وقتی یک آکوستیک‌نواز، ساز الکتریکی به دست می‌گیرید، به سمت ورود به یکی از این دوراه متمایل می‌شود.
یا دقیقاً مثل یک ساز آکوستیک مضراب می‌گیرد یا بر اساس سیستم ۵ تن در هر اکتاوِ سبک بلوز می‌نوازد.
وقتی روی یک ساز الکتریک مضراب می‌گیرید اساساً به مقدار خیلی کم‌تری از نواختن نسبت به یک ساز آکوستیک نیاز دارید.
بنابراین به اندازه حداقل ضروری مضراب بزنید
و به‌جای حرکتِ مخالف در استفاده از ریتم بیش‌ازحد، همگام با سوستین (کنترل صدا در واحد زمان) طبیعی بدنه گیتار بنوازید.

در قسمت قبل با چند نکته آموزشی در مورد گیتار الکتریک آشنا شدیم.در این قسمت باقی نکات را خواهید آموخت.

با کیبوردنواز رقابت موسیقیایی درون گروهیِ حین اجرا نکنید

شما و کیبورد طیف اوکتاوِ مشابهی دارید
بنابراین دقت کنید که در بخش‌های کیبوردنوازانبا آن‌ها رقابت موسیقیاییِ حین اجرا راه نیاندازید.
اگر نمی‌توانید صدای سازشان را بشنوید به انگشت‌هایشان نگاه کنید تا ریتم‌شان را درک و تکمیل کنید.
سعی کنید در فضاهای متفاوت، با تن‌های متفاوت و در اکتاوهای متفاوت بنوازید.
همچنین به یاد داشته باشید که مجبور نیستید تمام‌وقت بنوازید بنابراین اگر کیبورد اجرای خوبی دارد، به او فضا دهید.

بافت‌دار (با در نظر گرفتن چگونگی ترکیبِ سرعت، ملودی و هارمونی در کل آهنگ) بنوازید

در استفاده از گیتار الکتریکتان از بخش‌های بافت‌دار استفاده کنید.
چیزی برای پر کردن فاصله‌ای طیِ آکورد و فیلترهای صوتی در کیبورد، شباهت اندکی به مفهوم مورد اشاره‌مان درباره گیتار الکتریک دارند.

آموزش گیتار

افکت‌ها

من ترجیح می‌دهم از دو فاز، دیستورشن، اوردرایو، یکی به طور عمومی
و دیگری برای صداهای شدید تر، یک تاخیر[انداز]، تعدادی فشرده‌ساز صوتی برای ساخت صداهای قوی‌تر و تمیزتر
و گه‌گدار مقداری از پرده‌گردانی، مُدگردی یا مدولیشن مثل مدولیشن کورس و ترملو برای اضافه کردن مقداری بافت استفاده می‌کنم.
پارامترهای اساسی و کلیدی درواقع درایو و تأخیر هستند.
تأخیر می‌تواند نت‌ها را تقویت کند و احساسی از تغییر سرعت صدا در واحد زمان به طنین آکوردها دهد
و بافت‌های ریتمیک مثل نیم‌نت‌ها برای ایجاد صداهای مدل گروه U2 به کار اضافه می‌کند.

از سوی دیگر قانون طلایی این هست که مقدارِ تأخیر زمانی بایستی با سرعت آهنگ همگام‌سازی شده باشد.
اگر بیش‌ازحد آهسته باشد نت‌هایتان نامفهوم و ناخوشایند می‌شوند
و اگر بیش‌ازحد سریع باشد صداها انگار که از شما و کلیت اجرا فرار می‌کنند به گوش می‌رسد.
عموماً هرچه بیشتر از افکت‌های سبکِ تأخیر و پژواک و طنین استفاده کنید،
بیشتر به‌نظر می‌رسد صدای خروجی‌تان از میکس عقب مانده یا پشت سر کل آهنگ قرار گرفته است.
بنابراین روی این افکت‌ها اضافه‌کاری نکنید مگر شرایطی که به طور خاص سعی در خلق بافت یا شکل خاصی داشته باشید.

کلاس آموزش گیتار

 

از دیستورشن (تغییر، فشرده‌سازی، تکه‌تکه کردن اغلب با خروجیِ حجمیِ صدای بیشتر) آنقدر که فکر می‌کنید، استفاده نکنید

به گیتارهای در آهنگ‌های اصلی راکِ کلاسیک گوش کنید.
که بسیاری از آن‌ها بسیار کم‌تر از چیزی که فکر می‌کنید دیستورشن دارند.
در واقع دیستورشن زیاد از حد موجب افت شفافیت در میکس‌تان می‌شود.
پس با استفاده کم‌تر از افکت گِین [شامل نوعی از دیستورشن با اثرگذاری روی دامنه فرکانس صدا] و اجرای آکوردها با وضوح بیشتر تمرین کنید.

همچنین بهترین تن‌های دیستورت شده معمولاً کاملاً بدون پژواک و صدای اضافه هستند،
پس دقت کنید که پژواک یا تأخیر بیش‌از حد می‌تواند فرکانس‌های بالا را به شکلی ناخوشایند برجسته کند.
مجدداً؛ استفاده از هردو این ایده‌ها کمک‌تان می‌کند
در موقعیت‌های لایوِ همنوازی با گروه که لازم است خروجی شنواتری پیدا کنید بسیار بهتر عمل کنید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع