چیزهایی که حتما باید در مورد ارگ بدانید

فهرست مطالب

آیا می‌خواهید بدانید که چگونه ارگ بزنید، ولی هیچ تجربه‌ای در این مورد ندارید؟ طوری نیست زیرا ما امروز می‌خواهیم مراحل اولی را که باید جهت نواختن درست طی کنید، بررسی کنیم. یادگیری ارگ پایه‌ی بزرگ یادیگری ابزارهای موسیقی دیگر در آینده است. بدین خاطر ارگ اولین ابزار کامل برای کودکان و بزرگسالان است. راهکار زیر برای کلیه‌ی سنین مناسب است و به هر کدام از شما می‌گوید که چگونه وضعیت بدن خود را هنگام نواختن در شرایط مناسبی قرار دهید، این الفبای موسیقی است طوری که در اطراف ارگ احساس راحتی کنید و نیز کارهای دیگری هم هستند که باید برای آمادگی نواختن اولین ترانه‌تان انجام دهید.

آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس

آموزش پیانو به صورت حضوری

خریدن یک صندلی ارگ

برای شروع شما به یک نیمکت (صندلی) ارگ نیاز دارید. اینکه از یک نیمکت و نه یک صندلی دسته‌دار استفاده کنید، بسیار مهم است. زیرا باعث می‌شود شما در وضعیت مناسبی قرار بگیرید و درد یا فشار روی ماهیچه‌هایتان را تسکین می‌دهد. برای یک کودک می‌توانید بالشتی را روی نیمکت بگذارید و یا نیمکت قابل تنظیم بخرید طوری که بتواند به راحتی به ارگ برسد. اخطار داده می‌شود که شما هنوز باید در حین نواختن وضعیت مناسبی داشته باشید. حتی بهترین نیمکت نیز نمی‌تواند شما را مجبور به کاری که خودتان تمایلی به آن ندارید، بکند. در صورت امکان با یک آموزشیار واجد صلاحیت برای پیدا کردن ارتفاع و شرایط مناسب بویژه برای کودکان مشورت کنید.

وضعیت بدنتان را برای نواختن ارگ تنظیم کنید.

نشستن روی نیمه‌ی جلویی نیمکت باعث می‌شود بتوانید آزادانه حرکت کنید. این همچنین فاصله‌ی مناسبی از ارگ را ایجاد می‌کند. پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید و به خاطر داشته باشید که تنها بخش کوچکی از زانوهایتان باید زیر ارگ باشند. این باعث می‌شود فاصله‌ی درستی در نواختن داشته باشید. ممکن است تنظیم این موقعیت اندکی طول بکشد ولی تمرین کردن آن باعث می‌شد بهترین حالت بدن را برای نواختن داشته باشید. بهترین تمرین کلی نشستن طوری است که اطراف نت C وسطی باشید. بسته به کیبوردتان، کلید کمتر یا بیشتر هستند ولی پیدا کردن C وسطی باید نسبتاً ساده باشد.

نحوه‌ی تعیین حالت دستان و بازوهایتان در حین نواختن ارگ

برای تعیین حال دست‌هایتان، بگذارید بازوهایتان از اطرافتان آویزان باشند. طبیعتاً دستتان یک شکل C را شکل می‌دهد. این شکل طبیعی را در حالیکه دستهایتان را آزاد می‌کنید، حفظ کنید. این حالت دست C شکل را حفظ کنید، دستتان را روی ارگ مقابل‌تان بگذارید. مطمئن شوید که مچ‌هایتان و نیز ساعدتان صاف هستند. اگر دقیقاً نُت‌های مقابل‌تان را نمی‌نوازید، بدنتان را در جهتی خم کنید که وقتی دستتان در حال نواختن هستند، مچ‌تان نچرخد. تنظیم حالت دستان بسیار مهم است و به شما در کاهش ریس صدمه‌ی فشار مکرر، سندروم تونل مچ و غیره کمک می‌کند. حواستان به نواختن خیلی زیاد بخصوص اگر مبتدی هستید باشید و چند وقت یکبار چک کنید که مطمئن شوید بازوها و مچ‌هایتان در حال تمرین صاف هستند.

بدنتان را در حالت درستی قرار دهید.

می‌بایستی زمان نواختن ارگ وضعیت بدنی خوبی داشته باشید. شانه‌هایتان را تا گوش‌هایتان بالا برده و سپس آن‌ها را پایین بیندازید. شانه‌هایتان را آزاد بگذارید. اگر بدنتان را خیلی سفت گرفته‌اید، زمان نواختن ماهیچه‌هایتان احساس کشش می‌کنند و هیچکس این را نمی‌خواهد.

اگرچه معمولاً تمایل دارید بدنتان هنگام نواختن بویژه وقتی که بخش مشکلی از موسیقی را اجرا می‌کنید، سفت و محکم باشد. نوازندگان به ندرت وقتی بدنشان سفت و محکم است می‌نوازند. یاد بگیرید که بدنتان را شل و آزادکنید. آرنج‌هایتان باید تقریباً ارتفاع‌شان اندازه‌ی کلیدها باشد. در وسط ارگ بنشینید که اطراف نت‌های E، F یا بالای C وسطی باشد

استفاده از کلیدهای سیاه به عنوان راهنما

وقتی انگشت‌هایتان را روی ارگ می‌گذارید، نوک انگشتانتان را درون کلیدهای سیاه حرکت دهید. اگر از کلیدهای سیاه به عنوان راهنما به جای حرکت دادن انگشتانتان بالا و پایین کلیدهای سفید استفاده می‌کنید، مانع رسیدنت‌تان به نت‌ها می‌شوید. نکته‌ی دیگر نواختن با بخش نرم انگشتانتان به جای بخش آخر انگشتانتان است. این به شما اجازه می‌دهد که انگشتانتان را سریع‌تر در اطراف ارگ حرکت دهید و نیروی لازم مورد نیاز برای تأثیرگذاری روی کلیدها را داشته باشید. این ممکن است در ابتدا اندکی عجیب بنظر برسد ولی تکنیک خوبی وقتی که مبتدی هستید است. فقط کافی است این روش را ادامه دهید. با آن کم کم احساس راحتی می‌کنید: تکنیک خوب برای اجرای خوب ضرری است.

نحوه‌ی پیدا کردن گروه‌ها روی یک ارگ

برای فهمیدن جای هر نت روی ارگ ، باید بدانید که یک الفبای موسیقی هفت نتی وجود دارد و باید طرح یک ملودی را انجام دهید. این الفبا از نت‌های A، B، C، D، E، F، G تشکیل می‌شود که فقط نت‌های سفید هستند. بعد از نت G، الفبا یکبار دیگر شروع می‌شود. برای پیدا کردن یک نت A، گروهی از ۳ کلید سیاه را پیدا کنید. اکنون ممکن است ندانیدکه کلیدهای سیاه چه هدفی دارند. تمرکز ما اکنون روی کلیدهای سفید است که «نت‌های طبیعی» نامیده می‌شوند. بنابراین نیازی به خاطر سپردن اینکه کلیدهای سیاه چه نت‌هایی هستند نیست ولی اینها آنقدر که تصور می‌شود نت‌های بی‌اهمیتی نیستند و نت‌های بدی نیز نیستند. می‌توانید آن‌ها را «نت‌های تصادفی» بنامید. آن‌ها وقتی در زمینه‌ای درست نواخته شوند، به اندازه‌ی کلیدهای سفید موثرند
اگرچه گاهی اوقات به خاطر رسیدن به آن‌ها و ادغام‌شان با بازی‌تان منجر به چالش می‌شوند. زمان تمرین ارگ ، Aالزاماً بهترین نت برای شروع نیست. ولی به شما می‌آموزد که الفبای موسیقی چگونه کار می‌کند و بدین خاطر است که من مثال بالا را زدم.

نحوه‌ی پیدا کردن نت C از حفظ

سپس شما را با نت C آشنا می‌کنیم. نت C یک نت مرکزی است که به شما در نواختن سریع‌تر کمک می‌کند، پس ارزش آموختن را دارد. C همیشه کلید سفید در سمت چپ گروهی از دو کلید سیاه است. هر C هشت نت با دیگری فاصله دارد. من به شما توصیه می‌کنم که هر C را روی ارگ بنوازید و موقعیت و فاصله آن را احساس کنید. ما در مورد اینکه چرا فقط هفت نت در الفبای موسیقی وجود دارند، بحث کردیم. بنابراین معنایش این است که اگر شما با نت A شروع کنید و تا G بنوازید، نت بعدی مجدداً A خواهد بود. بدین روش، نت‌ها روی ارگ تکرار می‌شوند. پیدا کردن همه‌ی Cها روی ارگ نباید خیلی سخت باشد. فقط باید الگوها را پیدا کنید. همانطور که بیان کردم، C کلید سفید در سمت چپ دو کلید سیاه است و این ارتباطی با این که در کدام بخش الفبا هستید،ندارد.

آموزش آنلاین موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button