بلاگ

دانستنی های جالب درباره موسیقی

مفاهیم کلمات در موسیقی

مفهوم کلمه “دودوگ”

دودوگ در اصل نی است، مخصوص چوپانان. درازای آن سی تا پنجاه سانتی متر است و پنج سوراخ صوتی دارد. دودوگ از چوب یا نی ساخته می شود.

مفهوم کلمه “oxyrynchos Hymn”

قدیمی ترین سرود مذهبی یا نیایش باقیمانده از پیروان حضرت عیسی که مربوط به سال سیصد میلادی است.

آموزش آنلاین گیتار در آموزشگاه فردوس

آموزش گیتار به صورت حضوری

انواع سبک های موسیقی

مفهوم کلمه “اوپوس” یا “اپوس” “Opus”

لغت لاتینی به معنی: اثر، تالیف یا تالیفات. این لغت که متصل است به شماره یا شماره ای را بعد از خود دارد، برای تعیین و نشان دادن یک قطعه موسیقی آهنگساز به کار می رود و با حروف اختصاری OP نوشته می شود.

به این ترتیب Opus یعنی تالیف، و شماره بعد از آن شماره اثری است که آهنگساز خلق کرده مثل:

Op 136 Bach

یعنی تالیف یا اثر شماره 136 باخ

مفهوم کلمه دوپ پیو کوردا “Doppio Corda”

دو سیم. دوبل کورد. این اصطلاح جایی به کار می رود که اجرا کننده در آن واحد، روی دو سیم نوازندگی می کند.

مفهوم کلمه غجک یا قجک “ghejak”

نام دیگر ساز قیچک است که سازی زهی آرشه ای بوده همانند کمانچه و در نواحی سیستان و بلوچستان می نوازند. این ساز از سازهای قدیمی بوده و در اکثر کشورهای اطراف ایران و کشورهای شرق با کمی تفاوت در شکل ظاهری مورد استفاده قرار می گیرد.

مفهوم کلمه ثقبه “Saghabeh”

در گذشته به سوراخ های روی ساز “نی”، “ثقبه” می گفتند. به تک سوراخ قسمت پشتی نی نیز “شجاع” می گفتند.

مفهوم کلمه مایستر “meister”

این کلمه به زبان ایتالیایی و در اصطلاحات موسیقی به معنی استاد، معلم و آموزگار است.

مفهوم کلمه کنسرت مایستر “Concertmaster”

دستیار رهبر ارکستر که اغلب نوازنده ویولن اول در هر ارکستر سمفونیک است.

مفهوم کلمه سکالا (Scala)

گام، توالی هفت نت موسیقی. سلسله طبیعی نت های موسیقی. مانند نت گیتار است.

مفهوم کلمه دوئو (Duo)

قطعه ای آوازی یا سازی که توسط دو خواننده یا دو نوازنده اجرا می شود.

مفهوم کلمه (Mezzo)

ترجمه این کلمه ایتالیایی به فارسی، کلمه نیمه یا نصف را بیان می کند با این تلفظ: متزو.

معمولا در موسیقی این کلمه به همراه حروف اختصاری دیگر مانند حروف F و P می آید. به عنوان مثال حروف اختصاری MP به عنوان نشان دادن اصطلاح Mezzo Piano “متزو پیانو” به معنی نیمه ضعیف و یا MF به عنوان نشان دادن اصطلاح Mezzo Forte “متزو فورته” به معنی نیمه قوی است.

مفهوم کلمه (Solo)

ملودی یا قسمتی از ملودی که به وسیله یک ساز تنها (معمولا در میان ارکستر) اجرا می شود را سولو (Solo) می گویند.

تی اوربا (Theorbe)

تی اوربا یا تئورب (Theorbe) در موسیقی قدیم. تئورب سازی بود زخمه ای از خانواده لوت Luth یا عود ولی به مراتب بزرگتر از آن ها. تئورب تا نیمه قرن هجدهم باقی بود. به طور کلی این ساز در قرن شانزدهم و هفدهم برای همراهی آواز هم چنین ساز کلاوسن و اجرای باسن شیفره (باس عدد گذاری شده) به کار می رفت. لولی Lully(آهنگساز) این ساز را در ارکستر به کار برده است.

مفهوم اوراتوریو Oratorio

اوراتوریو قطعه ای آوازی و چند بخشی با همراهی ارکستر و آواز جمعی، بر روی متنی طولانی و مذهبی یا روشنفکرانه است که در سالن های کنسرت (و نه در سالن اپرا) قابل اجرا باشد. پرسوناژها (شخصیت ها) بدون بازی و بی صحنه پردازی و لباس نقش، هر یک نقش خود را فقط با سرایش آواز اجرا می کنند. تفاوت اوراتوریو و اپرا در این است که دومی به هنر صحنه پردازی، بازی، لباس، نورپردازی و… مجهز است و هر یک ازین دو در خط داستانی خود، مسائل و موضوع های مختلف را بیان می کنند.

اطلاعات موسیقی – از اختراع تا ساخت سازها

چه کسی ساکسوفون، Saxophone را اختراع کرد؟

ساکسوفون، سازی بادی است که به سال 1840 توسط “آدولف ساکس” اهل بروکسل (بلژیک)، از اجماع خصوصیات سازهای بادی های چوبی و بادی های مسی اختراع شد.

Gravi Cimbalo col piano e forte نام چه سازی است؟

Gravi Cimbalo col piano e forte نام سازی است که بارتولومه کریستوفری Bartolomeo Cristofori در سال 1709 میلادی، آن را از روی هارپسیکورد Harpsichord ساخته است. این ساز همان سازی است که به دلیل نام طولانی اش، به صورت اختصار، امروزه پیانو خوانده می شود. البته پیانو برای رسیدن به شکل امروزی دگرگونی های بسیاری داشته ولی مکانیسم و ساختار آن از همان ساز Gravi Cimbalo col piano e forte تبعیت می کند.

کدام آهنگساز به عنوان پدر سمفونی شناخته می شود؟

عنوان پدر سمفونی به جوزف هایدن نسبت داده می شود. تعداد سمفونی هایی که هایدن نوشته است به عدد صد و چهار می رسد.

اصطلاح تامپره مربوط به چه بخش از تئوری موسیقی است و کدام موسیقی دان در شکل گیری آن نقش داست؟

در گذشته، فاصله های بین نیم پرده های کنونی به این شکل نبودند. در گام های قدیم که توسط موسیقی دانانی مثل فیثاغورث، زارلن و اریستوکسن طراحی شده بودند، بین نیم پرده ها به اندازه یک کما اختلاف وجود داشت. به طور مثال، فاصله “دو دیز” و “ر بمل” با هم اختلاف داشتند. یوهان سباستین باخ، موسیقی دان و آهنگساز به منظور دستیابی به گام قابل اجرا به صورت نیم پرده های مساوی، از اختلاف بین نیم پرده ها چشم پوشی کرد تا گامی با دوازده نیم پرده ایجاد شود. پس فاصله این نیم پرده را دقیقا وسط دو نت قرار داد، هرچند می دانیم این فاصله ایجاد شده نه “دو دیز” حقیقی است نه “ر بمل” حقیقی. در این حالت، نت “دو دیز” بر نت “ر بمل” منطبق می شود و می توان برای طراحی هارمونی از آن به راحتی استفاده کرد. اساس قیمت گذاری بلیط کنسرت را هم بخوانید

به این گام، گام تعدیل شده یا تامپره می گویند.

آکادمی فردوس، به عنوان بهترین آموزشگاه موسیقی تهران; برگزار کننده کلاس آواز ، کلاس گیتار، کلاس پیانو و… می باشد.

نوشته قبلی

سنتور نامه

نوشته بعدی

تنها زن دنیا که دكترای گيتار دارد، ايرانی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.