بهترین آهنگ ها برای نوازنده های گیتار

فهرست مطالب

همانطور که میدانید، آموزش گیتار به زمان نیاز دارد و آنقدرها هم آسان نیست. هرچند برخی گیتار را خیلی زود یاد می گیرند اما برخی به تلاش بیشتری نیاز دارند.

سرعت یادگیری در همه یکسان نیست اما برای هنرجوهای متوسط ​​راه هموار تر خواهد بود. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، پس مرحله مبتدی را پشت سر گذاشته‌اید و به دنبال پیشرفت به سوی سطح بعدی هستید.

از آنجایی که نواختن مانند هنرمندان دلخواه انگیزه بالایی در شما ایجاد می کند، ما 5 مهارت اصلی نواختن گیتار در آهنگ‌ های دسته‌بندی شده از آسان‌ تا سخت تر گردهم آورده‌ایم.

آموزشگاه موسیقی فردوس با بیش از 15 سال سابقه در حوزه آموزش موسیقی، بهترین بستر یادگیری گیتار را با مجرب ترین نوازندگان حوزه موسیقی برای شما عزیزان فراهم کرده است!

آکورد باز و ریتم نوازی

برای نواختن گیتار باید آگاه باشید که دو دست برای انجام کارهای گوناگون دارید. باید همزمان یا جداگانه روی افزایش مهارت هر یک کار کنید. هنرجوها باید بتوانند بین آکوردهای باز به آسانی جا‌به‌جا بشوند. هنرجوها همزمان با آکوردگیری باید بتوانند در الگوهای ریتم با ضربات روبالا و روپایین و در نت های یک هشتمی بنوازند.
در اینجا چند نمونه آسان آورده شده است:
آهنگ های آسان آکورد باز برای گیتاریست های متوسط
آهنگ House of the Rising Sun از The Animals – جابه‌جایی آکورد در این آهنگ آسان است، اما الگوی آرپژ و همچنین ریتم 6/8 کمی آن را پیچیده می کند.
آهنگ Let It Be از The Beatles – باید جابه‌جایی زود هنگام و روان آکورد را با این آهنگ کلاسیک از The Beatles یاد بگیرید.
آهنگ Heart of Gold از Neil Young – جابه‌جایی آکورد بسیار ساده، با یک ریف سریع بین یکی از آن ها همراه چند الگو با ریتم های نو دارد.

آهنگ های میانه آکورد باز

Back in Blak از AC/DC: این آهنگ بسیار خوبی برای گیتاریست های متوسط است، زیرا هر دو تکنیک ریتم نوازی و تک نوازی را دارد. همچنین بسیاری از هنرجوها نمی توانند آن را درست بنوازند. به آغاز آهنگ با سرعت پایین برای شنیدین نخستین تکنوازی گوش بدهید. نت های گیتار پایانی A به Bb به (باز) G را بِند می کند.

Space Oddity از David Bowie: بیشتر آکوردهای این آهنگ باید برای گیتاریست های متوسط آشنا باشد اما چند آکورد تازه هم دارد، مانند A مینور روی G و D روی F#، که به نیروی انگشت کوچک نیاز دارند. این فرصت خوبی است تا با آکوردهای ناشناخته و جاهای دیگر آکوردهای شناخته شده آزمایش کنید. همچنین چند آکورد 7th هم هست که هر نوازنده گیتاری باید آن را یاد بگیرد.

Hotel California از The Eagles: جابه‌جایی و ریتم نوازی روان راه پیروزی در این آهنگ است. این جا می توانید نواختن نت های یک هشتمی را تمرین کنید.

آهنگ های سخت آکورد باز

Plush از Stone Temple Pilots: این آهنگ نمادین دهه 90، نوازنده‌ها را با چند شکل آکورد مانند بند کردن سیم E کلفت برای آکورد D روی F# با انگشت شست آشنا می کند. همچنین برای سخت‌ترین آکورد آهنگ، آکورد Eb Major 7 که در فرت ششم (انگشت کوچک، سیم A)، فرت پنجم (انگشت حلقه، سیم D) و کل فرت سه (انگشت اشاره) است، باید نیروی بیشتری با انگشت کوچک وارد کنید. این آهنگ یک الگوی ریتم روی کوروس دارد که پس از چند تلاش آن را یاد می گیرید.

Pinball Wizard از The Who: الگوی ریتم در آغاز این آهنگ افزون بر آکورد های تازه (آکورد های بار)، پایین ترین نت آکورد را همواره ثابت نگه می دارد ولی بقیه آکورد فقط یک بار در هر بخش نواخته می شود. سپس به کمک نت های یک هشتم و یک شانزدهمی به یک ریتم تند تبدیل می شود. هنگام یادگیری این آهنگ کلاسیک، مترونوم بهترین دوست شما خواهد بود.

جابه‌جایی و ریتم نوازی آکورد پاور/ بار

با این که آکورد های باز و ریتم ها روی گیتار الکتریک و آکوستیک یکی هستند، آکوردهای پاور و بار بین نوازندگان گیتار الکتریک کاربرد بیشتری دارند. بنابراین اگر با یک گیتار آکوستیک کار می کنید، باید بدانید که یادگیری به خاطر اکشن بالای آن بیشتر طول خواهد کشید (اکشن همان فاصله بین سیم‌ها تا فرت برد است، و در گیتار آکوستیک فشار بیشتری برای گرفتن آکورد نیاز است).

مانند ریتم نوازی و جابه‌جایی آکورد باز، نوازنده گیتار باید بین آکورد پاور و بار به آسانی جابه‌جا بشود. این شامل توانایی خفه کردن سیم‌های خارج از آکورد، ریتم نوازی و خفه کردن با کف دست در الگوهای مختلف، و داشتن تجربه در نواختن و تنظیم آکورد ها برای کوک‌های دیگر مانند Drop D می باشد.

آهنگ های آسان آکورد بار/ پاور

Cut Me Some Slack از Paul McCartney، Dave Grohl، Krist Novoselic و Pat Smear: یک دنباله آکورد ساده پنتاتونیک با سرعت متوسط ​​اما همچنان جذاب دارد که برای تمرین آکوردهای پاور و بار مناسب است.

American Idiot از Green Day: اگرچه ساده است اما جابه‌جایی سریع آکورد پاور می تواند برای خیلی از هنرجوها دشواری ایجاد کند. سرعت آن را بسته به نیاز کم و زیاد کنید!

آهنگ های میانه آکورد بار/ پاور

Barracuda از Heart: این آهنگ کلاسیک نوازنده ها را با دنیای شگفت انگیز chugging آشنا می کند. یک تغییر ساده در خفه کردن کف دست همراه با ریتم تند شاید کمی دشوار باشد، اما هنگامی که ریتم را یاد بگیرید همه چیز ساده خواهد شد!
Enter Sandman از Metallica: هرچند آغاز این آهنگ برای نوازنده های متوسط ​​​ساده است، چالش اصلی با الگوی chugging، با تغییر سریع آکورد همراه است که در آهنگ ادامه می یابد. انگشتان و دست شما با نواختن این آهنگ تمرین خوبی خواهند داشت!

Point of No Return از Kansas: جابه‌جایی سریع آکورد های بار و پاساژهای 1-2 نتی بین برخی از آکوردها از چالش های این آهنگ کلاسیک است. اگر می توانید ملودی ارگان نیز یاد بگیرید!

Remedy از The Black Crowes: این آهنگ را باید در کوک G باز نواخت، اما می توان به آسانی در کوک استاندارد با آکوردهای پاور اجرا کرد. هر دو روش را آزمایش کنید! کوک G باز به نوازنده ها تجربه نواختن در کوک باز و چگونگی شکل آکوردها را می دهد. این فرصت خوبی برای یادگیری چند آکورد در یک کوک تازه است!

آهنگ های سخت آکورد بار/ پاور

Everlong از Foo Fighters: برای کسانی که هنوز در Drop D چیزی ننواخته‌اند، این آهنگ فرصتی برای آشنایی با محبوب ترین کوک جایگزین ایجاد می کند.

باله معروف دهه 90 از Dave Grohl در کنار نواختن آکوردهای پاور تنها با یک انگشت، نوازنده پاور آکورد در Drop D مانند D Maj7 و B و G sus 2 نیز آشنا می کند. الگوی ریتم چالش برانگیزترین بخش این آهنگ است. باید برای یادگیری این آهنگ شکیبا باشید و در پایان کار از نواختن آن لذت بسیاری خواهید برد.

الگوهای picking/finger picking: یکی دیگر از مهارت های گیتاریست متوسط، دانستن الگوهای picking و fingerpicking است. باید به هنگام کار بر روی این مهارت ها، دقت و رزونانس بالایی نشان بدهید. دقت با تمپو و رزونانس با صدای نت نواخته شده سروکار دارد. برای افزایش دقت می توانید از مترونوم کمک بگیرید.

مترونوم یک همراه همیشگی برای این مهارت ها است. شاید برای برخی از این آهنگ ها (مانند Street Spirit یا Jolene)، الگوی picking پیچیده به چشم بیاید. هرچند اگر الگوهای picking را مانند الگوهای ریتم به آرامی و آهسته بررسی کنیم، به آسانی آن ها را فرا خواهیم گرفت.

تمپو هر آهنگ در این بخش گفته شده است. پس از یادگیری آهنگ، آن را با سرعت اصلی بنوازید و با دشوار شدنش تمپو را 5-10 تا کاهش دهید و آرامی به پیش بروید.

اکنون به رزونانس و fingerpicking می پردازیم. رزونانس به توانایی نواختن هر یک از سیم ها با ولوم کم و بیش یکسان اشاره دارد. برای بسیاری از ما که نواختن گیتار را با پیک آغاز کرده‌ایم، این چیز تازه‌ای خواهد بود.

پرکاربرد ترین و بهترین سبک finger picking، نواختن هر سیم با انگشت ویژه آن از دست راست است. برای سیم های E، A و D، انگشت شست و همچنین انگشت اشاره، وسط و حلقه را به ترتیب برای سیم های G، B و E بالا به کار می گیریم.

کلید ایجاد رزونانس خوب با finger picking آشنایی با آن سیستم است. اگر با پیک می نوازید شاید آغاز دشواری داشته باشید اما با تمرین و تکرار می توانید پیشرفت کنید.

شاید برخی از سبک finger picking آنقدر لذت ببرند که بعد از آن پیک را کنار بگذارند. صدای انگشتان در برابر صدای پیک بسیار نرم تر و دلنشین تر است.

فقط دو آهنگ finger picking کامل در این بخش آمده است، اما هر آهنگی picking دار را می‌توان finger picking کرد. ما پیشنهاد می دهیم که finger picking و picking را روی هر یک از آهنگ‌ها آزمایش و صداهای دو سبک را مقایسه بکنید.

آهنگ های آسان finger picking برای گیتاریست ها

1. Lucy in the Sky with Diamonds از The Beatles (تمپو: 138 BPM) –آکوردهای این آهنگ جابجایی تند و نزدیک به هم دارند. بخش آغازین از A به A7، به A6 و سپس به F می رود.
2. Hey You از Pink Floyd (تمپو: 112 BPM) – این آهنگ با الگویی ساده برای کار روی الگوهای picking و آشنایی با finger picking مناسب است.

آهنگ های میانه finger picking برای گیتاریست ها

Street Spirit از Radiohead (تمپو: 69 BPM) – آهنگی دشوار که با آرام تر نواختن کنترل پذیرتر می شود. در این آهنگ باید از تکنیک کراس picking بین سه آکورد و تمرین دادن حافظه ماهیچه ای بهره گرفت. دست و انگشتان خود را آهسته و پیوسته تمرین دهید و به هنگام یاد گرفتن الگو، سرعت را افزایش دهید.

آهنگ های سخت finger picking برای گیتاریست ها

Stairway to Heaven از Led Zeppelin (تمپو: 82 BPM): هیچ لیست آهنگ finger picking بدون این آهنگ کامل نخواهد بود. برای خیلی ها این نخستین آهنگی finger picking بود که یاد گرفتند! با سرعت میانه ​​و الگوی ساده، این آغازی خوب برای یادگیری تفاوت های ریز finger picking است. همچنین باید شکل های گوناگون آکوردها را یاد بگیرید!

Jolene از Dolly Parton (تمپو: 111 BPM): با جابه‌جایی های ساده آکورد باید picking را یاد بگیرید. شاید در نگاه نخست همه چیز دشوار باشد، اما با یادگیری و تمرین بیشتر finger picking می توانید بر این آهنگ پیروز شوید. مهم الگو است، اما راه کار شما آغاز آهسته و افزایش پیوسته سرعت است.

ریف‌ها (بند، همر آن، پول آف، پنتاتونیک، بخش آغاز تا تکنوازی)

ریف های گیتار در چند سبک و زمینه گوناگون وجود دارند. یک ریف خوب و به یاد ماندنی همان کارایی بخش کوروس را خواهد داشت. این بخش آهنگ برای همیشه با شما و به یاد می ماند.

برخی ریف‌ها از ساختار آهنگ جدایی‌ناپذیر هستند، هرچند برخی در تکنوازی و قطعات گیتار جا دارند، که هر دو کیفیت ملودیک بیشتری به آهنگ می‌دهند و می‌توانند شنونده را با خود همراه کنند یا جوی نو بسازند.

مهارت های کلیدی مانند همر آن و پول آف، آشنایی با گام پنتاتونیک، و کار روی افزایش توانایی بداهه نوازی و تکنوازی هستند که نوازنده گیتار متوسط ​​باید روی آنها کار کند.

آهنگ های ریف آسان برای گیتاریست ها

Come Together از The Beatles: اگرچه بخش های اصلی ریتم این آهنگ ساده هستند، اما ​​گیتاریست متوسط در نواختن تکنوازی ها و بند های این آهنگ بدرخشد.

آهنگ های ریف میانه ​​برای گیتاریست ها

Whole Lotta Love از Led Zeppelin: یکی از نمادین‌ترین ریف‌های تاریخ راک اند رول، بسیار انگیزه بخش و آسان است. باید به فضای بین ریف و تیکه‌های خفه شده در ورس در برابر کوروس توجه کنید. فضای درون کوروس در برابر ورس‌های آهنگ کوتاه تر است.
You Give Love a Bad Name از Bon Jovi: بخش آغازین بند های زیادی برای تمرین دارد، ورس‌های آهنگ همچنین یک ریف پنتاتونیک دارد که مانند نواختن بیس لاین انگیزه بخش و سرگرم کننده است!

Black Sabbath از Black Sabbath: اگر هنوز همر آن و بند را یاد نگرفته‌اید می توانید با این آهنگ تمرین بیشتری داشته باشید!

آهنگ های ریف سخت برای گیتاریست ها

Dani California از The Red Hot Chili Peppers – با وجود ریف اصلی و دو بخش تکنوازی، نوازنده متوسط ​​می تواند با این آهنگ توانایی خودش در تکنیک های همر آن، پول آف، بند های هم‌صدا و تکنوازی های پنتاتونیک را بهبود ببخشد.

مهارت احساس و سبک

این یکی از دشوارترین مهارت ها و همچنین گامی مهم برای نوازندگی پیشرفته تر است: احساس و سبک. هنرجو باید آهنگ‌های یک هنرمند شیرجه بزند و چگونگی اجرای او را بررسی بکند.

این کار برای رسیدن بالاترین رده در نوازندگی گیتار و برای گیتاریست های جویای سبک سازی مهم است. هدف شما یادگیری سبک دیگران نیست، بلکه باید با سبک ها و رویکردهای گوناگون در نوازندگی آشنا شوید. هنرجو این گونه می تواند به چیزهایی تازه‌ای دست پیدا بکند و توانایی های خودش را بگستراند.

آهنگ های آسان برای تمرین احساس و سبک

1979 از Smashing Pumpkins: این آهنگ از یک نت ثابت برای ریف اصلی و همچنین از ریف‌ها و آکوردها روی سیم‌های باز برای تصویرسازی بهره می گیرد. نت های اضافی کلیدی هستند. نت ثابت در ریف اصلی یا افزودن نت‌های باز به آکوردها می توانند به چسباندن ملودی به ریتم کمک ‌کنند تا صدای ویژه و ملودیکالی به این آهنگ ببخشد.

Ramble On از Led Zeppelin: مانند آهنگ پیشین برای دریافتن حسش باید روان بنوازید. Jimmy Page از تکنیک اسلاید برای رفتن یا بیرون آمدن از اشکال گوناگون آکوردها کمک می گیرد و به ریف ها پیوستگی می دهد. گیتاریست های متوسط ​​باید نگاه ویژه‌ای به یادگیری این اسلایدها داشته باشد تا حس این آهنگ را درک بکند.

آهنگ‌های میانه ​​برای تمرین حس و سبک

Pride and Joy از Stevie Ray Vaughan: برخی Texas Blues را تمیزترین صدای مبهم می دانند، و بخشی از به خاطر ترکیبی از احساس سویینگ و نیروی پشت هر نت است – به ویژه در کارهای Stevie Ray Vaughan. احساس سویینگ را به سختی می توان در واژه گنجاند، اما مانند حس تاب خوردن است. برای یادگیری این آهنگ، باید حس ریتمیک آن را درک کنید و نت‌ها با صدای بلند و شفاف بنوازید.

آهنگ های سخت ​​برای تمرین احساس و سبک

Little Wing از Jimi Hendrix: بسیاری برای یادگیری ریزه کاری ها و رسیدن به سبک نوازندگی Jimi Hendrix تلاش می‌کنند. این آهنگ با به کارگیری همه مهارت های گفته شده، نوازندگان گیتار دوازده سیم متوسط ​​را به چالش می کشد.

راه کارهای دیگری مگر تمرین بیشتر برای ایجاد احساس این آهنگ وجود ندارند. باید به پویایی در نوازندگی او در آهنگ نگاه ویژه‌ای داشته باشید. با نگاهی ریزتر بازی او با ریف برای افزایش پویایی در آهنگ را خواهید دید. برخی کم صدا و برخی بلندتر هستند و کامل کننده حال و هوای آهنگ هستند.

Brick House از Commodores: آخرین آهنگ لیست، نقطه آغازی برای نواختن به سبک skank است. Skank سبکی احساسی است. نواختن سیم های نازک برای آکورد و خفه کردن و ریتم نوازی های بسیاری در این سبک وجود دارند. این سبک برای بسیاری از گیتاریست ها چالش برانگیز خواهد بود. برای یادگیری آرام آهنگ را بنوازید و روی ریزه کاری های ریتمیک کار کنید.

آیا برای رفتن به سطح بعدی از نوازندگی گیتار آماده‌اید؟

در مرحله میانیگیتار رویای نواختن مانند ستاره های راک استار را با دستان خود لمس خواهیم کرد. بسیاری در این مرحله آهنگ هایی که دوست دارند را تمرین خواهند کرد. هرچند خیلی از این مرحله فراتر نمی روند و پیشرفت بسیاری از گیتاریست‌ها همین جا به پایان می‌رسد.

همانطور که میدانید، خواندن موسیقی در کنار نواختن گیتار باعث دلنشین تر شدن موسیقی شما خواهد شد. آموزشگاه موسیقی فردوس به عنوان پیشرو در حوزه آموزش آواز پاپ در کشور، میتواند شما را در مسیر یادگیری آواز در سبک های پاپ، کلاسیک و… همراهی کند

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button