چگونه تبلچر گیتار را بخوانیم؟

چگونه تبلچر گیتار را بخوانیم؟

تبلچر گیتار که به آن tab نیز گفته می‌شود، روشی برای نت‌ نویسی موسیقی است که به گیتاریست‌های تازه‌کار در یادگیری آسان و زود تر آهنگ ها کمک می‌کند. تبلچر‌های گیتار کم و بیش مانند نت‌نویسی استاندارد هستند و به شما نشان می‌دهند که باید چه نت‌هایی را اجرا کنید، کشش زمانی آن‌ها چقدر است و از چه تکنیک‌هایی بهره بگیرید. تبلچر گیتار در برابر نت موسیقی استاندارد یک ویژگی بارز دارد: شما می توانید جای نت های گیتار را ببینید.

این ویژگی بسیار مهم است، زیرا جاهای زیادی برای نواختن یک نت روی گیتار وجود دارد. یادگیری کار با تبلچر گیتار به ویژه برای تازه‌کارها سودمند است و بدون دانستن نت خوانی می توانند نواختن گیتار را یاد بگیرند.

تبلچرخوانی کوتاه ترین راه برای یادگیری آهنگ‌های دلخواه شماست. همچنین می‌تواند راه یادگیری را آسان ‌تر بسازد، زیرا به چیز زیادی مگر دانستن جای سیم‌ و فرت‌های گیتار نیاز ندارد.

در ادامه یاد می گیرید که تبلچر‌ چیست و در چه مواردی کاربرد دارد. با آموزشگاه موسیقی فردوس همراه باشید!

تبلچر گیتار چیست؟

نمایش نت های یک آهنگ است. تبلچر استاندارد گیتار شش خط افقی دارد که هر کدام نماینده شش سیم روی گیتار هستند. وقتی به تبلچر از بالا به پایین نگاه می کنید، خط بالایی نشان دهنده سیم E (نازک ترین سیم) است و به دنبال آن خطوطی که سیم های B، G، D، A و E (کلفت ترین سیم) را نشان می دهند.

تبلچر نمای سیم ها به هنگام در دست داشتن گیتار و نگاه به پایین را نشان می دهد. شما می توانید تبلچر را مانند نقشه راه بدانید، زیرا کوتاه ترین راه یادگیری آهنگ را به شما نشان می دهد.

خواندن تبلچرهای گیتار

در هر خط تبلچر اعدادی را می بینید. آن ها نشان دهنده فرت های گیتار یا نت ببن لبه های فلزی روی دسته هستند. فرت ها از 0 تا 24 شماره گذاری می شوند و از سردسته (نزدیک ترین به جعبه گوشی) آغاز شده و به سوی ته دسته می روند.

برای نمونه اگر روی خطی 0 باشد، نت آن سیم را باز ​​یا بدون انگشت گذاری می نوازید. اگر روی سیمی 1 باشد، باید فرت 1 آن را بنوازید. هنگام یادگیری تبلچرخوانی، دانستن این که 1 نشان دهنده فرت اول، 2 فرت دوم، 3 فرت سوم و … مهم است.

چگونه تبلچرهای گیتار را بخوانیم

تبلچر گیتار از چپ به راست خوانده می شود و نت ها به ترتیب زمانی هستند. اگر اعداد در یک راستا عمودی باشند، آکورد را می سازند . آکورد با زدن همزمان همه‌ی آن سیم ها نواخته می شود. نت‌نویسی روی تبلچر برای تازه‌کارها آسان تر از نت‌نویسی استاندارد است، زیرا می دانید که باید چه نت‌هایی را برای آکورد و در کجای گیتار بنوازید.

برای خواندن تبلچر گیتار باید چه چیزهایی را بدانم؟

تازه کارها برای خواندن تبلچر گیتار باید با 6 سیم و جای فرت ها آشنا بشوند. آن‌ها با راهنمایی تبلچر می‌توانند نت‌های درست را پیدا کنند.

یادگیری خطوط تبلچر گیتار

خطوط تبلچر گیتار مانند نت‌نویسی استاندارد است. هرچند خطوط تبلچر گیتار نشان دهنده 6 سیم هستند، نه نت های واقعی.

خط بالا نشان دهنده سیم E نازک و خط پایین نشان دهنده سیم E کلفت است. این کار نواختن تبلچر گیتار را برای تازه‌کارها آسان می‌کند، و در آغاز تبلچر TAB می نویسند تا با نت نویسی استاندارد یکی گرفته نشود.

یادگیری فرت های گیتار

فرت های گیتار لبه های فلزی روی دسته هستند.

بیشتر گیتارها 19 تا 24 فرت دارند. هر فرت یک نت یا نیم پرده جلوتر از دیگری است (که به آن نیم تون هم می‌گویند). در هر اکتاو 12 نت (یا فرت) وجود دارد و بیشتر گیتارها روی صفحه انگشت گذاری یا بالای دسته دایره‌ی کوچک سفیدی دارند. این نشانگرها در فرت های 3، 5، 7، 9 و 12 جای دارند و به یافتن فرت ها هنگام نوازندگی کمک می کنند.

به یاد داشته باشید: سیم های فرت دار با اعداد و سیم های باز با 0 نشان داده می شوند. به سادگی به همان سیم بزنید و به صدا در آورید.

یادگیری آکورد روی تبلچر گیتار

آکوردها هیچ نشانگر ویژه‌ای روی تبلچر گیتار ندارند، ولی می توان آن ها را از روی جایشان شناسایی کرد. اگر چندین نت در راستای عمودی و با هم نواخته شوند، یک آکورد را می سازند. اگر یک آکورد آرپژدار باشد، با نت‌های تکی نشان داده خواهد شد.

یادگیری آکورد روی تبلچر گیتار

یادگیری ریف روی تبلچر گیتار

بسیاری از آهنگ های راک دارای ریف هستند. ریف ها ترکیبی از نت ها و تیکه آکورد( مانند پاور کورد) هستند. قوانین کلی تبلچر گیتار برای ریف ها پابرجاست: اگر دو یا چند نت در راستای عمودی باشند باید آن ها را همزمان بنوازید.

نمودار آکورد در برابر تبلچر

تبلچر گیتار از چند سو مانند نمودار استاندارد آکورد است. نمودار آکورد جای فرت روی هر سیم و انگشت مورد استفاده را نشان می دهد. نمودار آکورد را می توان در تبلچر گنجاند و بیشتر روی متن آهنگ برای نشان دادن جای تعویض آکوردها به کار گرفته می شود.

نمودار آکورد فقط 3 تا 4 نت از یک آکورد را نشان می دهد. هرچند شاید نسخه دقیقی از آهنگ به نت‌ها ( که در آکورد اصلی نیستند) یا آرپژ (الگوی نواختن نت‌های آکورد) نیاز داشته باشد. نمودار آکوردها بیشتر درون تبلچر نیز یافت می شود تا به پیشرفت گیتاریست های تازه‌کار کمک کند.

یادگیری انگشتان و اعداد

تبلچر خطی است، اما نمودار آکورد مانند یک عکس از دسته و فرت هایش است. نمودار آکورد از سیستم شماره گذاری برای نشان دادن انگشتان بهره می گیرد. انگشتان دست شماره گذاری شده هستند. انگشت اشاره 1، انگشت میانی 2، انگشت حلقه 3 و انگشت کوچک 4 است.

نمودار مانند تبلچر نیست، زیرا اعداد تبلچر فرت را نشان می‌دهند و نه این که کدام انگشت ها باید به کار گرفته بشوند. با نمودار آکوردها در تبلچر می توان انگشت گذاری را به تازه‌کارها نشان داد.

چگونه نمادهای تبلچر را بخوانیم؟

تبلچر گیتار دارای نمادهایی برای نشان دادن تکنیک‌ها است. یادگیری چگونگی خواندن نمادهای تبلچر و به کاربردنشان، اجرای شما را گوش نوازتر و خواندن تبلچر را آسان می کند.

همیشه کوک گیتار را پیش از نواختن بررسی کنید، وگرنه صدای درستی نخواهید داشت.

خفه کردن نت های گیتار

این یک تکنیک مهم در موسیقی راک است. بسیاری از سبک‌های موسیقی، مانند هوی متال، پانک و آلترناتیو، برای گرفتن صدا یا شخصیت ویژه‌، تکنیک های گوناگون آن را به کار می برند.

یادگیری آکورد روی تبلچر گیتار

چگونگی خفه کردن نت های گیتار

بیشتر با گذاشتن (هر دو یا یکی) دست روی سیم ها انجام می شود. خفه کردن نت‌ها به نوازندگی پویایی می‌بخشد و ابزار ارزشمندی برای بهبود صداست. شاید در بخش‌هایی از آهنگ‌ خفه کردن به کار برود اما بخش کوروس یا هوک بدون آن باشند.

بیشتر نوازندها ندانسته این تکنیک را به کار می‌برند. با خفه کردن هنگام اجرا روی استیج، نویز ناخواسته یا فیدبک نخواهید داشت.

تکنیک گیتار: خفه کردن با کف دست

این یکی از پرکاربردترین تکنیک های گیتار راک است. برای این کار باید کف دست را هنگام نواختن روی سیم ها گذاشت. خفه کردن سنگین صدای ریتمیک و فشرده‌ دارد، اما نت ها درخفه کردن سبک کشش بیشتری دارند. تازه‌کارها بالای بخش خفه شده باید به دنبال حروف P.M باشند.

تکنیک گیتار: خفه کردن نت ها

خفه کردن نت‌ها مانند خفه کردن با کف دست نیست و با دست انگشت گذاری انجام می‌شود. نت‌ها صدای شفافی ندارند، زیرا سیم‌ها با با کم ترین فشار گرفته می شوند. نماد خفه کردن در تبلچر با X نشان داده می‌شود که در آن شماره فرت نیز یافت می شود.

تکنیک گیتار: خفه کردن نت ها

بند کردن سیم های گیتار

این تکنیک (bend= خم کردن) صدای گیتار را بسیار ویژه و مانند آواز می کند. تازه‌کارها باید در تبلچر به دنبال فلش بند روی یک نت باشند. این گام سیم بالاترمی برد. شاید فلش ½ پرده یا یک پرده را نشان دهد. این به شما می‌گوید که سیم را ½ پرده (یک نت روی دسته) یا یک پرده (دو نت روی دسته) بند کنید. آن ها گاهی به نت های هدف شناخته می شوند.

چگونه سیم های گیتار را بند کنیم

بند با فشاردادن سیم‌ها به بالا یا پایین انجام می شود. بیشتر نوازندگان همه‌ی سیم‌ها به جز E کلفت را به بالا فشار می‌دهند، E کلفت باید به پایین فشار داده بشود. باید هنگام بند فشاری پیوسته و یکسان روی سیم بگذارید.

چگونه سیم های گیتار را بند کنیم

تکنیک گیتار: بند کردن سیم های گیتار

بیشتر بند‌ها با ۲ یا ۳ انگشت انجام می‌شوند: انگشت حلقه (بیشترین کاربرد)، و انگشت‌ میانی و اشاره برای افزایش پشتیبانی و نیرو به کار گرفته می شوند. اینگونه بند سیم روان و آسان‌تر شده و کنترل بیشتری روی زیر و بمی نت خواهیم داشت.

تکنیک گیتار: پری بند کردن سیم های گیتار

تازه‌کارها هنگام خواندن تبلچر گیتار شاید با pre bend روبه‌رو بشوند. سیم‌ها پیش از نواخته شدن بند شده و سپس برای رسیدن به نت درست آن فرت رها می شوند. نماد پری بند با فلش عمودی و رو به بالا است و سپس بازه بند (یک پرده، ½ و دیگر) با فلش خمیده به پایین نشان داده می شود. نت‌ها در پری بند شاید به نت درست یا بالاتر از آن بند شوند.

اسلاید نت های گیتار

یکی دیگر از تکنیک های پرکاربرد گیتار slide است. شما می توانید نت بعدی را به بالا یا پایین ببرید. اسلاید با بند یکی نیست، شما در اسلاید انگشت خود را افقی و به چپ یا راست می‌کشید.

اسلاید نت های گیتار

تکنیک گیتار: اسلاید به بالا

در اسلاید به بالا، دو نت آغازین و پایانی و خط رو به بالا نشان داده می‌شوند. اگر نت پایانی بالاتر باشد، خط کمی بالا می‌رود.

تکنیک گیتار: اسلاید به پایین

در اسلاید به پایین، دو نت آغازین و پایانی و خط رو به پایین نشان داده می‌شوند. اگر نت پایانی پایین تر باشد، خط کمی پایین می‌رود.

نواختن Hammer-on

این تکنیک زیبایی است که در آن با انگشت روی نت می‌کوبید. شما می توانید روی نت پایانی بکوبید و صدایی با نت بالاتر دریافت کنید. این تکنیک با H و کمانی که نت ها را به هم می رساند، در تبلچر گیتار نشان داده می شود.

نواختن Hammer-on

چگونگی نواختن Hammer-on

پس از نواختن نت آغازین، با انگشت در لگاتویی نت پایانی را بکوبید. برای داشتن نتی شفاف و قابل شنیدن باید تمرین کنید. همچنین نواختن این تکنیک با گیتار الکتریک و ولوم بالا آسان تر است. با نواختن نت سیم باز E نازک آغاز کنید وسپس روی فرت سوم بکوبید و نگه دارید تا به زنگ خود ادامه بدهد. این کار را روی سیم‌ها و فرت های دیگر آزمایش کنید.

نواختن pull-off

این تکنیک شاید وارون Hammer-on به نظر برسد. اینجا نخست روی سیم و نت با انگشت می کوبید و سپس در لگاتویی نت پایانی را می نوازید. این تکنیک با P و کمان روی تبلچر گیتار نشان داده می شود که نت ها را به هم می رساند. صدای نت حاصل شده کلفت تر خواهد بود.

چگونگی نواختن pull-off

نت نخست را فشار داده و سیم را با نیروی بسیار به پایین می کشید و رها می کنید و سپس در لگاتویی نت پایانی را می نوازید. شما باید بخش کافی از نوک انگشت خود سیم را بپرانید تا به صدا در بیاید.

چگونگی نواختن pull-off

سپس می‌توانید این دو تکنیک را با هم ترکیب کنید و با اجرای پشت سر هم و جابه‌جایی از هر دو بهره مند شوید. گاهی به این کار تریل نیز گفته می شود.

نواختن ویبراتو روی گیتار

نت همواره پس از بند شدن، به نت اصلی باز می گردد و این چرخه به سرعت تکرار می شود. این کار صدایی شنیدنی ایجاد می کند و نمادش در تبلچر یک زیگزاگ بالای خط ها است. تازه‌کارها باید هنگام خواندن تبلچر گیتار به طول ویبراتو نگاه کنند. هر چه خط درازتر باشد، ویبراتو نیز بیشتر طول می کشد.

نواختن ویبراتو روی گیتار

چگونگی نواختن ویبراتو روی گیتار

ویبراتو بسیار مانند بند است اما صدای نت را زیاد بالا و پایین نمی کند. شما می توانید برای ویبراتو از یک یا چند انگشت برای پشتیبانی بیشتر بهره بگیرید. با ویبراتوی نرم و آهسته آغاز کنید و سرعت را برای افکت های دیگر بالا و پایین بیاورید. ویبراتو می تواند زیبایی تک نوازی افزایش بدهد، و هیچ دو ویبراتویی  یکسان نیستند: آن ها به اندازه اثر انگشت ویژه و تک هستند.

تپ گیتار

یک تکنیک پرکاربرد Tapping است که در آن با انگشت های دست نوازنده روی فرت سیم ها می زنید. این خود گونه‌ای از Hammer on است. این تکنیک در تبلچر گیتار با T روی نت نمایش داده می شود.

چگونه فینگر تپ کنیم

این تکنیک با Eddie Van Halen گسترش پیدا کرد، اما پیش از آن برای چندین دهه در گیتار کلاسیک به کار گرفته می شد. پس از گرفتن نت، با انگشت اشاره‌ی دست نوازنده روی سیم بزنید.

این تکنیک مانند Hammer on است اما از دست دیگر بهره می گیرد. شما این گونه می توانید نت‌های دور از دسترس و با فاصه از هم را بنوازید.

چگونه فینگر تپ کنیم

نواختن این تکنیک با ولوم وگین بالا بسیار آسان‌تر و بهتر خواهد بود. همچنین سرعت نوازندگی بسیار بالایی خواهید داشت چراکه نت‌ها را با هر دو دست می نوازید.

تکنیک گیتار: فینگر تپ دو دستی

از نامش پیداست که هر دو دست جدا از هم نت ها را می‌نوازند. این جا هر دو دست روی نت ها می کوبند. این کار گاهی با کوبیدن دست انگشت گذار روی نت‌های بیس و کوبیدن دست نوازنده روی ملودی یا نت‌های سولو انجام می‌شود.

استرام نت های گیتار

هنگام نواختن آکورد دو ضربه به کار گرفته می شود: ضربه رو به بالا و پایین.

ضربه به پایین بیشتر همزمان و در یک ضربه به سیم های بیس تا تریبل انجام می شود. ضربه‌های رو پایین در تبلچر گیتار با نماد خط افقی کلفت نشان داده می شوند و مانند منگنه هستند.

استرام نت های گیتار

ضربه به بالا بیشتر همزمان و در یک ضربه به سیم های تریبل تا بیس انجام می شود. V نماد ضربه‌های رو بالا در تبلچر است.

چگونگی استرام نت های گیتار

بسته به ریتم آهنگ، الگوهای استرام گوناگونی به کار گرفته می‌شوند. شما می‌توانید با الگوهای ضربه رو پایین و بالا، یا  ترکیبی بنوازید. آهنگ‌هایی با ریتم نت ⅛ این گونه شمرده می شوند: “1، و، 2، و، 3، و، 4، و، 1، و، 2، و، 3، و، 4 و…”. آهنگ های بسیاری در ریتم با نت ⅛، ضربات رو پایین در 1، 2، 3، 4 و ضربات رو بالا در “و” دارند.

تکنیک گیتار: نواختن ضربات پایین و بالا

در تبلچر گیتار همان نشانه‌گذاری ضربات بالا و پایین هنگام نواختن نت‌های ملودی کاربرد دارند. هنگام نواختن پیک شما به پایین می رود و همان نماد منگنه را در تبلچر دارد. ضربات رو بالا با پیک زدن رو بالا انجام  و با یک V روی نت نشان داده می شوند.

جهت ثبت نام در کلاس گیتار روی لینک کلیک کنید!

نوشته قبلی

17 آهنگ آسان برای مبتدی ها

نوشته بعدی

آموزش کوک کردن گیتار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.