سه، چهار سالی است که گروه‌های تلفیقی توانسته‌اند در جذبِ مخاطب، هم‌پای همکاران خود در عرصه موسیقی پاپ ظاهر شوند و موفقیت‌های بسیاری به دست آورند. شاید هم به همین خاطر است که برنامه‌هایی چون «شب شنبه‌ها» به راه افتاد تا در کنار جریان اصلی برگزاری کنسرت‌ها، تجربیات متفاوتی را نمایان کند. به این جریان می‌توان جشنواره موسیقی فجر را هم اضافه کرد که از سال ۹۴ بخش مجزایی برای گروه‌های تلفیقی در نظر گرفت تا به این ترتیب تنها جشنواره رسمی موسیقی کشور هم -هر چند کمی دیر- در موفقیت‌های این گروه‌ها سهیم شود.

البته شروع سال جدید برای فعالان این حوزه همانند سال گذشته پربار بوده و برخی از آنها در شهرهای مختلف ایران، اجراهای نوروزی خود را روی صحنه می‌برند. در این گزارش مروری داشته‌ایم بر اتفاقات مهم سال ۹۵ در حوزه موسیقی آلترناتیو؛ از آلبوم‌های پرتعدادی که منتشر شدند و چهره‌های جدیدی که معرفی شدند تا خوانندگانی که برخی از آنها بعد از مدت‌ها حضور در عرصه موسیقی تازه امسال توانستند با مخاطبان خود در سالن‌های کنسرت دیدار کنند و حواشی و اتفاقات بعضاً جالبی که موزیسین‌های این ژانر، با آن دست و پنجه نرم کردند.

البته که در این گزارش به هنرمندانی پرداخته‌ایم که به نوعی در مارکت موسیقی آلترناتیو نقش پررنگی دارند، وگرنه صرفاً در حوزه نشر، امسال آلبوم‌هایی نظیر «این همانی»، «آدم آدم است»، «یال و باد» و… منتشر شدند که آلبوم‌های غیرقال انکاری به لحاظ کیفی بودند.

اجراهای متفاوت سال ۹۵

در ابتدای سال ۹۵، گروه‌های موسیقی راک و تلفیقی با کنسرت‌های پرتعدادشان، حضور قدرتمندی داشتند، هرچند که در ادامه این مسیر با همان قدرت اولیه پیش نرفتند اما چند اجرای متفاوت در میان آنها، خودنمایی می‌کرد که علاوه بر جذب مخاطب، توانستند نگاه منتقدین را هم متوجه خود کنند:

* پروژه «کماکان» به خوانندگی مهدی ساکی در برنامه «شب‌های جز» و «جشنواره موسیقی فجر» که یک اجرای مینیمال تأثیرگذار و منحصر به فرد داشت و به اعتقاد کارشناسان، یکی از بهترین اجراهای سال ۹۵ بود. آنها به‌زودی دومین آلبوم خود با نام «کماکان ۲» را منتشر خواهند کرد.
* پروژه «اسکارلت دهه شصت» با اجرای مشترک سجاد افشاریان و گروه رام هم یکی از این برنامه‌های متفاوت بود که همه چیز در این اجرای مینیمال، به شکل دلپذیری هماهنگ و درهم تنیده بود. موسیقی-تئاتری که استقبال مخاطبان عام را هم به دنبال داشت و از معدود برنامه‌های این حوزه بود که اجرایش فقط به تهران محدود نشد و رام و افشاریان توانستند صدای اسکارلت دهه شصت را به گوش مخاطبان شیرازی هم برسانند.
* البته از امیر دارابی هم نباید گذشت که با انتشار آلبوم «دستان تنها» و اجرایی که در برنامه «شب‌های جز» و «هفته موسیقی تلفیقی» داشت، می‌توان گفت یکی از نوابغ موسیقی جز در سال گذشته بود.
* آریا عظیمی‌نژاد که در این سال‌ها با کنار هم قرار دادن موسیقی نواحی ایران و موسیقی مدرن این‌روزها، توانسته نظر بسیاری از مردم عام و خاص را به سمت این گنجینه هنر ایرانی جلب کند، سال گذشته در پروژه‌ای با نام «بوم و بر» در کنار جمعی از بهترین نوازندگان ایرانی، بار دیگر توجه‌ها را به سمت موسیقی نواحی و تلفیق آن با موسیقی راک و امبینت برد و یه این ترتیب تجربه متفاوتی را در موسیقی رقم زد. این اولین کنسرت عظیمی‌نژاد بعد از سپری کردن دوران بیماری‌اش بود.

حضور دوباره کاوه یغمایی بعد از یک دهه

اواسط دهه هشتاد بود که کاوه یغمایی بعد از آخرین اجرای خود در سالن میلاد نمایشگاه به همراه همسرش، نیلوفر فرزندشاد از ایران رفت و در این سال‌ها تلاش‌هایی هم برای حضور مجدد و فعالیت مجاز در ایران انجام داد که بی‌نتیجه ماند. یغمایی سرانجام در مرداد سال ۹۵ از آلبوم «منشور» رونمایی کرد و شهریورماه اولین اجرای زنده این اثر را در سالن میلاد نمایشگاه روی صحنه برد. یکی از تفاوت‌های این اجرا با کنسرتی که قرار بود در جشنواره سال ۹۴ داشته باشد، تغییر گروهش بود که نوازندگان دیگری جای برخی از آنها از جمله ، هومن غفوری و همایون نصیری را گرفته بودند.

کلاس آموزش پیانو

«رام»؛ یکی از چهره‌های سال گذشته

سال ۹۵ برای موسیقی مهجور راک هم سال بدی نبود. امسال تعدادی از چهره‌های این ژانر از موسیقی توانستند به صف فعالان مجاز بپیوندند که «رام» هم یکی از آن چهره‌ها بود. او با پروژه «اسکارلت دهه شصت» و سینگل ترک‌هایی که منتشر کرد، نشان داد گروه و آهنگ‌هایش دارای شخصیت‌های منحصر به فرد هستند و هر کدام از نوازنده‌ها با کمترین ادعا و بدون خودنمایی، صرفاً در خدمت موسیقی هستند. این هنرمند زمستان سال گذشته اعلام کرد که در سال ۹۶ اولین آلبوم خود را با نام «تا هزار و نمی‌دونم چند» منتشر خواهد کرد.

جدایی به خاطر شلوار سفید؟!

گروه «دنگ‌شو» در طول سال‌ها فعالیت خود خواننده‌های مختلفی داشته اما جدایی سعید آتانی از این گروه، یکی از پرحاشیه‌ترین جدایی‌های گروه تا به امروز بوده. در حالی که قرار بود در اجرای مرداد ماه دنگ‌شو سعید آتانی هم حضور داشته باشد، ناگهان این خواننده شب قبل از کنسرت در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در این کنسرت حضور نخواهد داشت.

طاها پارسا در یک نشست خبری که شهریورماه برای تشریح فعالیت‌های آینده دنگ‌شو برگزار شد، درباره جدایی از این خواننده گفته بود: «ما یک اجرای آنلاین برگزار کردیم و لباسی که او پوشید ما را شگفت‌زده کرد! ما همیشه قبل از اجرا برای لباس جلسه برگزار می‌کنیم و همگی سیاه پوشیده بودیم ولی او سفید پوشیده بود. احساس کردیم در آن اجرا هم کیفیت اجرایش مثل همیشه نبود. یا انگیزه‌اش برای گروه خودش بیشتر بود. شایا هم به عنوان رهبر ارکستر در آن اجرا راضی نشد و ما هم ترجیح دادیم کیفیت خودمان را حفظ کنیم.»

آتانی در بخش‌هایی از گفت و گوی خود درباره این جدایی به «موسیقی ما» گفته بود: «پس از مدتی دیدم که روی مسائل قرارداد، بازی‌هایی ایجاد شده. در یکی از اجراهای برج میلاد من ساوندچک نمی‌شدم یا میکروفونم روی استیج خاموش بود و مسائلی از این دست پیش می‌آمد که دلگیری ایجاد می‌کرد. دوستان گفته بودند که ما قبل از هر کنسرت جلسه لباس داشتیم ولی چطور می‌شود که در اجرای فروردین‌ماه، من نمی‌دانستم ست لباس چیست؟ در اجرای آنلاین من بدون اینکه از ست گروه با خبر باشم لباسی را که خیلی هم مورد توجه قرار گرفت را پوشیدم. منظورم همان لباس معروف است! مشکل دیگر من این بود که پس از آلبوم «اتاق گوشواره» عملکرد ضعیفی داشتیم و پس از شش ماه فقط چند اجرای رسمی برگزار کردیم. وقتی می‌گویند مخاطب کمتر باشعور کارهای ما را گوش کند بهتر است چه معنایی می‌دهد؟ یعنی بقیه بی‌شعور هستند؟»

فعالیت مستقل کیان پورتراب خارج از چهارچوب «کامنت»

سال گذشته برخی از چهره‌های موسیقی آلترناتیو، خبر از فعالیت‌های انفرادی خود در کنار گروه‌هایشان دادند و تعدادی از آنها هم نظیر داریوش آذر و امید نعمتی از گروه پالت سینگل‌ترک‌های خود را منتشر کردند.

یکی دیگر از این چهره‌ها کیان پورتراب (خواننده، آهنکساز و سرپرست گروه کامنت) بود که خرداد سال ۹۵ خبر از انتشار اولین آلبوم انفرادی خود داد و کمتر از یک ماه بعد، اولین سینگل‌ترک‌اش با نام «تکه‌ها» را در فضای موسیقی امبینت و الکترونیکِ روز دنیا منتشر کرد. او که طرفداران خاص خود را هم دارد، در جشنواره موسیقی فجر توانست اولین اجرای مستقل خود را با قطعاتی از آلبوم جدیدش برگزار کند.

نکته قابل توجه این اجرا، اتمام بلیت‌هایش آن هم در حالی بود که مخاطب هیچ یک از قطعاتش را نشنیده بود. تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که قرار بود چهارمین آلبوم گروه «کامنت» هم منتشر شود اما به نظر می‌رسد این گروه با همان آلبوم قبلی، با طرفداران خود خداحافظی خواهد کرد.

«پالت»، فعال‌ترین گروه موسیقی در بخش‌های متفاوت

شاید بتوان گروه «پالت» را یکی از پرکارترین‌های سال ۹۵ خواند که با برنامه‌ریزی‌هایشان، ۱۲ ماه گذشته را آهسته اما پیوسته گذراندند و تقریباً در هر ماه، نامشان با یک اتفاق، تیتر رسانه‌ها شد. البته که حضورشان فقط محدود به رسانه‌های کاغذی و فضای مجازی نشد و حضور نسبتاً پررنگی هم در رسانه ملی داشتند.

آنها علاوه بر کنسرت‌هایی که در شهرستان‌ها نظیر اصفهان، کیش، رشت و… داشتند، در تهران هم ۱۰ سانس روی صحنه رفتند. تیتراژ سریال پرمخاطب «لیسانسه‌ها»ی سروش صحت را خواندند. در برنامه «سه ستاره» احسان علیخانی برای همین تیتراژ حضور پیدا کردند که قطعه آنها با رأی مردم توانست به عنوان یکی از سه تیتراژ برتر سال ۹۵ انتخاب شود؛ این انتخاب در حالی رخ داد که آنها رقبای سرسخت و پرطرفداری از موسیقی پاپ داشتند که همگی به شدت برای کسب رأی در تکاپو بودند. کسب تندیس تیتراژ برتر برنامه «سه ستاره» توسط گروه پالت به زعم برخی منتقدان، نشانه‌ای جدی از تغییر ذائقه مخاطبان بود.

علاوه بر این‌ها، در برنامه‌های موسیقایی تلویزیون نظیر «ساعت ۲۵» حضور پیدا کردند و روز ۳۰ اسفند به عنوان مهمان نوروزی در شبکه دو حاضر شدند. حضورشان در برنامه «خندوانه» را هم می توان به این فهرست اضافه کرد. البته که فعالیتشان به همین‌ها ختم نشد و دهم اسفندماه اولین آلبوم صوتی- تصویری خود را با نام «تمام ناتمام» منتشر کردند که علاوه بر پخش فروشگاهی، با پخش مویرگی توانست در سطح وسیعی در بازار منتشر شود. آنها همچنین با انتشار این آلبوم، عنوان اولین گروه منتشرکننده آلبوم EP در ایران را هم یدک می‌کشند.

کلاس آموزش گیتار

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع