آشنایی با ساز ساکسیفون

فهرست مطالب

تاریخچه ساز ساکسوفون

این ساز بادی به سال 1840 توسط آدولف ساکس از اهالی بروکسل از اجماع خصوصیات بادی های چوبی و بادی های مسی اختراع شد این ساز از روی کلارینت ساخته شده و مانند کلارینت دارای زبانه ای نی ای (از نوع ساده آن) و مانند بادی های مسی از جنس فلز و دارای لوله ای مخروطی شکل (یعنی در قسمت دهانی کم قطر حدود 2 سانتی متر و انتهای آن با قطری متجاوز از 10 سانتی متر) است.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

تنظیم

از این ساز به اندازه های مختلف ساخته شده و تحت نام هایی که به میدان صدا و بخش آنها مربوط است نامیده می شود مثلا ساکسیفون سوپرانو، ساکسیفون آلتو، ساکسیفون تنور و غیره وسعت صدا در هر یک از انواع بالا حدود دو اکتاو و نیم است.

با وجود آنکه اهنگسازان متاخر مانند راول، دبوسی و استراوینسکی آن را وارد ارکستر کردند آما هنوز ساکسیفون از سازهای اصلی ارکستر سنفونیک محسوب نمي شود. نام ساز،از روی اسم سازنده آن آدولف ساکس (اهل بلژیک 1814 و فوت پاریس 1894) گرفته شده است. اين ساز از دسته ساز هاي يك زبانه اي و با آنكه از جنس فلز ساخته شده از ساز هاي خانواده « كلارينت » است .

شماي ظاهري آن، مانند كلاريت باس، به شكل لوله مخروطي شكلي است كه دو بار انحناء يافته است. انتهاي پائين ساز, رو به بالا خم شده و دهانه انتهائي مانند شيپور گشاد شده است.

ساكسیفون (ساکسوفون) از نظر عوامل ساختماني، تركيبي است از كلارينت و ابوا (شباهت آن به خانواده ابوا از شكل مخروطي لوله ناشي شده است) جنس اصلي ساز برنز است و غالبا بر روي آن ورقه اي از نقره كشيده شده است. ساكسیفون به اندازه ها و كوك هاي مختلف ساخته شده است كه حدود و وسعت همه شان يكي است.

چهار عضو گروه ساكسيفونها

1) اولين و بزرگترين عضو اين خانواده كه ساكسيفون باريتون هست توسط آدولف ساكس بلژيكي در سال 1840 اختراع شده است. اين ساز با وجود صداي رسا و قوي در گذشته فقط در اركستر هاي نظامي متداول بود اما امروز صدایش را می توان در گروههاي جاز به صورت سلو و يا همراهي كننده شنيد.

2) ساكسيفون آلتو: اين ساز به خاطر بر خورداري از صدايي رسا يكي از مشهورترين اعضاي خانواده ساكسيفون هاست كه وسعت و نرمي صدایش باعث شده طرفدارهاي زيادي در موزيك پاپ و گروههاي بزرگ موسيقي و گاهي اركستر ها داشته باشه و به عنوان يك ساز سلو در موسيقي جز خيلي موفق هست.

3) تنور ساكسيفون
ساكسيفون تنور يك ساز اركستري می باشد كه در گروههاي مختلف كاربرد دارد كه باز توسط آدولف ساكس بلژيكي اختراع شده است اين ساز شامل يك دهني تك زبانه اي هست كه به يه لوله فلزي پهن و مخروطي شكلي وصل شده كه اصلا همين ويژگي باعث شده كه ساكسيفون در طبقه بندي خاص خودش قرار بگيره شما ميتوانيد صداي تنور ساكس رو در خيلي از گروههاي جزو بلوز و پاپ و راك بشنويد.

4) آخرین عضو خانواده ساکسیفون كه اسمش ساكسيفون سوپرانو می باشد اين نوع از ساكسيفون بر خلاف سایر انواع ساکسیفون ها هيچ انحنايي در ساختارش ندارد بلكه به شكل يك قيف مستقيم هست تا بتواند زير ترين نتها را در گروه سازهاي ساكسيفون اجرا كند ولي بيشتر براي رهبري گروههاي جز كوچيك به كار ميرود.

قطعات مشهور ساکسیفون

  1. جولز دمرسمن – فانتزی سور آن
  2. کلود دیبوسی – رپسودی پور ارکستر ات ساکسفون
  3. وینسنت دیندی – کرال واریه (اپوس ۵۵ )
  4. لارس اریک لارسون – کنسرتو ساکسوفون
  5. فلورنت اشمیت – لجند اپوس ۶۶
  6. جکوئز ایبرت – کنسرتینو دا کامرا
  7. الکساندر گلازونوف – کنسرتو در E بمل ماژور برای ساکسوفون آلتو
  8. یوجین بوزا – آریا پور ساکسیفون آلتو
  9. برنهارد هایدن – سوناتا برای ساکسیفون آلتو
  10. داریوس میلهاد – اسکاراماش برای ساکسیفون آلتو
  11. هنری توماسی – بالید برای برای ساکسیفون آلتو
  12. پل کرستون – سوناتا اپوس ۱۹ برای ساکسیفون آلتو
  13. پل هیندمیث – سوناتا برای ساکسیفون آلتو

خانواده ساکسیفون

خانواده اصلی ساکسیفون بین سازهای B بمل و E بمل تغیر می کند. خانواده دیگری از ساکسیفون بین C و F تغییر می کند و بیشتر حاشیه ای هستند، هرچند که بعضی از سازندگان سعی کردند ساکسیفون سوپرانو C و آلتو در F (متزو-سوپرانو ساکسیفون) و تنور در C (ساکسیفون ملودی C ) را در قرن بیستم محبوب کنند.

ملودی C بین اواخر ۱۹۲۰ و اوایل ۱۹۳۰ به موفقیت هایی رسید. یک شرکت اخیرا تولید ساکسیفون سوپرانو C و ملودی C را احیاء کرده است. سازهای در F بصورت نادر موجود هستند.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button