متن این یادداشت را روبرت شومان لابه لای قطعات یكي از كتابهاي متد آموزش خود نگاشته است،
زیبایي و پختگي دیدگاههاي شومان درباره تربیت نوازنده با شیوه انتقال این مفاهیم
در قالب جملاتی ساده نكات قابل توجه این یادداشتهاي كوتاه است:

* گوش خود را تربیت كن.
این از همه مهمتر است از سنین نوجواني سعي كن تونالیته ها و صداها را تشیخص بدهي.
به صداي زنگوله، برخورد دو شیشه و آواز پرنده گوش بده، هر كدام چه صدایي دارد.

* قطعه را نه فقط انگشتانت باید بلد باشند بلكه تو باید بتواني آن را بدون ساز براي خودت بخواني.

* تو باید تا جایي پیشرفت كني كه وقتي موسیقي را با چشم مرور مي كني آن را بفهمي!

* از كودكي به صدا و كاراكتر سازهاي مختلف توجه كن،
سعي كن رنگ صدایي خاص هر كدام در حافظه شنوایي ات نقش ببندد.

* گام و تمرین دست را ضمیمه كارت كن.
خیلي ها فكر مي كنند كه باتمرین گام و آرپژ مي شود همه چیز رابه دست آورد
و تا سنین پیري هر روز ساعات زیادي را صرف تمرینات مكانیكي مي كنند.
كار آنها شبیه این است كه سعي كنیم هر روز تندتر و تندتر الفبا را تلفظ كنیم.
از وقت خودت بیشرین استفاده را بكن!

* عجله كردن وكند كردن در اجرا هر دو به یك اندازه اشتباه است.

* وقتي بزرگتر شدي بیشتربا پارتیتورها معاشرت كن تا با ویرتئوزها.

آموزشگاه موسیقی

* سعي كن قطعات ساده را خوب و درست اجرا كني.
این بهتر از آن است كه قطعات سخت را در حد متوسط و معمولي اجرا كني.

*هرچه زودتر قوانین اصلي هارموني را یاد بگیر.

*با دقت به تمام آوازهاي محلي گوش بده
این عالي ترین گنجینه ملودي هاست و تو را با خصوصیات ملیت هاي مختلف آشنا مي كند.

*با جدیت روي فوگ هاي آهنگسازان بزرگ كار كن
و قبل از همه فوگ هاي یوهان سباستیان باخ را پرلود فوگ هاي او باید غذاي هر روز تو باشند
تا كار موسیقي تو پایه و اساس داشته باشد.

*اگر بعد از تمرین روزانه موسیقي ات خسته شدي خودت را مجبورنكن بیشتر كار كني.
بهتر است استراحت كني تا اینكه با خستگي و بي عالقگي تمرین كني.

* هنگامي كه از كار موسیقي استراحت مي كني شعر بخوان و بیشتر به دامن طبیعت برو.

* همیشه طوري بنواز كه انگار یك موسیقیدان بزرگ دارد اجرایت را گوش مي كند.

* تاریخ موسیقي را یاد بگیر. شنیدن نمونه هاي موسیقي دوره هاي مختلف بهتر از هر چیز تكبر و پرمدعایي تو را مداوا مي كند.

* هیچ وقت شیفته زرق و برق هیاهو در اجرا نشو.
سعي كن موسیقي همان تأثیري را در شنونده بگذارد كه آهنگساز در نظر داشته، بیشتر از آن الزم نیست:
هر چه از این بیشتر باشد تحریف است.

 

* وقتي بزرگتر شدي بیشتربا پارتیتورها معاشرت كن تا با ویرتئوزها.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع