کتاب “انسان‌شناسی موسیقی” نوشته‌ آلن مریام، انسان‌شناس و انتوموزیکولوگِ امریکایی با ترجمه مریم قرسو از منتشر شد.

به گفته مریم قرسو (مترجم کتاب و مدرس موسیقی دانشگاه تهران
و فارغ‌التحصیل دکترای اتنوموزیکولوژی از فرانسه) کتاب “انسان‌شناسی موسیقی” از سه بخش و پانزده فصل تشکیل شده است.
عنوان‌های سه بخش اصلی کتاب عبارت‌اند از “موسیقی‌شناسی قومی”، “مفاهیم و رفتار”، و “مسائل و راه‌حل‌ها”.
چنان‌که از نام این سه بخش برمی‌آید،
مریام در بخش نخست بر آن است که علاوه بر معرفی تاریخی و اجمالی از شکل‌گیری مفهومی رشته‌ای با عنوان “موسیقی‌شناسی قومی”
به دو مسئله‌ی مهم و بنیادین دیگر یعنی ارائه‌ی نظریه‌ای در تعریف این رشته و روش پژوهش میدانی و مطالعاتی بپردازد.

آموزشگاه موسیقی تهران

در بخش دوم به مفاهیمی پرداخته می‌شود که در عین ارتباط با مقوله‌ی صوت و صدا،
به حواس و ادراکات تولیدکننده‌ی این صدا، یعنی انسان، مربوط می‌شود؛
اینکه چگونه حواس مختلف انسانی در دریافت موسیقی با یکدیگر ترکیب می‌شوند،
روند یادگیری موسیقی در انسان و در بطن بومی اقوام مختلف چگونه پیموده می‌شود و موسیقی چگونه خلق می‌شود.
در عین حال دو وجه کاملاً متمایز انسان در مواجهه با موسیقی نیز مورد بحث قرار می‌گیرد؛
جایگاه اجتماعی موسیقی‌دان در جوامع مختلف و ارتباط انسانی‌ترین توانایی انسان در ارتباط با موسیقی یعنی زبان.

بخش سوم با عنوان “مسائل و راه‌حل‌ها” به حضور این موارد در متن مطالعه‌ی موسیقایی اشاره می‌کند
و موسیقی را در ارتباط با حواس تولیدکننده‌ی آن یعنی انسان در کنار هم قرار می‌دهد
و وارد مباحث بسیار پیچیده‌ای مانند زیبایی‌شناسی و نمادین بودن موسیقی می‌شود.

نشر ماهور

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع