سوال های رایج هنرآموزان پیانو

folder_openدانستنی های پیانو
commentبدون دیدگاه

در آموزشگاه موسیقی فردوس ما دوست داریم تا با نوازندگانمان در ارتباط باشیم و پیام های بسیاری از کاربران دریافت می کنیم که نگرانی هایشان را با ما به اشتراک می گذارند و نقاطی را که برایشان گیج کننده بوده است را مشخص می کنند. در این جا پاسخ هایی را برای متداول ترین سوالات آورده ایم تا به شما کمک کنیم و در راهی که شروع کرده اید، به شما قوت قلبی دوباره بدهیم و افسانه های مرتبط با پیانو را رد کنیم. خیلی از پاسخ ها در بخش های دیگر این eBook قرار داده شده اند.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

200X300 Copy 683x1024 - سوال های رایج هنرآموزان پیانو

پرسش: هر چند وقت یکبار نیاز به تمرین پیانو دارم؟

پاسخ: هرروز، اما نه برای مدتی طولانی. بهتر شدن در پیانو به پیشرفت های کوچک روزانه وابسته است. 20 دقیقه برای شروع عالی است. اهمیتی ندارد که آن را در چه زمانی از روز انجام می دهید، فقط سعی کنید هر زمانی که برایتان مناسب است، یک جلسه ی کوتاه تمرینی روزانه برای خود ایجاد کنید. ما همچنین می دانیم که زندگی همیشه طبق برنامه پیش نمی رود، پس اگر در آخر فقط 5 روز از 7 روز هفته را هم تمرین کردید، مشکلی نیست.

پرسش: آیا برای پیانو زدن نیاز دارم که خواندن موسیقی را یاد بگیرم؟

پاسخ: نه، اما اگر این کار را نکنید، خودتان را محدود می کنید. توانایی خواندن موسیقی دریچه ی کاملا جدیدی از احتمالات را به روی شما باز می کند. به شما ربان جهانی ای را یاد می دهد که با آن می توانید موسیقی را بفهمید و سریع و دقیق با آن ارتباط برقرار کنید. این به شما اجازه می دهد تا به بازه ی بی نهایت گسترده ای از موسیقی دسترسی داشته باشید که وقتی به اندازه کافی در آن مهارت داشته باشید، قادر خواهید بود که یک نت را به محض دیدن، بنوازید.

جنبه ی مثبت آن این است که رسیدن به درجات بالا آن قدر که ممکن است فکرش بکنید، طول نکشد. و اگر همه ی چیزی که شما می خواهید یاد گرفتن آکوردهای پایه ای باشد تا بتوانید با نوازندگان دیگر همنوازی کنید، پس روش های دیگر مثل نگارش آکورد می تواند شما را به هدف برساند.

پرسش: بعد از یک سال پیانو باید قادر به نواختن چه چیزهایی باشم؟

پاسخ: قطعات کلاسیک ساده و بعضی از ترانه های متوسط. این پاسخ شاید مبهم به نظر برسد، اما از جواب واقعی که “بستگی دارد” است بهتر است. در طی تمرینات روزانه، اعتماد به نفس داشته باشید؛ با هر جلسه ساختار درست تری خواهید گرفت و با مواجهه با تکنیک ها و مشکلات سیتماتیک جدید، بعد از یکسال می توانید چیزی را بنوازید که به آن افتخار کنید.

شما همچنین احتمالا با دنبال کردن الگوی هدف گذاری، بازخورد و پاداشی که در بخش هفتم خدمتتان ارائه کردیم، به آن خواهید رسید. برای الهام گرفتن و باور این که چه طور می توان به این خوبی کار کرد، به الن روسبریجر نگاه کنید، خبرنگاری که در سن پنجاه و شش سالگی پیانو را انتخاب کرد و موفق شد که در کنسرتی قصیده ی فریبنده ی شماره ی یک چوپین را بنوازد.

پرسش: چگونه می توانم هماهنگی دست چپ و پایم را با تمرین بهتر کنم؟

پاسخ: آن ها را جدا جدا و سپس با هم تمرین دهید. نواختن با هر دو دست در واقع می تواند مغزتان را مجبور کند که همزمان روی سه فعالیت تمرکز کند: دست راست، دست چپ و هماهنگی این دو. خبر خوب این است که این المان سوم (هماهنگی) مثل هر چیز دیگری با تمرین متمرکز بهتر می شود. فعالیت ها را از هم جدا کنید، دست راست و دست چپ را قبل از این که آن ها را به آرامی کنار هم قرار دهید، به خوبی از هم جدا کنید. در بخش 6 نکاتی تمرینی در این باره برایتان آورده ایم.

پرسش: چگونه می توانم انعطاف/ چابکی انگشتانم را بالا ببرم؟

پاسخ: اسکیلز و تمرینات تکنیکی. دستان، انگشتان و ماهیچه های شما مثل گروهی از ماهیچه ها، استخوان ها و تاندون ها هستند. تا کنون سریع ترین و راحت ترین راه برای بهتر کردن جابکی و انعطاف، تمرینات بوده اند. اسکیلز یک تکنیک اولیه است که صدها سال است که استفاده می شود، چون که به سادگی جوابگو است. شما می توانید آموزش های آن را در فلوکیز پیدا کنید.

یک جایگزین مناسب دیگر برای بهتر کردن انعطاف پذیری، سرعت، چابکی و قدرت انگشتان و مچ ها تمرینات هنون است. در “پیانیست مجازی با 60 تمرین”، چارلز لوییز هنون تمریناتی را معرفی می کند که تمرینات مقدماتی مبتدیان را براساس “تمرینات مجازی برای تسلط بر بزرگترین مشکلات فنی” دسته بندی می کند. آن ها را در جاهای مختلفی به صورت آنلاین و رایگان می توانید پیدا کنید. همچنین خبر خوب این است که انعطاف و چابکی شما با مرور زمان و با نواختن ترانه هایی که دوست دارید، بهتر می شود. در حقیقت، شما می توانید تقریبا همه ی تکنیک ها را با ترانه هایی که آن تکنیک ها را به کار می گیرند، یاد بگیرید و تمرین کنید. فقط کمی صبر نیاز دارد. ممکن است چند ماه تا دستیابی به پیشرفت مدنظر زمان لازم باشد و این هیچ مشکلی ندارد. در نظر گرفتن بعضی از این پیشنهادات در تمرینات روزانه ی شما می تواند سرعت پردازش شما ار بالا ببرد.

پرسش: آیا نواختن پیانو پیر هستم؟

پاسخ: نه، الآن وقت مناسبی برای شروع است. ترس از شکست در طبیعت انسان است و در ابتدای مسیر در سر راهمان قرار می گیرد، اما این فقط یک ترس است. هیچ منطقی پشت آن وجود ندارد. برای یاد گرفتن ساز هیچ حدی وجود ندارد. حتی اگر بیش از 70 سالتان است و نگران توانایی های فیزیکیتان هستید، فواید و تاثیرات پیانو روی بهبود سلامت و شادابی مغزی و فیزیکی، از نظر علمی به اثبات رسیده است. اگر کمتر از 79 سال سن دارید، پس پاسخ برای شما یکسان است. آن را انجام دهید. یک بهانه ی رایج این است که وقتی پیر شوم، حرفه ای می شوم. اگر این طور هستید، پاسخ سوال “بعد از یک سال قادر به نواختن چه چیزی هستم” را ببینید تابفهمید چه دستاوردهایی می توانید داشته باشید. به یک سال قبل خود فکر کنید. فرض کنید آن موقع شروع می کردید. حالا یک سال بعدتان را تصور کنید، یک سال بعد از خودتان قدردانی خواهید کرد. الآن شروع کنید. هر لحظه می تواند بهترین زمان باشد.

پرسش: اگر برای پیانو زدن زمان نداشته باشم چه؟

پاسخ: دارید، فقط لازم است که آن را پیدا کنید. 20 دقیقه در روز نیاز است. به برنامه ی روزانه ی خود نگاه کنید و یک بازه ی زمانی را در آن پیدا کنید. مهم نیست که چه زمانی تمرین می کنید، فقط تمرین کنید. همه ی ما با یکدیگر فرق داریم. موتزارت صبح های زود و آخر شب ها خیلی خلاق تر از بقیه ی وقت ها بود، در حالی که استراوس میانه ی صبح را ترجیح می داد.

اگر شما به برنامه ی خود نگاه می کنید و واقعا جای خالی ای پیدا نمی کنید، شگرد مناسب این است که اول روز قبل از هر کاری یا در آخر روز و به عنوان آخرین کار، به تمرین کردن بپردازید. این که تصمیم بگیرید که چه زمانی این کار بکنید بستگی به احساس شما بعد از تمرین دارد. اگر احساس پر انرژی بودن می کنید، می توانید صبح، قبل از رفتن به سر کار، را انتخاب کنید و اگر این کار را آرامش بخش می بینید، قبل از خواب تمرین کنید. امتحان کنید. در این جا پیانوی دیجیتال یا کیبورد بهتر است، زیرا اگر در طول هفته در ساعت 4 صبح تمرین کنید، هدفون می تواند شما را با همسایگانتان دوست نگه دارد.

پرسش: اگر مستعد آن نباشم چه؟

پاسخ: شما با استعداد به دنیا نمی آیید، با استعداد می شوید. هر پیانیستی که می خواهد در سطوح بالا اجرا داشته باشد، باید برایش کار کند. هیچ استعداد طبیعی ای در نواختن وجود ندارد، فقط ترکیبی از تدریس باکیفیت، تمرین و انگیزه است. آن هایی که به نظر می رسد که سریعتر از بقیه یاد می گیرند، با این توانایی به دنیا نیامده اند، آن ها روشی که برایشان موثر است را پیدا کرده اند و به آن چسبیده اند.

در این eBook امیدواریم که دانش و ابزاری را به شما بدهیم که با آن بهترین روش یادگیری، تمرین و تشویق خودتان را خود پیدا کنید. وقتی که بر یک روش مسلط شدید، نیاز به زمان دارید و نیاز دارید که بدانید که می توانید انجامش دهید.

پرسش: چطور بفهمم که انگشت گیری ام با پیانو درست است؟

پاسخ: هیچ روش واحد درستی برای انگشت گیری وجود ندارد. این به اندازه ی دستانتان، انعطاف و چابکی انگشتان شما و صدایی که می خواهید به وجود بیاورید، بستگی دارد. به عنوان یک قانون، باید گفت که انگشت گیری مناسب، انگشت گیری ای است که هند جامپ (پرش دست) و تغییر حالت (پوزیشن) کمتری را موجب شود، پس انگشت گیری های مختلف را امتحان کنید تا بفهمید که چه چیزی به شما احساس راحتی می دهد. با مرور زمان شما الگوهایی خواهید آموخت که برایتان منطقی هستند و طبیعی به نظرتان می آیند.

در برگه ی موسیقی، انگشت گیری گاهی با شماره های کوچکی در پایین یا بالای نت ها، نشان داده شده است. انگشت های 1 تا 5 به این گونه هستند که انگشت شست با 1، و انگشت کوچک با 5 نشان داده می شوند.

در هنگام تمرین کردن با فلوکی به انگشت گیری ای پیانیست های حرفه ای ما استفاده می کنند، توجه کنید؛ زیرا آن ها برای هر قطعه، وقت صرف کرده اند. البته، اگر نواختن بخش نشان داده شده در ویدئو را سخت می دانید، انگشت گیری ای را پیدا کنید که برای خودتان راحت است.

پرسش: اگر دستانم زیادی کوچک باشند چه؟

پاسخ: نیستند، شما می توانید با دستان کوچک هم آهنگ های زیبایی بنوازید. اول از همه، توانایی کشش شما با بهتر شدن انعطافتان (انعطاف و چابکی مورد نظر را ببینید)، شدیدا بهبود می یابد. مثل هر چیز دیگری اندکی زمان و تمرین می خواهد. دوم، پیانیست های فوق العاده ای هستند که دستان کوچکی دارند. به کودکان اعجاب انگیز فکر کنید. یا لی شاو، اولین بانوی جاز، کسی که در همه ی 89 سال زندگی اش یک استثنا بود و کمتر از 150 سانتی متر (5فوت) قد داشت!

برای الآن، به دنبال موسیقی هایی باشید که دارای نت های همزمان بیشتر از بخش اکتاو یا آکوردهای بزرگ 5 نته نیستند. هر چیزی با انگشتان سریع و نزدیک مناسبتان است. شما ممکن است بعضی از نت های دست بزرگ برایتان ساده تر باشد. جامپ های (پرش های) بزرگ و سریع شاید الآن سخت به نظر برسند، اما آن را امتحان کنید تا به یک عادت برایشان تبدیل شود، این یک تکنیک کاربردی در یادگیری به منظور کشش دست های کوچک است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Button