گیتار الکتریک در چه سالی ساخته شد

فهرست مطالب

گیتار جزو ساز های است که دارای قدمت بسیار بالایی است؛ که نشان از اهمیت این ساز از گذشته تا به امروز را دارد. به همین دلیل در طی زمان با تغییرات بسیاری در شکل ظاهری و کیفیت صدا همراه بوده است.

این تغییرات به گونه ای اعمال شده که امروزه شاهد انواع مختلفی از گیتار در شکل و شمایل و کیفیت های گوناگون صدا در بازار موسیقی دنیا هستیم. یکی از این ساز های پر طرفدار، گیتار الکتریک است که صدای آن توسط یک تقویت کننده الکتریکی تشدید یا تغییر یافته است.

انواع این نوع گیتار، در سبک های مختلفی همچون راک، بلوز، پاپ، جاز، کانتری و… مورد استفاده قرار می گیرد که بیش تر در سبک های راک، متال و بلوز جزو ساز های اصلی در موسیقی به شمار می رود. ما در این مقاله قصد داریم به این ساز و تاریخچه گیتار الکتریک در دنیا پرداخته و در حد توان مطالب مفید و جامعی در این خصوص ارائه نماییم، امید که مفید فایده باشد.

پیشینه گیتار الکتریک

همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره شد، گیتار جزو ساز هایی با قدمت بسیار زیاد است. برای این که به خاستگاه گیتار الکتریک برسیم، می بایست به اشکال مختلف این ساز در گذشته یعنی گیتار آکوستیک اشاره نماییم.

قدمت این ساز به بیش از چهار هزار سال قبل برمی گردد که در مورد این که در ابتدا چگونه این ساز پا به دنیا نهاد نیز نظریات متفاوتی وجود دارد. برخی بر این اعتقادند که این ساز توسط ایرانیان و از آسیا و پا به عرصه نهاد است.

این در حالی است که بسیاری معتقدند سیتارای یونانی-آشوری توسط رومی ها به اسپانیا وارد شده و پیشینه گیتار الکتریک، که در آن زمان گیتار آکوستیک بود، مربوط به این کشور است. در آن زمان برای نواختن این ساز که به نسبت ساز های امروزی دارای صدای سطح پایین تری بود، یک گروه ارکستر اقدام به نواختن گیتار می نمودند تا صدای تولید شده از کار گروهی، دارای کیفیت خوب و بالایی برای شنوندگان باشد.

به همین دلیل سازندگان و مخترعان ادوات موسیقی بر آن شدند تا تغییراتی در گیتار اعمال نمایند تا قادر به تقویت صدای آن شود؛ که خود ایده شروع ساخت گیتار الکتریک در دنیا شد. برای این منظور، ابتدا سازندگان به این فکر افتادند که با استفاده از الکتریسیته اقدام به تقویت بهتر صدای گیتار نمایند که موجب شد به سیستم هایی مانند رادیو و تلفن روی آورده و به وسیله آن ارتعاشات ایجاد شده از گیتار را به سیگنال الکتریکی تبدیل نمایند.

مخترع گیتار الکتریک

یکی از شرکت های سازنده ساز و ابزار موسیقی در دنیا، شرکت گیبسون است. این شرکت در سال ۱۹۱۹ برای طراحی سری جدید ویولن بانچو و ماندلین شخصی به نام لوید آور را استخدام کرد.

این فرد که به عنوان سرپرست طراحی مشغول به فعالیت در شرکت گیبسون بود، در سال ۱۹۲۲ اولین گیتار الکتریکی را طراحی نمود که به نام گیبسون L5 از آن یاد می شود. ولی به دلیل مخالفت شرکت این ساز هیچ وقت واحد بازار نشد. سرانجام این شرکت در سال ۱۹۳۶ اولین گیتار الکتریک آکوستیک را به صورت برقی ارائه کرد که این ساز با نام گیتار CS150 در آن زمان شهرت داشت.

این نوع از گیتار تا سال ۱۹۴۰ تولید و به بازار موسیقی عرضه شد. قیمت گیتار الکتریک در آن زمان چیزی حدود دو یا سه هزار دلار عنوان شده است. هرچند که در آن زمان مانند حالا امکانات برای ساخت ابزار آلات موسیقی محدودتر بود، اما ساز های ساخته شده در آن زمان از شکل و کیفیت بالایی برخوردار بودند.

به همین دلیل با توجه به مطالب عنوان شده باید بگوییم مخترع گیتار الکتریک شرکت گیبسون و طراحان آن بودند که ابداع آن ها در آن زمان، شکل مبتدی تری نسبت به گیتار الکتریک این دوره داشت. اما در تاریخ نام آدولف ریکن بیکر به عنوان مخترع گیتار الکتریک به شکل امروزی ذکر شده که در سال ۱۹۳۰ میلادی این ساز جدید را به بازار موسیقی عرضه نمود.

تاریخچه گیتار الکتریک و تکامل در طراحی آن

تغییرات مهم در ساز گیتار و تبدیل آن به گیتار الکتریک در اوایل قرن بیست رخ داد. بسیاری از سازندگان ساز و ابزار آلات موسیقی به این فکر افتادند تا با استفاده از برق و قوانین آن اقدام به ساخت گیتاری نمایند که از قدرت صدای بالاتری برخوردار باشد.

از این رو تغییرات در گیتار با استفاده از برق را بر روی گیتار هایی که در ساخت آن از سیم استفاده شده بود، اجرا نمودند. با توجه به شواهد و مستندات در تاریخچه گیتار الکتریک، سازندگان ساز در گذشته به وسیله اجزای تلفن ها و به کارگیری آن در ویولن ها و بانجو ها اقدام به ساخت ساز های جدیدی نمودند که صدایی استاندارد در حد بانجو ها و ویولون ها داشت، اما این امکان را برای نوازنده ایجاد می نمود تا قدرت افزایش صدای ساز مورد نظر را داشته باشد.

همچنین برخی از افراد با استفاده از میکروفون ها سعی کردند تا اولین پیکاپ های مربوط به ساز را تولید کنند. به این صورت که با اتصال میکروفون به بریج در ساز های مختلف اقدام به این تغییرات نمودند، ولی از آن جایی که ارتعاشات سیم ها در بریج بسیار کم تر است در نتیجه سیگنال های صوتی که از میکروفون ها دریافت می شد، سیگنال های بسیار ضعیف و غیر قابل استفاده ای بودند. در نتیجه این تغییرات به نتیجه مطلوبی نرسید.

جرقه تولید گیتار های الکتریکی به شکل امروزی

در طی زمان، ساز گیتار دستخوش تغییرات بسیاری شد که موجب به وجود آمدن و ساخت گیتار الکتریک به شکل امروزی گردید. ایده اصلی و جرقه ساخت گیتار های الکتریکی برای اولین بار در ذهن سازندگان گیتار آکوستیک زده شد. سازندگان بسیاری در آن دوره با استفاده از تجهیزات و امکانات خود سعی در ساخت محصولات جدید و با کیفیت در این زمینه نمودند تا با استفاده از برق بتوانند بهترین کارایی را در نوازندگی ایجاد نمایند.

در آن زمان گروه های موسیقی بسیاری در همه جای دنیا وجود داشت که افراد زیادی به عنوان نوازنده در آن ها مشغول به فعالیت بودند. به طوری که ارکستر های بسیار بزرگ در شهرهای گوناگون مشغول اجرای قطعات موسیقی بودند.

از این رو نوازندگان گیتار به فکر ساخت ساز هایی افتادند که کیفیت صدای بالا تری داشته باشند، تا قادر به اجرا در ارکسترال های بزرگ و گروه های موسیقی باشد. تاریخچه گیتار الکتریک نیز به همین صورت شکل گرفت و تغییرات چشمگیری در آن طی این سال ها ایجاد شد. چرا که نیاز به تولید و ساخت گیتار که قابلیت صدای بالا و کیفیتی مناسب داشته باشد در آن دوران به شدت احساس می شد.

تغییرات و پیشرفت در طراحی و ساخت گیتار های الکتریک

همان طور که عنوان شد نیاز به ایجاد صدای با کیفیت و بالا در گیتار، باعث شد ایده ساخت گیتار الکتریک در دنیا زده شود. اما متاسفانه گیتار ها در آن دوره دارای طراحی خاص و منحصر به فردی نبود. به گونه ای که اغلب این ساز را به شکل همان گیتار آکوستیک می دیدند که دچار تغییراتی شده است.

اما با گذشت زمان و پای کار آمدن سازندگان ساز و ادوات موسیقی، کم کم این ساز نیز شکل بهتری به خود گرفت که بسیار شبیه ساز گیتار امروزی شد. در ساخت این گیتار به گونه کار شده بود که با استفاده از سیستم الکترو مغناطیسی امکان آمپلی فایر کردن صدا برای نوازنده ایجاد می شد. این گیتار که از جنس آلومینیوم بود با همان نام نیز در دنیا شناخته شد و پا به بازار موسیقی نهاد. جالب است بدانید این گیتار به دلیل فرم ماهی تابه شکلی که داشت در بین مردم به گیتار ماهی تابه شهرت پیدا کرده بود.

مخترع گیتار الکتریک به این شکل شخصی به نام George Beauchamp بود که مدیرعامل شرکت National Guitar Corporation بود که در سال ۱۹۳۱ موفق به طراحی و ساخت این گیتار شد. اما این فرد تنها به این طرح اکتفا نکرد و با مطالعه و فکر بسیار ایده جدید را خلق نمود که زمینه ساخت گیتار الکتریک و اولین پیکاپ الکترومغناطیسی در دنیا شد که امروزه از همان پیکاپ در گیتار های الکتریکی استفاده می نمایند.

او با پیچاندن سیم های الکتریکی به دور یک سیم پیچ، میدان الکترومغناطیسی ایجاد نمود که این قابلیت را داشت که ارتعاشات مربوط به سیم های هر سازی را به سیگنال الکتریکی تبدیل نماید و صدای هر ساز را به این شکل آمپلی فایر کند و این تغییرات سرآغاز تولید گیتار های الکتریکی به شکل امروزی در تابستان ۱۹۳۲ میلادی شد.

انواع گیتار الکتریک در بازار

به طور کلی گیتار های الکتریک موجود در بازار با توجه به نوع بدنه آن ها ( تو خالی یا تو پر )، مورد دسته بندی قرار می گیرد که در ادامه به شرح هرکدام خواهیم پرداخت:

گیتار الکتریک با بدنه تو خالی

این نوع از گیتار همان طور که از نام آن پیداست از بدنی تو خالی ساخته شده که بسیار شبیه به گیتار آکوستیک است. البته باید خاطر نشان کرد که این گیتار به نسبت گیتار های آکوستیک از کاسه کوچک تری تشکیل شده است.

جایگاه استفاده این ساز بیش تر در سبک های جاز، فولک و بعضاً بلوز است که صدای ایجاد شده از آن بم تر و در بازه گرم تری قرار می گیرد. همین امر یکی از دلایل مثبت در خصوص این نوع ساز است.

کاسه تو خالی و بزرگ در دسته این ساز باعث پژواک بیش تر صدا و فیدبک بیش تر گیتار می شود. از آن جایی که ساخت گیتار الکتریک به این شکل جزو اولین سازه های تغییر یافته است در نتیجه هدف از تولید این گیتار ایجاد صدای شفاف و تمیز از گیتار خواهد بود.

گیتار الکتریک با بدنه نیمه توخالی

همان طور که در بخش قبل عنوان شد، یکی از مشکلاتی که گیتار تو خالی داشت، مربوط به فیدبک در آن است. ساخت گیتار الکتریک از نوع نیمه تو خالی برای رفع مشکلات فیدبک در گیتار های تو خالی و همچنین حفظ تن و صدای بم در آن بود. این گیتار ها خود به دو صورت طراحی و ساخته شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

Chambered

تاریخچه گیتار الکتریک در مورد این مدل از گیتار با بدنه نیمه توخالی طراحی شد که با ایجاد فضا های خالی به وسیله سوراخ کردن یک تکه چوب، میزان فیدبک را تا حد قابل قبولی کم کرد، ولی تن و صدای آن به نسبت گیتار های تو خالی بیش تر شد. از این نوع گیتار می توان در سبک های مختلف استفاده کرد، البته بیش تر نوازندگان از این گیتار در سبک های هارد راک و متال استفاده نمی کنند. چرا که صدای ایجاد شده از این گیتار بیش تر مناسب سبک های بلوز و راک است.

Center Block

در طراحی و ساخت گیتار الکتریکی سنتر بلاک چوبی با قطر دسته گیتار و بعضاً ضخیم تر در وسط کاسه قرار گرفته که باعث به وجود آوردن فضای آکوستیک در دو طرف گیتار می شود. با استفاده از این طرح علاوه بر دوام گیتار و صدای با کیفیت که به سیم های گیتار وارد می شود به کاهش فیدبک در این مدل نیز کمک می شود.

گیتار های الکتریک توپر با بدنه صلب

همان طور که در طول مقاله مطالعه فرمودید، مشکل بیش تر گیتار ها در فید بک آن بود که با تولید و ساخت گیتار الکتریک با بدنه صلب تا حد چشم گیری این مشکل برطرف شد.

صدای ایجاد شده در این گیتار برعکس مدل های قبلی که به نوع چوب استفاده شده در آن بستگی داشت، به بخش الکتریک و پیکاپ های آن وابسته است. در ساخت بدنه این گیتار از یک یا دو تکه چوب صلب یا لایه لایه به صورت کاملاً فشرده استفاده شده است.

از جمله مدل های معروف از این نوع گیتار می توان به فندر استراتوکستر، فندر تله کستر، گیبسون است پانول، گیبسون SG و گیبسون فلایینگ اشاره نمود. البته باید خاطرنشان کنیم که در حال حاضر برند های مختلفی در حال ساخت گیتار الکتریک هستند، اما اکثر آن ها از قالب های ذکر شده برای این امر استفاده می کنند. به طور کلی از این مدل ها می توان در سبک های مختلف برای نواختن استفاده کرد، ولی بهتر از قبل از انتخاب مدل یا برندی خاص حتماً به نوع و تن صدای پیکاپ های گیتار آن توجه کنید.

گیتار الکتریک برای مبتدی ها

اولین گام برای کار افراد علاقه مند به موسیقی با گیتار انتخاب نوع سبک آن ها برای آموزش است. چرا که در ساخت گیتار الکتریک در مدل های مختلف به گونه ای عمل شده که برای یک سبک نوازندگی مورد استفاده قرار بگیرند. البته هستند گیتار هایی که قابلیت کار با چند سبک را دارا باشند ولی در این موارد نیز باید تغییرات بسیاری در قسمت های مختلف آن ایجاد نمایید. از این رو قبل از هرگونه اقدامی در خصوص خرید و تهیه گیتار الکتریک حتماً در مورد سبک نوازندگی خود به جمع بندی رسیده باشید.

پیشنهاد می کنیم پیش از این که سراغ انتخاب ساز بروید، حتما با یک استاد گیتار الکتریک در این زمینه مشورت کنید. به این منظور، می توانید از راهنمایی های اساتید آموزشگاه موسیقی فردوس برای خرید گیتار الکتریک برای مبتدی ها استفاده کنید

در ادامه به کلیه مواردی که افراد مبتدی برای تهیه گیتار باید بدانند، اشاره خواهیم کرد:

قیمت گیتار الکتریک

یکی از موارد مهم برای خرید این نوع گیتار، به ویژه برای افراد مبتدی، قیمت این ساز است. چرا که علاوه بر خرید گیتار، شما می بایست برای نوازندگی اقدام به تهیه و خرید آمپلی فایر نیز نمایید.

به همین دلیل باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته و محاسبه کنید تا بتوانید با بودجه خود به بهترین خرید دست یابید. البته باید این نکته را خاطرنشان کنیم که شرکت های بسیاری اقدام به ساخت گیتار الکتریک با قیمت به مراتب ارزان تر برای افراد مبتدی نموده اند تا این افراد با کم ترین مشکل اقدام به نوازندگی و آموزش گیتار نمایند.

انتخاب سبک برای نواختن

همان طور که در ابتدای این بخش اشاره شد، اولین گام در خرید گیتار الکتریک، انتخاب سبک مورد نظر شما برای آموزش موسیقی و نوازندگی است. چرا که اغلب ساز ها برای کار با سبک های خاصی از نوازندگی موسیقی طراحی و ساخته شده اند.

نوع چوب به کار رفته در گیتار

شرکت های سازنده بسیاری اقدام به ساخت گیتار الکتریک برای افراد مبتدی نمودند که قیمت مناسبی داشته باشد تا افراد علاقمند به این ساز بتوانند به راحتی آن را تهیه نمایند. اما باید این نکته را در هنگام خرید توجه کنید که چوب استفاده شده در گیتار شما از چه جنسی است.

از این رو به مشخصات فنی گیتار انتخابی تان توجهی ویژه داشته و قبل از خرید حتما آن را مطالعه نمایید. از آن جایی که چوب های استفاده شده در گیتار های الکتریک دارای تنوع بالایی هستند، شما باید به صدای که از ارتعاشات سیم های آن ایجاد می شود توجه نمایید. به عنوان مثال گیتاری که از چوب ماهون در ساخت آن استفاده شده به نسبت گیتار های ساخته شده با چوب بیس وود از صدای گرم تری برخوردار است.

شکل و چوب استفاده شده در دسته

یکی دیگر از موارد مهمی که قبل از خرید گیتار باید به آن توجه داشته باشید، چوب به کار رفته و شکل دسته گیتار است. این نکته که شاید خیلی کم اهمیت به نظر آید، تاثیر بسیاری در اجرای تکنیک ها و سرعت نوازندگی شما خواهد داشت.

به همین دلیل علاوه بر چوب و شکل دسته حتماً به طول دسته گیتار الکتریک نیز توجه داشته باشید. از آن جایی که شرکت های سازنده ادوات موسیقی بسیاری اقدام به ساخت گیتار الکتریک نموده اند که شاید به لحاظ ظاهری خیلی شبیه هم باشند،

ولی در برخی نکات فنی شاید متفاوت عمل نموده باشند. به عنوان مثال شرکت گیبسون در طراحی و ساخت گیتار ها به گونه ای عمل نموده که طول دسته گیتار ۲۴.۷۵ اینچ است.

این در شرایطی است که گیتار های تولید شده در شرکت فندر دسته هایی با طول ۲۵.۵ اینچ را در ساخت گیتار الکتریک شرکت خود اعمال نموده است. شاید تفاوت چند اینچی در طول دسته نکته کوچک و پیش پا افتاده برای افراد مبتدی و غیر آگاه باشد، اما این چند اینچ اضافه در انتخاب گیج سیم های گیتار شما تاثیر مثبت و مستقیم خواهد داشت.

از این رو با توجه به مطالب عنوان شده و سبک های مختلف نوازندگی با گیتار بهترین گزینه برای نوازندگی گیتار الکتریک برای افراد مبتدی گیتار های سبک راک خواهد بود.

سبک های مختلف نوازندگی با گیتار الکتریک

همان گونه که در طول مقاله اشاره شد، یکی از نکات مهم در مورد نوازندگی با گیتار الکتریک انتخاب سبک مورد علاقه افراد برای نوازندگی و آموزش های مربوط به آن است. خوشبختانه نوازندگی با این گیتار با سبک های متنوع و گوناگون برای افراد همراه خواهد بود. به همین دلیل در این بخش از مقاله به انواع سبک های موسیقی و نوازندگی با گیتار الکتریک اشاره خواهیم کرد:

سبک راک

یکی از سبک های پرطرفدار و مهم در نوازندگی با گیتار الکتریک، سبک راک است. به طوری که این سبک را می توان جزو مهم ترین و اصلی ترین سبک های نوازندگی با گیتار الکتریک عنوان نمود که طرفداران بسیاری دارد.

این سبک خود دارای بخش های متنوعی همچون آلترنیتیو راک، پراگرسیو راک، پست راک و… است. به همین دلیل گیتار الکتریک راک برای نوازندگان در این سبک بسیار اهمیت دارد. چرا که باید به گونه ای باشد که قابلیت نوازندگی با ژانر های متنوعی را در خود داشته باشد.

تنوع بالایی برای خرید گیتار برای سبک راک در بازار وجود دارد، اما نوازندگان مشهور و برتر در این سبک از گیتار الکتریک های سالید بادی برای این منظور استفاده می کنند که قابلیت کنترل و صدای مناسب تری به نسبت دیگر مدل های ساخت گیتار الکتریک را دارند.

سبک بلوز

یکی دیگر از سبک های متنوع برای نوازندگی با گیتار های الکتریک، سبک بلوز است. این سبک، زیباترین سبک گیتار الکتریک شناخته می شود ولی مشترکات بسیاری با سبک راک دارد. تنها تفاوتی که در بین این دو سبک می توان اشاره نمود، مربوط به قدرت صدای تولیدی از گیتار ها در این دو سبک است.

به این صورت که در اجرا ها در سبک راک باید توانایی اجرا در تمپوی بالا و آکورد های قدرتی را داشته باشیم. این در حالی است که در سبک بلوز، نوازنده قادر به بداهه نوازی و اجرا های ملایم به وسیله گیتار الکتریک نیم توخالی خواهد بود.

سبک پاپ

تاریخچه گیتار الکتریک در مورد این سبک از نوازندگی جزو سبک های نام آشنا به شمار می رود. این سبک از نوازندگی با گیتار الکتریک به دلیل ملودی های جذاب جزو سبک های عامه پسند در بین مردم است. هرچند که سبک پاپ جزو سبک های فرعی است که توسط گیتار الکتریک نواخته می شود، اما طرفداران خاص خود را دارد و به نسبت دیگر سبک ها دارای قدمت بیش تری است.

سبک جاز

برای ساخت گیتار الکتریک برای این سبک از نوازندگی، که آهنگ های آن تمیز و گرم است، گیتار های با شکل و شمایل آکوستیک که ساز های توخالی هستند، گزینه مناسب تری است. به طور مثال، ساز های ساخته شده در شرکت گیبسون همچون Gibson L-5 یا گیتار های Archtop برای این سبک از نوازندگی با گیتار گزینه بهتری خواهند بود.

سبک کانتری

یکی دیگر از سبک های نوازندگی در تاریخچه گیتار الکتریک مربوط به این سبک است که جزو اولین ها در نوازندگی با گیتار الکتریک است. این سبک از نوازندگی که با صدا هایی شفاف، درخشان و ضرب همراه است، طرفداران خاص خود را دارد. از جمله گیتار های الکتریک مختص این سبک موسیقی می توان به تل اکستر اشاره نمود که جزو اولین گیتار های الکتریک Solid-bo dy تولید شده در بازار موسیقی به شمار می رود.

کلام پایانی

گیتار الکتریک جزو ساز های پر طرفدار در دنیای موسیقی است که صدای آن به وسیله تقویت کننده های الکتریکی که پیکاپ نام دارد، قابلیت کنترل کم یا زیاد شدن صدا را دارد. در مورد تاریخچه گیتار الکتریک و این که اولین ساز در چه سالی ساخته شده باید بگوییم بر طبق مستندات اولین گیتار الکتریک در سال ۱۹۳۰ میلادی و توسط آدولف ریکن بیکر ساخته شد.

هرچند که بعد از این زمان، ساخت گیتار های متنوع با قابلیت های گوناگون برای نوازندگی با سبک های مختلف طراحی و ساخته شد و امروزه شاهد انواع مختلف گیتار های الکتریک با شکل و شمایل متنوع با قابلیت های گوناگون در بازار موسیقی هستیم.

از آن جایی که سبک های مختلفی برای نوازندگی با گیتار وجود دارد، شرکت های سازنده ادوات و ساز های موسیقی هم متناسب با آن اقدام به طراحی و ساخت ساز های گوناگون متناسب با سلیقه بازار نموده اند. همین امر باعث شده که تنوع بالایی از گیتار ها با قیمت های مناسب برای افراد نوآموز و مبتدی در بازار موسیقی وجود داشته باشد.

سوالات متداول

  1. تاریخچه گیتار الکتریک و مخترع این ساز پرطرفدار در دنیا کیست؟
    از گذشته تا به امروز سازندگان بسیاری اقدام به ساخت و طراحی ادوات و ساز های موسیقی نمودند که در مورد ساز گیتار هم این گزینه صدق می کند. شاید در تاریخ نام آدولف ریکن بیکر به عنوان مخترع گیتار الکتریک به شکل امروزی در سال ۱۹۳۰ یاد شده باشد، اما اولین گیتار های برقی توسط شرکت گیبسون در سال ۱۹۲۲ طراحی و ساخته شد که به دلیل مخالفت با آن وارد بازار موسیقی نشد.
  2. انواع گیتار های الکتریک در بازار کدامند؟
    ساخت گیتار الکتریک در گذر زمان دچار تغییرات بسیار شد، اما امروزه گیتار ها در سه دسته گیتار الکتریک با بدنه توخالی، گیتار الکتریک بدنه نیمه توخالی و گیتار های الکتریک توپر با بدنه صلب در بازار موسیقی وجود دارد.
  3. انواع سبک های نوازندگی در تاریخچه گیتار الکتریک چیست؟
    • سبک راک
    • سبک بلوز
    • سبک پاپ
    • سبک جاز
    • سبک کانتری
مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button