بلاگ

اکتاو در پیانو چیست؟

اکتاو در پیانو چیست؟

اکتاو چیست؟

اولین چیزی که باید درباره اکتاو‌ در پیانو بدانید، تعریف کلمه است: کلمه “اکتاو” از واژه لاتین ‘octo’ به معنی ‘هشت’ گرفته شده است، بنابراین اکتاو به عنوان یک دوره از هشت نت تعریف می‌شود، و دو نوع اکتاو وجود دارد، فاصله و مقیاس. به عنوان مثال، اگر با دست راست خود شروع به نت‌های شروع از دو میانی کنید، تا زمانی که به نت دو بعدی برسید، یک اکتاو کامل در مقیاس ماژور رفته‌اید، بنابراین در محدوده بالا حرکت کرده‌اید. نت دو بعدی “اکتاو” بالاتر از اولی خواهد بود که با اکتاو به عنوان فاصله هشت نت مرتبط است.

علاوه بر این، اکتاو به فاصله بین دو نواک (پیچ) اشاره دارد که در آن نواک بالاتر دارای فرکانسی دقیقا دو برابر نواک پایین تر است.

فاصله بین دو نت که توسط یک اکتاو از هم جدا شده اند شامل 13 نت مجزا است که هر کدام با 12 نیم پرده یا 12 نیم گام از هم جدا شده اند.

یک پیانوی استاندارد یا عمودی بزرگ، که به عنوان پیانوی ۸۸ کلیدی شناخته می‌شود – شامل ۵۲ کلید سفید و ۳۶ کلید سیاه – معمولاً هفت و یک چهارم اکتاو دارد. اکتاو در پیانو ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما این به معنی است که پیانو هفت اکتاو کامل و سه کلید اضافی را نمایش می‌دهد. این نت‌های اضافی شامل سی‌فلت، سی و دو هستند.

شناخت اکتاو در پیانو

اگر از پایین‌ترین نت یک پیانوی سنتی شروع کنید، آن یک لا خواهد بود. با دنبال کردن مقیاس، هفت نت دیگر از آن لا‌ها را خواهید زد، که هفت اکتاو کامل را می‌سازد.

اگرچه آن را در یک پیانوی استاندارد پیدا خواهید کرد، امروزه بسیاری از پیانوهای دیجیتال استفاده میکنند، زیرا حمل و نقل و کنترل آن‌ها آسان‌تر است. با اینکه بسیاری از آن‌ها حتی شبیه به یک پیانوی عمودی یا گرند واقعی هستند اما این نوع از  پیانوها تغییراتی در تعداد اکتاو‌هایی که ممکن است نمایش دهند داشته اند. در این مقاله، بیایید کمی در مورد تاریخچه پیانوی استاندارد و محدوده پیانو، برخی از سازهای دیجیتالی که امروزه استفاده می‌شوند، تعداد کلیدها به ازای هر نوع، و تعداد اکتاو‌هایی که هر کدام دارند، بیشتر بررسی کنیم.

همچنین بخوانید: آموزش پیانو و کلاس های آنلاین و حضوری در آموزشگاه آوای فردوس، کلیک کنید.

تاریخچه اکتاو

اولین پیانو که در تاریخ ثبت شده، توسط مردی به نام بارتولومئو کریستوفوری اختراع شد. تاریخ دقیق آن شناخته شده نیست، اما برخی از قدیمی‌ترین پیانوهای آکوستیک به دهه ۱۷۰۰ باز می‌گردند. یوهان سباستین باخ از پیانوهای اولیه انتقاد کرده بود، و به زودی نوآوری‌هایی برای برآورده کردن تقاضاهای چنین آهنگسازانی برای محدوده و پایداری صدای بیشتر انجام شد.

به زودی، برودوود، تولید کننده شناخته شده پیانوهای اولیه، سیم‌های بهتری به دست آورد و صدای پیانو تکامل یافت. توسط ولفگانگ آمادئوس موتزارت، پیانوهایی که در ابتدا تنها پنج اکتاو داشتند، هفت اکتاو یا بیشتر داشتند. این نت‌های اضافی به آهنگسازان کمک کرد تا در مقیاس‌های بزرگتر بنویسند و پیانیست‌ها با صداهای جدید بازی کنند. سازندگان پیانو به زودی نوآوری پیانوی گرند را در سال ۱۷۷۷ به دست آوردند و توسط هنرمندان بزرگی مانند یوزف هایدن و لودویگ وان بتهوون نواخته شدند.

انواع پیانو بر اساس اکتاو‌ها

انواع و اندازه‌های پیانو می‌توانند بر اساس تعداد اکتاو‌هایی که دارند، سازماندهی شوند. سه دسته اصلی اکتاو وجود دارد که به این ترتیب هستند – پیانوهای ۴۹ کلیدی (کوچک)، پیانوهای ۶۱ کلیدی (متوسط)، و پیانوهای ۷۶ کلیدی (متوسط-بزرگ).

کوچک:

پیانوهای کوچک دارای ۴۹ کلید پیانو با چهار اکتاو هستند. این‌ها ابزارهای دیجیتالی کیبورد ابتدایی هستند و به طور خاص برای مبتدیان طراحی شده‌اند که ممکن است بخواهند مبانی موسیقی را یاد بگیرند و با هزینه اولیه کم، پیانو بنوازند. این پیانوها عمدتاً فقط برای تمرین در نظر گرفته شده‌اند، نه برای اجرای پیانو زنده یا اجرا. آن‌ها همچنین برای طول عمر طراحی نشده‌اند و بیشتر مردم معمولاً از آن‌ها فراتر رفته و به پیانوهای بزرگ‌تر روی می‌آورند.

متوسط:

پیانوهای متوسط شامل ۶۱ کلید پیانو با ۵ اکتاو هستند و پیانوهای مناسب‌تری برای کسانی هستند که یادگیری نواختن پیانو را دنبال می‌کنند. این اندازه ای است که معمولاً تولیدکنندگان در کیبوردهای پیانوی الکترونیکی تولید می‌کنند، و بسیاری از موسیقی‌دانان و مربیان صدا تمایل دارند از این نوع پیانوها در استودیوهای خود استفاده کنند. آن‌ها برای تمرین کافی هستند و برای یادگیری موسیقی بهتر عمل می‌کنند.

نوشته قبلی

راهنمای خرید تومبا و جیمبی

نوشته بعدی

انواع دسته بندی سازها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.