مشکلی که خیلی از خواننده ها حتی کسانی که درحال آموزش آواز هستند با آن روبرو میشوند موسیقی مجاز است.

ماهنامه تبار :

موسیقی پاپ ایران از دهه ۷۰ تا امروز سیر تکوینی عجیبی را پشت سر گذاشته است.

به تعبیر کارشناسان این فن، قصه این موسیقی هزارتوی پیچ در پیچی است که ساده به روایت در نمی آید.

دلایل سقوط نسل اول موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب

موسیقی پاپ ایران از دهه ۷۰ تا امروز سیر تکوینی عجیبی را پشت سر گذاشته است.

به تعبیر کارشناسان این فن، قصه این موسیقی هزارتوی پیچ در پیچی است که ساده به روایت در نمی آید.

اگر نسل اول موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب را به شکل یک جریان رصد کنید.

متوجه می شوید که پس از مدتی سکوت، موسیقی پاپ از سال ۱۳۷۵ در تلویزیون پی گرفته می شود

و از سال ۱۳۷۶ با فعالیت وزارت ارشاد به اوج می رسد.

آموزشگاه موسیقی

محمد اصفهانی، حسین زمان، علیرضا عصار، شادمهر عقیلی، مانی رهنما و امیر کریمی برخی از چهره های متاخر و تازه نفس نسل اول موسیقی پاپ به شمار می روند.

با آغاز دهه ۸۰ موسیقی این نسل در سراشیبی قرار می گیرد و فضای عمومی موسیقی پاپ را دچار نوعی بحران زدگی می کند.

در آن سال ها کمتر چهره یا آلبومی می توانست ایجاد هیجان کند

و پس از چند سال تکرار دیگر فضای موسیقی شان پرتکرار و عادت گونه به نظر می رسید.

این پدیده چند علت مشخص و مرتبط داشت:

اول آنکه ماهواره به خانه ایرانی ها راه پیدا کرده بود و شبکه های فارسی زبان خوراک پررنگ و لعاب تری برای ارضای مخاطبان موسیقی پاپ در اختیارشان قرار می داد.

موسیقی لس آنجلسی که تا پیش از آن تنها به وسیله ویدیوهای ضبط شده در قالب شوهای نوروزی دست به دست می شد.

به طور ناگهانی پایش به خانه ها باز و خیلی زود هم موفق شد سیل مخاطبانش را بیابد.

دلیل دیگر به حاشیه رفتن نسل اول موسیقی پاپ پس از انقلاب بی ارتباط با دلیل اول نیست.

آموزش آواز

صدای چهره های سرشناس این نسل یادآور خوانندگان مهاجرت کرده

و چهره های شاخص موسیقی پاپ دهه های ۴۰ و ۵۰، دوران طلایی موسیقی پاپ ایران، بود

و مخاطبان آن صداها با آمدن ماهواره دیگر به اصل صدا دسترسی داشتند.

در میان صداهای نسل اول پاپ خوان ها کسانی مانند علیرضا عصار و مانی رهنما استثنا محسوب می شدند.

در آن دوران نوع خواندن محمد اصفهانی یادآور معین بود، صدای شادمهر عقیلی یاد سیاوش شمس را زنده می کرد.

صدای خشایار اعتمادی کپی داریوش اقبالی بود و نوع خواند امیر کریمی و محمدرضا عیوضی دنباله روی ابراهیم حامدی بود.

از طرفی تغییر حامل های موسیقی امکان آپلود (بارگذاری) و دانلود (باربرداری) موسیقی را به وجود آورده بود و سی دی رایترها و فلش ها فراگیر شده بودند.

از طرف دیگر نصب سخت افزارهای موسیقی، مانند کارت های صدا، به کامپیوترهای خانگی امکان آسان تر ضبط و پخش صدا را داد

و از پس آن استودیوهای آماتور شکل گرفتند.

آموزش آواز سنتی

پیدایش این استودیوهای آماتور یکی زا عوامل اصلی شکل گیری نسل خواننده های زیرزمینی محسوب می شود؛

نسلی که دیگر از یافتن تهیه کننده برای تامین مخارج سنگین تولید آلبوم بی نیاز شده بود.

این گروه های غیررسمی در ایران فعالیت می کردند، اما از حمایت شبکه های تلویزیونی ماهواره ای برخوردار بودند.

اینان در زیرزمین تولید کردند، آنان در آن سوی آب ها پخش و مخاطبان در سراسر کره زمین تماشا می کردند.

اواخر دوره اصلاحات، آثار برخی از خوانندگان شناخته شده موسیقی پاپ به ممیزی برخورد که یکی از شاخص ترین آنها شادمهر عقیلی بود.

در کنار قدیمی ترها، جوانان جویای نامی که تیپ و صدای متفاوتی نسبت به نسل اول موسیقی پاپ پس از انقلاب داشتند هم با مشکلاتی مواجه شدند.

در آن سال ها راهکار تهیه کنندگان موسیقی خارج کردن این افراد از ایران و برگزاری شوهای ماهواره ای و کنسرت های آن طرف آبی بود.

اواسط دهه ۸۰، اعضای نسل اول موسیقی پاپ، چه آنها که از ایران خارج شده بودند

و چه آنها که از ایران خارج شده بودند و چه آنها که در کشور مانده بودند، به حاشیه رانده شدند. علت هم مشخص بود:

ظهور نسل دوم خوانندگان موسیقی پاپ.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع