تاثیر موسیقی در جنین

فهرست مطالب

شنیدن اولین حسی ‌است كه یك جنین از طریق آن با محیط اطرافش ارتباط برقرارمی‌كند. هفته اول لقاح جوانه گوشهای یك جنین با میكروسكوپ دیده می‌شوند واز هفته 20 حاملگی جنین صدا‌ها و تونهای اطراف را می‌شنود و موزیك را هم حس می كند. امروزه از طریق موزیك تراپی سعی می شود كه روی جنین و مادرتاثیرات مثبت گذارده شود.

مادری كه در دوران حاملگی یك قطعه پیانورا به طور مرتب گوش داده باشد كودك او بعدها شدیداً به این قطعه واكنش نشان میدهد و همین طور نوزادان نارسی كه باید برای مدت كوتاهی از مادر جدا نگهداشته شوند از طریق موزیك سعی می شود كه ارتباط لازم بین مادر و نوزاد برقرار شود و بدین طریق از صدمات احتمالی جلوگیری شود.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

یكی از اولین علایم شنوایی در جریان پخش موسیقی برای جنین های 4 تا 5 ماهه در زایشگاه مادران لندن به اثبات رسید.موسیقی بتهوون -برامس- راك تند آنها را بیقرار میكرد و موسیقی ویوالدی و موتزارت به آنها آرامش میداد.

جنین ها به ما میگویند كه از صداهای خیلی بلند خوششان نمیآید ولی نه آنكه خواستار سكوت باشند.
در گریه نگاری از نوزادان دكتر هنری ترابی در استكهلم كشف كرد كه نوازادان در نوع گریه خود دارای لهجه هستند كه آنرا از گویش مادر در هنگام حاملگی می آموزند.

در دوران حاملگی جنین برای شنیدن صدای مادر مجهز تر است چون صدای مادران ریز تر است و صدای پدران بم تر .بخش های مربوط به شنیدن صداهایی با فركانس بالاتر تا پیش از تولد كاملا رشد كرده اند ولی بخشهای شنیدن صداهای بم تا قبل از سن بلوغ به درستی تنظیم نمیشوند.

جنین به دو وسیله میشنود:

1 ) رسانای هوایی (صوت از خارج وارد بدن شود و شنیده شود)
2) رسانای استخوانی ( لرزه های صوت از طریق حلق و نای از طریق اعضای داخلی به جنین میرسد و رحم اتاقك صدا تبدیل میشود.)
جنین بیشتر از طریق رسانای استخوانی میشنود پس هر چه مادر میگوید برای جنین مفهوم تر است .

دكتر ابراهیم پور ضمن تأكید بر اهمیت قرارگرفتن كودكان درمعرض موسیقى هاى كلاسیك گفت: «به مادران توصیه مى شود در دوران باردارى بویژه از ماه چهارم به موسیقى گوش دهند و موسیقى هایى را انتخاب كنند كه موجب آرامش و راحتى درخود آنها شود. این عمل موجب كاهش استرس مادر و جنین مى شود.»

نقش پدر:

درواقع صداى قلب مادر مداوماً درگوش جنین طنین انداز است، ارتعاش صحبت ها و حرفهاى مادر ازطریق قفسه سینه به جنین منتقل شده و همچنین وجود ارتباط هاى بیوشیمیایى بین مادر و جنین نشان دهنده این مفهوم هستند كه جنین ارتباط قوى تر با مادر نسبت به پدر دارد.

پدرهای عزیز برای صحبت كردن با جنین باید دهان را در نزدیكی شكم مادر قرار دهند و شمرده و زیر صحبت كنند. اگر صدای شما خیلی زیر -خشمگین -اضطراب آور باشد ممكن است كودك یاد بگیرد از آن بترسد یا آنرا تكرار كند. لیكن بیشترین صدایی كه جنین شما میشنود صدای قلب شماست.

شما با آرامش خود صدایی ملایم را برای او ایجاد میكنید ولی اگر دایما مضطرب باشید كودك از طریق صدای قلب و هماهنگی با ترشح آدرنالین در خون شما دایما مضطرب است .جنین از صداهای ناگهانی مثل خوردن در به هم و …. به شدت میترسد .

از هفته 18 به بعد با همسرتان دعوا نكنید چون جنین میشنود و تحقیقات نشان داده ضربان قلب جنین در هنگام دعوای پدر و مادر تا 2 برابر شده، حتی گزارش سقط جنین پس از دعوای سخت هم شده است.

ارتباط كلامى مادر با جنین و وابستگى آن به هوش:

در پاسخ به این سؤال كه مطالعه مادر در دوران باردارى و یا صحبت هاى علمى در این دوران و حتى ذكر آیه هاى قرآنى و… آیا منجر به افزایش هوش در كودك مى شود یا نه، مشاور خانواده معتقد است مسأله هوش بیشتر جنبه ژنتیكى و گاهى محیطى دارد، مطالعه قرآن و صحبت هاى علمى، گوش دادن به موسیقى هاى خاص و… به مدت طولانى در باردارى، در ناخودآگاه جنین نقش بسته و بعدها در بزرگسالى فرد، تمایل بیشترى به این موارد پیداكند.

به طور كلى نظریه موجود این است كه قرارگرفتن كودكان درمعرض موسیقى هاى كلاسیك در دوران جنینى، بعد از تولد، در دوران رشد و حتى دوران دبیرستان موجب مى شود كه كودكان باهوش تر و زیرك تر باشند. به طورى كه در حال حاضر شواهد و دلایل زیادى از این نظریه حمایت مى كنند.

کشف وسیله‌ای برای گوش دادن موسیقی توسط جنین!!

محققان وسیله جدید پخش موسیقی طراحی كرده‌اند كه با كمك آن جنین نیز می‌تواند در داخل شكم مادر به موسیقی گوش بدهد. وسیله جدید پخش موسیقی موسوم به «IPOD كودك» طراحی شده است. نکات مهم در تمرین آواز و تقسیم بندی موسیقی از لحاظ آهنگسازی را نیز مطالعه بفرمایید.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این وسیله مجهز به یك كمربند منحنی تراز است كه در داخل MP3 جاسازی می‌شود. همچنین دارای مجموعه‌ای از بلندگوهای خاص است كه ضربه‌ها و لرزه‌ها را از موسیقی به جنین منتقل می‌كند.

البته كارشناسان برای این هدف استفاده از موسیقی‌های كلاسیك را پیشنهاد می‌دهند!

این وسیله با تلاش محققان كانادایی ابداع شده و در پشت كمربند آن سه مكانیسم بسیار ظریف وجود دارد كه برای مادرانی كه در انتظار تولد فرزندشان هستند، یك پیغام آرامش بخش ارسال می‌كند.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button