نوازنده هر سازی یا اگر در حال آموزش موسیقی هستید و در هر کجای کار یادگیری، به این نکات خیلی دقت کنید.
بدون برنامه ریزی هیچ کاری پیش نمی رود.
مخصوصا وقتی که قرار است سازی فراگیری شود.

اگر برنامه ریزی وجود نداشته باشد “وقت تمرين موسيقي” به “وقت سرخوردگی” تبدیل می شود.
حتما تجربه این را داشته اید که 2 ساعت از وقت خود را برای تمرین گذاشته اید.
ولی بعد از این زمان متوجه می شوید که هیچ پیشرفت خاصی نداشته اید.
این به مرور زمان باعث سرخوردگی می شود
و اگر در طول زمان پیشرفت و موفقیت وجود نداشته باشد این فکر که کلا ساز را کنار بگذارید بزرگ و بزرگتر میشود.
” تمرین اجباری نیست!”

این عبارت برای خیلی ها عجیب به نظر می رسد چون اصولا بدون
تمرین هیچ چیزی فراگیری نمی شود. بله، بدون تمرین هیچ چیزی فراگیری نمی شود
ولی قرار نیست که تمرین به زور و باالجبار انجام شود.

در زیر نکاتی برای تمرین موثرتر برای شما ذکر شده است.

ضبط کردن تمرینات از دست استاد

اگر در ابتدای آموزش موسیقی باشد، من توصیه نمی کنم چون به نوعی تاثیر منفی خواهد گذاشت؛
ولی، اگر هنرجو در حدی رسیده باشد که نوازندگی او قابل قبول باشد، باید این اتفاق رخ دهد.
برای اینکه شاید مدرس به بعضی از چیزها اشاره نکند ولی به سبب وجود آن در پنجه هایش اجرا کند
و دوم اینکه واقعا چیزهایی وجود دارد که نمی شود آن را ثبت کرد؛
مانند فشار سیمها، فشار مضراب و حالت های دیگر که فقط از طریق حس و گوش می شود دریافت کرد

برای حفظ کردن یک قطعه چکار باید کرد

بایستی در ابتدا یک دید کلی به قطعه داشته باشیم.
یعنی در چه قسمت هایی ریتم، مایه، گوشه عوض خواهد شد
و هنگامی که شناخت کلی پیدا کردیم، برخورد جزئی داشته باشیم
و اجزای قطعه را آنالیز کنیم.
مثلا این جمله فاصله پنجم آن هم تکرار شده که از همه اینها مهم تر تکرار زیاد عملی آن است.

آموزشگاه موسیقی

برای ماندگاری قطعاتی که قبلا تمرین شده چکار باید کرد

در برنامه ریزی که یک هنرجوی آموزش موسیقی دارد، بایستی یک قطعه را هفته اول به طور مداوم اجرا نماید
و در هفته بعد که قطعه جدیدی را تمرین می نماید حداقل ۱۰ بار قطعه قدیمی را اجرا نماید
تا پس از یک ماه که دیگر تکرار آن یک بار در یک ماه کافی خواهد بود.

راهکار های ابتکاری

آنچه مهم است این که باید برنامه منظم تمرین داشت،
ولی محل تمرین را عوض نمود و روی یک صندلی نا مناسب تر به اجرا پرداخت
و دائما فضا و موقعیت را عوض نمود تا از نظر روانشناسی شرطی نشود و آمادگی هر گونه تغییری را در هنگام اجرا بر روی صحنه داشته باشیم.
به عنوان مثال نوازندگان فلوت از یک ماه مانده به اجرا سعی می کنند در همه حالات نوازندگی کنند و بدن خود را برای هر گونه تغییری آماده می سازند.

چه وقت یک قطعه را می توان برای اجرا مناسب دانست

این تجربه شخصی من است که هر گاه یک نوازنده بتواند از ساز خودش لذت ببرد،
بداند که اگر روی صحنه برود موفق خواهدبود و اگر توانستید با ساز اشکهای خود را در بیاورید،
مطمئن شوید قادر خواهید بود بر روی صحنه اشک دیگران را هم در بیاورید.

نوازنده ای که بخواهد با پاساژ زدن های سریع و تند زدن فقط به اصطلاح روی مخاطب را کم کند و خودش را به نوعی نشان بدهد، قطعاً در موسیقی محکوم به شکست خواهد بود و اثرش جاودانه نخواهد بود و لذتی ایجاد نمی کند.
نوازنده ای که در یک کلام صداقت داشته باشد و با این قصد روی صحنه برود که با هر ابزاری که در اختیار دارد حال مخاطب را برای لحظاتی به حال خوش تبدیل کند و به دنبال اهداف مادی نباشد، موفق خواهد بود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع