کلاس حضوری آموزش ساز کمانچه در تهران
نرخ موفقیت هنرجویان ما زیر نظر اساتید بیش از 80 درصد است و این یعنی برترین آمار آموزشی موسیقی، شما هم همراه ما باشید...
مراحل ثبتنام و حضور در کلاسهای موسیقی
با ما تماس بگیرید تا بشما کمک کنیم مسیرتان را در مسویقی کشف کنید، برای این ماجراجویی هیجانانگیز کنارتان هستیم
مرحله 1
پرکردن فرم ثبتنام
مرحله 2
تماس ما با شما
مرحله 3
تشکیل جلسه مشاوره و آزمون
مرحله 4
تشکیل کلاس و شروع آموزش
برترین آموزشگاه ساز کمانچه و موسیقی سنتی در تهران با 15 سال فعالیت مستمر
از 1386 تاکنون برگزارکننده صدها کلاس آموزشی برای هزاران هنرجو و دوستدار موسیقی بودهایم و شما بخش کوچکی از این تلاش و کارنامه را اینجا مشاهده میکنید
سلام، مرسی از آموزشگاه موسیقی خیلی خوبتون 🌸 هم محیط آموزشگاه و هم کلاس ها بسیار محترمانه و شاد هست 👌🏽 همچنین مرسی برای اساتید فوق العادتون 😍 من هنرجوی کلاس هنگدرام با استاد رحمانی هستم
آموزش کمانچه را رایگان شروع کنید
با تعیین سطح و آزمون سنجش استعداد موسیقایی شما، خیلی سریع میتوانیم مسیر آموزشی مناسب شما را طراحی کنیم تا با خیال راحت و اطمینان از برنامه درست آموزشی، کلاسهایتان را شرکت کنید و موسیقی را یاد بگیرید
فرم مشاوره رایگان
با پرشدن این فرم کارشناسان ما برای هماهنگی با شما ارتباط خواهند گرفت
آموزش کمانچه
کمانچه، یکی از سازهای سنتی و جذاب ایرانی است که صدایی زیبا و حسی عمیق از خود ساطع میکند. در این راهنمای تخصصی، به آموختن کمانچه، از مبانی تا پیشرفته، خواهیم پرداخت و از اصطلاحات تخصصی در زمینه موسیقی استفاده خواهیم کرد.
آموزش کمانچه نوازی
سعی کرده ایم تا آموزش کمانچه از صفر تا صد را در این قسمت برای شما آماده کنیم و این آموزش کمانچه مبتدی تا حرفه ای می تواند استفاده شود. آموزش ساز کمانچه مانند دیگر ساز های زهی می باشد و می توان به صورت تکنوازی یا گروهی آن را انجام داد. البته برای راحتر شدن نوازندگی می توان آموزش کمانچه بدون نت را نیز انجام داد که شکل ساده تری دارد.
بخش اول:تنظیم کردن کمانچه
همه ساز ها تنظیمات منحصر به فرد خود را دارند و اولین کار برای هر نوازنده ای تنظیم نمودن ساز است بنابراین قبل از اینکه شروع به نواختن کنید، باید کمانچه را به درستی تنظیم کنید. این کار شامل کشیدن نیزهها به صورتی که هر یک نت خاص (معمولاً سل، ر، می و فا) تولید کند، و تنظیم کمان به گونهای که بتواند به طور موثر روی نیزهها کشیده شود.
بخش دوم:نحوه نگه داشتن کمانچه
بعد از اینکه کمانچه رو تنظیم کردید نوبت به نحوه نگه داشتن این ساز است. بدنه یا قسمت تنبک کمانچه باید روی زانوی چپ قرار گیرد و دسته آن که تار های قرار دارند، بین انگشتان بزرگ و آرشه یا کمانه نیز در دست راست قرار میگیرد. تقریبا نوع نگه داشتن کمانچه بیشترین تاثیر را در صدای تولید شده در این ساز دارد و ارکان مهمی به شمار می رود. انگشتان دستتان باید به طور آزادانه بر روی کمان قرار گیرند (نه خیلی سفت و نه خیلی شل) و بازوی راست باید به آرامی و با کنترل کمان را بالا و پایین بکشد.
بخش سوم:آموزش نت کمانچه
برای آموزش نت خوانی کمانچه باید تئوری موسیقی کمانچه را یاد بگیرید اما به شکل ساده تر، با فشردن نیزهها با انگشتان چپ، میتوانید نتهای مختلف را تولید کنید. این میتواند در ابتدا چالش برانگیز باشد، زیرا نیاز به توانایی درک فاصلههای دقیق بین نتها دارد. بهتر است با یادگیری نتهای ساده شروع کنید و سپس به تدریج به نتهای پیچیدهتر بروید.
بخش چهارم:قوس زدن
سعی کنید با استفاده از بازوی راست، به آرامی، کمان را به سمت تارها ببرید و سپس آن را به عقب بکشید. این حرکت باید با نرمی صورت گیرد و جریان طبیعی داشته باشد. سپس نوبت به تمرین تنظیم فشار است. میزان فشاری که شما از طریق آرشه به تار ها می آورد فقط با تمرینات مکرر، کسب خواهید کرد. هدف این است که تارها را به حداکثر فشار لازم برسانید تا صدا به طور مناسب تولید شود.
بخش پنجم: نواختن تارها
انگشتان چپ را بر روی تارها قرار دهید و بر اساس نتهای دلخواهتان، آنها را فشار دهید و رها کنید. هر انگشت معمولاً به یک نت اختصاص داده میشود. با تمرین، با قوانین نوازندگی کمانچه آشنا خواهید شد. این قوانین شامل تجزیه و تحلیل نتها، تغییرات دینامیکی، زمانبندی و ریتم میشوند.
بخش ششم: تفسیر موسیقی کمانچه
در نهایت، نواختن کمانچه فقط درباره تولید نتها نیست. همچنین باید بتوانید موسیقی را تفسیر کنید. این شامل درک نوتهای موسیقی، درک ریتم و توانایی اجرای یک قطعه موسیقی با احساس میشود.
بخش هفتم: پس از یادگیری مبانی، و آموزش تئوری موسیقی، حال زمان آن است که به سطح بالاتری برسید. یادگیری تکنیکهای پیشرفتهتری مانند اجرای تریلها (تکرار سریع دو نت)، گلیساندو (کشیدن صدا از یک نت به نت دیگر) و ویبراتو (تغییر سریع و مداوم پیچ و تاب صدا) مهارت شما را در نوازندگی کمانچه بالاتر خواهد برد.
معرفی اجزای ساز کمانچه
این اجزا به طور کلی مهمترین اجزای ساز کمانچه هستند. البته اجزای ساز های ایرانی که بر پایه تار می باشند مشابه است و اگر آموزش تار یا آموزش سه تار را مشاهده کنید برخی از این اجزا هم معنی و هم شکل هستند. هر کدام از این اجزا نقش مهمی در تولید صدا و نواختن این ساز دارند که شامل:
تنبک یا کاسه طنینی (سازهی ضربی)
تنبک بخشی از ساز کمانچه است که بر روی آن تکوانندهها قرار میگیرند. کاسه طنینی از جنس نوارهای چوبی و پوست حیوانی ساخته میشود. تنبک با دلیل خالی بودن محفظه داخلی آن، با کوبیدن صدایی را تولید می کند و این صداها در کنار نواختن کمانچه به کمک طبل و ضربانهای ریتمیک در موسیقی محلی به کار میروند. این قسمت نام یک ساز موسیقی سنتی ایرانی است که به عنوان ساز ضربی معروف شناخته می شود که می توانید برای آموزش آنلاین تنبک در کلاس های این ساز شرکت کنید.
کمان (سازهی زهی)
کمان بخشی از ساز کمانچه است که بر روی آن تنیده قرار میگیرد. این قسمت از ساز شامل یک تار است که با استفاده از چوب و خرک نیرو میگیرد. با حرکت کمان بر روی تار، صدا تولید میشود. کمان به وسیلهی دست راست نوازنده نگه داشته میشود و با حرکت دست چپ نوازنده بر روی کمان، تنس و تخریب تار انجام میشود.
تار
تار بخش مهم دیگری از ساز کمانچه است. تارهای کمانچه عموماً از رشتههای نایلونی یا استیل ساخته میشوند که بر روی کمان تنیده میشوند. تعداد تارهای کمانچه ممکن است متفاوت باشد، اما به طور معمول چهار تا شش تار بر روی کمانچه وجود دارد.
سرپیچ (خرک)
سرپیچ بخشی است که در نهایت کمانچه و در قسمت پایینی آن قرار میگیرد. این قسمت از ساز معمولاً از چوب ساخته میشود و در آن تنظیمات صدا و تنش تارها انجام میشود. با چرخاندن سرپیچ، تنش تارها تنظیم میشود تا صدا بر اساس نیاز نوازنده تغییر کند.
گوشیها
کمانچه دارای 4 عدد گوشی می باشد البته در کمناچه های شش تاری به 6 گوشی می رسد. گوشی ها همانند میخ سر پهن چوبی به صورت 2 عدد در راست و 2 عدد در چپ قرار دارد که سیمهای ساز بر روی آن قرار گرفته است.
آموزش تنظیم ساز کمانچه
همانطور که در آموزش نواختن کمانچه گفتیم بهتر است تنظیمات آن را در شروع کار انجام دهید بنابراین تنظیم کردن کمانچه یک فرآیند مهم است که برای حفظ صدای بهینه و عملکرد بهتر ساز انجام میشود. در زیر، چند مرحله برای تنظیم کمانچه را شرح میدهم:
بررسی تنش تارها: برخی از نوازندگان ترجیح میدهند تارها را به صورت دستی تنظیم کنند، در حالی که برخی دیگر از سرپیچ برای تنظیم استفاده میکنند. هدف از این مرحله، داشتن تنشی مناسب در تارها برای تولید صدای بهینه است. بیشترین تنش معمولاً در تار اول (تار بالاتر) است و تنش ها به ترتیب کمتر میشوند.
تنظیم فاصله بین تارها: فاصله بین تارها نقش مهمی در نواختن کمانچه ایفا میکند. برخی از نوازندگان ترجیح میدهند تارها را نزدیک به هم قرار دهند در حالی که برخی دیگر فاصله بین تارها را کمی بیشتر میگذارند. میتوانید با تنظیم فاصله بین تارها آزمایش کنید تا به صدایی که دلخواه دارید برسید.
بررسی زاویه بین کمان و تارها: زاویه بین کمان و تارها نیز تاثیر بسیاری در صدا و تنظیم کمانچه دارد. به طور کلی، زاویه بین کمان و تارها باید به گونهای تنظیم شود که کمان به راحتی بتواند از بین تارها عبور کند و صدا را تولید کند. در صورتی که زاویه بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، ممکن است صدا کمتر یا بیشتر از حد مطلوب باشد.
تنظیم فشار بروی تارها: فشار بروی تارها نیز تاثیر زیادی در صدا و تنظیم کمانچه دارد. باید فشاری مناسب به گونهای به وسیلهٔ کمان بروی تارها اعمال شود که صدای خوبی تولید شود و در عین حال تارها آسیب نبینند. میتوانید با تنظیم فشار بروی تارها آزمایش کنید تا به حالتی برسید که صدای مطلوب را داشته باشد.
کلاس کمانچه
اموزشگاه موسیقی فردوس به عنوان بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران، تمامی ساز های تاری آموزش می دهد و اساتید برجسته ای در زمینه نواختن موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک دارد. آموزش آنلاین کمانچه و آموزش حضوری کمانچه در شکل از نحوه آموزش مجموعه می باشد که در اختیار هنرجویان قرار داده شده است تا زمانبندی خود را بهینه تر نمایند. همچنین لازم به ذکر است هزینه کلاس کمانچه به صورت آنلاین کمتر از هزینه های آموزش این ساز به صورت حضوری می باشد. کلاس کمانچه در تهران و کلاس کمانچه در شمال تهران فقط در این آموزشگاه دایر می شود که با مدرک بین المللی فنی و حرفه ای نیز اعطا می گردد.
در صورتی که فرزندی علاقه مند به این ساز دارید می توانید از قسمت آموزش موسیقی کودکان نیز یادگیری را شروع کنید زیرا آموزش کمانچه به کودکان نیز برای اولین بار در تهران توسط این مجموعه اجرا می گردد. آموزشگاه موسیقی فردوس دو نوع آموزش دارد: آموزش کمانچه لری و آموزش کمانچه آذری . کمانچه لری طرفداران بسیار زیادی در بین لز زبانان ایرانی دارد و اکثریت لرها این ساز را به عنوان ساز محلی می دانند و از این ساز استفاده می کنند. در قسمت تبریز و آذربایجان نیز از ساز کمانچه آذری استفاده می شود که برای ترک زبانان بسیار شیرین است. با شرکت در کلاس آموزش کمانچه تمامی مباحث و موارد مورد نیاز در اختیار شما قرار می گیرد بنابراین برای اطلاع از نحوه برگزاری کلاس کمانچه در تهران با شماره تماس های مجموعه با ما در ارتباط باشید.