دیدگاهی که انسان ها از صدای خود دارند معمولا با واقعیت یکسان نیست.
اکثر مردم وقتی برای اولین بار صدای ضبط شده خود را گوش میکنند حیرت زده میشوند.
و برای این صدای ضبط شده اسامی مختلفی مانند خفه میگذارند.
این اتفاق به این دلیل می افتد که شما قسمتی از صدای خودتان را از داخل سر و درون جمجه تان میشنوید.
علت دیگر این است که شما تصوری از صدای خودتان دارید که روی واقعیت آن اثر گذار است.
به عبارتی شما صدای خود را آن گونه که دوست دارید میشنوید.

عامل ضربه زننده و عامل ضربه گیرنده اینجاد صدا میکنند و صدت صدا بستگی به شدت ضربه دارد.

ابتدا تنفس شما به تارهای صوتی تان ضربه وارد میکند.
این لرزش به قفسه سینه هدایت شده و در آن جا تشدید میشود.
یکی از تفاوت های صدای افراد به خاطر تفاوت اندام های گفتاری افراد است.
چرا که هر فرد صدایی که از طریق لرزش ایجاد میشود در یک بخش از اندام های گفتاری اش تشدید میشود.

 

آموزش خوانندگی

 

در این گفتار بارها از ریشه دار کردن یا عمق بخشیدن به صدا سخن گشته شده است.
از نظر فیزیکی این امر عبارت است از به کار انداختن دنده های پایینی و پایین بردن دیافراگم به درون شکم.
به طوری که تنفس تا آنجا که ممکن است از عمق بدن شما شروع شود.

هر وقت شما به هر علتی کلمات را با فشار پرتاب کنید احتمالا نارسایی های زیر به وجود خواهد آمد؛ صدا اندکی زیر می شود،
انعطاف صدا و نوسان های آن از بین می رود، صدا حالتی یکنواخت تولید می کند،
گفتار حالت مکالمه ای خود را از دست می دهد و لحن خطابی می یابد.

تنش در گردن، گلو را منقبض می کند و به آن فشار می آورد.
همچنین انقباض مانع تولید نت های سینه می شود و موجب صدمه دیدن تار آواها می شود.
در عمل تنفس برای تولید صدا نفس نباید زیاد شدید باشد زیرا صوت را نازک می کند و بدان امکان تشدید نخواهد داد.
همچنین نباید زیاده ضعیف یا کم باشد چرا که حالتی حلقی و خفه به صدا می دهد.

در کار تشدید و تقویت نت اولیه استخوان ها نیز می توانند شرکت کنند
و شما می توانید لرزش ایجادشده به وسیله نت اولیه را تا انتهای ستون مهره ها احساس کنید.
البته این کار منوط به قرار داشتن بدن در یک حالت صحیح است.
مثلا اگر پشت شما کاملا صاف نباشد دنده ها نمی توانند به طورکامل باز شوند
و در قسمت پایین قفسه سینه امکان اندکی برای حرکت به وجود می آید و باعث ایجاد تنش می شود.

بهترین آموزشگاه موسیقی شمال تهران

مثلا تنش در کمر باعث تنش در شانه ها می شود
و یا تنش در پس گردن به تنش در قسمت پیشین گردن منجر می شود که حنجره در این ناحیه قرار دارد
و تنش علاوه بر اینکه استفاده از حفره های تشدید کننده را محدود می کند ظرفیت تنفسی را کاهش می دهد.

اگر عمل تنفس را همراه با پایین بردن دیافراگم در پایین دنده ها به ویژه در قسمت پسین آنها و نیز در شکم انجام دهید .
از آنجا که تمام نیم تنه در عمل تنفس شرکت می کنند، لزومی ندارد برای تولید صدا به گلو فشار بیاورید
و صوتی که بدین صورت به دست می آید دارای عمق و ریشه دار خواهد بود.

در ادامه بحث پیرامون پرورش صدا و بیان به تمرین های فیزیکی و بدنی برای پرورش صدا می پردازیم.
به پشت، کف اتاق دراز بکشید تا آنجا که می توانید پشت خود را باز و گسترده کنید.
زانوها را خم کنید به طوری که نوک آنها به طرف سقف باشد.
نباید به پشت فشار آورد زیرا این کار باعث ایجاد تنش در عضلات آن ناحیه خواهد شد.
شانه ها را رها کنید تا باز شوند. رها کردن آرنج ها در دو سوی بدن و گذاشتن مچ ها روی پهلو به این منظور کمک می کند.
لیک چنان تصور کنید که پشت تان روی کف اتاق کش می آید.
اجازه دهید که گردن کش بیاید و سر از شانه ها دور شود. مچ ها را به نرمی تکان دهید و بگذارید بیفتد.

هما بیابانی

فرهیختگان آنلاین

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Call Now Buttonتماس سریع