته باشند.بدین معنی که با شوق و اعتماد به نفس و نکته مهم نترسیدن از اشتباه نواختن به یادگیری بپردازند که برای بدست آوردن این جسارت،بهترین تمرین خود را به دامان آن انداختن و نترسیدن از اشتباهات است.

ب:( داشتن اعتماد به نفس): که برای تقویت آن باید تمرین اعتماد به نفس کرد و بهترین تمرین این است که برای خانواده،دوستان و یا افرادی که میدانید نوازندگی کنید.در این صورت اعتماد به نفس نوازندگی پیدا خواهید کرد و سپس جسارت یادگیری را در خود تقویت می کنید.

3) خوشحال باشید از اینکه دروس خود را تمرین و یا قطعه ای را می نوازید.این جمله ایست که از صحبتهای استاد عزیز(حسین علیزاده) یاد گرفته ام.این بدین معنی است که :

الف:زمانی از اجرای قطعه ای خوشحال هستید که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و این بدین معنی است که با کاری که میکنید ارتباط خوب برقرار کرده اید.

ب:وقتی کاری را با خوشحالی انجام میدهید یعنی در آن (اشتیاق و ذوق به یادگیری) وجود دارد نه اجبار و فشار و ترس،از این رو انگیزه و تمایل به یادگیری موسیقی در هنرجو تقویت می شود که این بهترین خود تشویقی است . بنابراین:

کلاس آموزش گیتار

((خوشحال باشید از اینکه قطعه ای را مینوازید))

4) متاسفانه درصدی از هنرجویان زمان برای رفع اشکال تمرینات خود نمی گذارند که در واقع در مدیریت به آن بررسی عملکردها می گویند.همیشه باید بعد از اینکه قطعه ای را تمرین کرده و یاد گرفتید زمانی برای بازبینی و رفع اشکالات خود بگذارید که این در واقع قسمتی از برنامه ضروری تمرینی هنرجوست.

بسیار دیده ام که هنرجویان مثلا یکی از دروس خود را فراموش کرده تمرین کنند و یا چند میزان از نت را جا انداخته اند که این گونه اشکالات در زمان بررسی و بازبینی مجدد رفع خواهد شد.

5) نسبت به درجه سختی دروس زمان بندی کنید.دروسی را که برایتان آسان تر است وقت کمتر و دروسی را که برایتان سخت تر است وقت بیشتری بگذارید.بدون زمان بندی درست برای تمرین،وقت را بیهوده از دست دادن است همیشه یادتان باشد که

(باید در کمترین زمان بهترین استفاده را از تمرینات خور ببرید)

6) یکی از موارد بسیار مهمی که متاسفانه هنرجویان محترم به اشتباه میگیرند و من تاکید فراوان به آن دارم این است که:هنرجو پس از چند بار تمرین روی تکالیف خود و اجرا کردن دروس آنها را رها کرده و فکر می کنند که یاد گرفته اند و دیگر کافی است.بسیار توه کنید که مهم اجرای دروس نیست،مهم توانایی و مهارت و یاد گرفتن نوازندگی است نه صرفا اجرای درسها.هرچقدر بیستر تمرین کنید مهارت و تجربه شما در نوازندگی بیشتر می شود.به این نکته خوب فکر کنید.

(هدفتان یادگرفتن نوازندگی باشد نه اجرا و یا تحویل درس و تکلیف به استادتان)

7) جمله(وقت نشد)اصطلاح خوبی نیست. برای بدست آوردن هر چیزی باید برای آن وقت گذاشت و فراموش نکنید به اندازه وقتی که برای تمرینات خود صرف می کنید،برداشت محصول می کنید.

8)مورد دیگری که بعضی از هنرجویان محترم رعایت نمی کنند و گزارش شده این است که پیوستگی تمرین در زمان یک جلسه تمرینی وجود ندارد.

زمانی را که برای تمرین خود میگذارید فقط تمرین کنید و تمرینات خود را قطع نکنید و به کار دیگری نپردازید.جدی بودن در تمرین فقط به معنای مثلا هر روز تمرین کردن نیست بلکه معانی دیگری هم در بر دارد.یکی از معانی جدی تمرین کردن این است که در یک جلسه تمرینی،تمرینات خود را قطع نکنید و به کار دیگری جز تمرین نپردازید.به عنوان نمونه (در موقع تمرین صدای تلفن شنیده شود و شما تمرین را قطع و با تلفن حود صحبت کنید) که متاسفانه درصد زیادی از هنرجویان(طبق گزارشاتشان)این مورد و نظایر آنها را رعایت نمی کنند که نتیجه آن:

(از هم گسیختگی و ناپیوستگی تمرین است)

و این ناپیوستگی باعث میشود که نتوانید دروس را در حافظه خود ثبت کنید و حفظ شوید و بعد از چند ساعتی دروس را فراموش می کنید.به عبارتی هر چه فاصله زمانی بین دو جمله موسیقی طولانی تر باشد،به همان نسبت هم ارتباط و اتصالی که باید انجام گیرد ناپایدارتر خواهد بود . اما رعایت کردن این نکته چه پیامدهایی برای هنرجو دارد؟؟؟

1) مانند زنجیری تمرینات شما پیوستگی خواهد داشت.

2) دروس در حافظه شما ثبت میشود.

3) ذهن شما به شرطی شدن و تمرین منظم و پیوسته عادت میکند.

4) به خودتان و کاری که می کنید احترام میگذارید.

5) دیگران هم یاد میگیرند که مزاحم تمرینات شما نشوند و به شما و تمرینتان احترام بگذارند.

(((لطفا به این موارد بسیار خوب توجه کنید)))

9) کنسل کردن کلاس یکی از آفت های بزرگ زمان یادگیری است.توجه کنید تا مادامی که شما در کلاس حضور دارید و پیوستگی کلاس را حفظ می نمایید،به حوزه انرزی مربی و کلاس متصل هستید، به علاوه حضور در کلاس سه عمل مهم تعهد،انگیزه و اعتماد به نفس را در شما تقویت می کند. مخصوصا دوره مقدماتی که هنرجو (مانند کودکی که تلاش میکند و یاد میگیرد روی دو پای خود بایستد و پدر و مادر از بروز آسیبهای احتمالی و زمین خوردن مراقبت و مواظبت لازمه را از وی به عمل می آورند) تحت حمایت مربی خود قرار می گیرد.اما چند نکته در این مورد این است که:

1: تعهد در اینجا به دو شکل است.تعهد یادگیری و تعهد تمرین.

2: دیدن و شنیدن نوازندگی مربی و استفاده از تجربیات وی انگیزه،روحیه و شوق به یادگیری را در هنرجو بر می انگیزد.

3: نوازندگی در کلاس و در کنار مربی اعتماد به نفس و جسارت یادگیری و نوازندگی را در هنرجو تقویت می کند.

4: از دیدگاه یک مربی می توانم بگویم حضور مستمر و پیگیر هنرجو در کلاس شوق،انگیزه و توجه مربی را به خود جلب می کند.ضرب المثلی می گوید:(مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد).

5: حضور در کلاس باعث ایجاد نظم، یادگیری اصول رفتاری موسیقی و نوازندگی می شود.یادگیری اصول رفتاری،به معنای یادگیری اخلاقیات،بینش،روش برخورد با هدفتان,خودتان و تمریناتتان در موسیقی است.

6: حضورمستمر در کلاس نشانه احترام و توجه به خودتان و هدفتان است.

7: حضور در کلاس باعث می شود که هنرجو طبق برنامه ریزی و جدول زمانی که استاد طراحی نموده پیش رفته و روال تدریس و پیشترفت خود را احساس کند. همانطور که میدانید یکی از موفقیتهای اصلی هنرجو در فرایند یادگیری همراهی او با جدول زمانبندی و متد آموزشی استاد است.

8: امیدوارم که متوجه معنی حوزه انرزیکی مربی و کلاس شده باشید.

مغز شما درست همانند یک قطعه زمین کشاورزی است. مواظبش باشید، تمرین درست مانند کشت کردن در آن زمین است،پیگیری خوب، درست مثل کود عمل می کند و نظم و تعهد هم مانند آفت کش و سم است.

کلاس آموزش پیانو

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع