بلاگ

آموزش باره گیری در گیتار

باره گیری گیتار

آموزش باره گیری در گیتار

مقدمه

تسلط بر تکنیک‌های نوازندگی گیتار یکی از اهداف اصلی هر نوازنده‌ای است که به دنبال بهبود مهارت‌های خود و اجرای موسیقی با کیفیت است. یکی از این تکنیک‌های مهم که بسیاری از نوازندگان مبتدی و حتی برخی از نوازندگان با تجربه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، باره‌گیری است. باره‌گیری، به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین مهارت‌ها در نواختن گیتار، نقش حیاتی در تولید صدایی شفاف و حرفه‌ای دارد. این تکنیک با دقت، تمرین مستمر و آشنایی کامل با نحوه صحیح قرارگیری انگشتان بر روی فرت‌های گیتار به دست می آید. در این مقاله، به بررسی اصول باره‌گیری، نکات مهم و تمرینات کاربردی برای بهبود این مهارت می پردازیم تا شما بتوانید با اطمینان و بدون دردسر، به اجرای آکوردها و نت‌های مورد نظر خود بپردازید.

آموزش صفر تا صد گیتار در مجموعه فردوس

نکات مهم باره گرفتن

  1. صاف نگه داشتن مفاصل:در زمان باره گرفتن، تمام مفاصل انگشتان (به غیر از مفصل آخر) باید صاف و بدون هیچ خمیدگی باشند.
  2. گرفتن پشت فرت:باید پشت فرت را بگیرید و فشار اصلی انگشت را روی سیم‌ها در ناحیه‌ی پشت فرت قرار دهید.
  3. موازی بودن انگشت با فرت:انگشت باید کاملا موازی با فرت باشد.
  4. استفاده نکردن از انگشتان دیگر:از انگشتان 2، 3 و 4 برای کمک به انگشت 1 استفاده نکنید. این انگشتان را بدون هیچ فشاری و تقریبا به شکل خمیده روبه‌روی فرت برد قرار دهید.
  5. مکان مناسب برای انگشت 1:مقدار بالا یا پایین بودن انگشت 1 در گرفتن باره قانون خاصی ندارد. با تغییر جای آن، بهترین مکان را برای باره گیری را پیدا کنید.
  6. فشار شست:فشار شست باید پشت دسته‌ی گیتار باشد و ناحیه‌ای را فشار دهید که بیشترین تاثیر را در باره گیری دارد، معمولا این ناحیه نزدیک به پشت انگشت 1 است.
  7. صبوری در یادگیری:یادگیری این تکنیک نیازمند تمرین و زمان است. صبور باشید و به خودتان زمان بدهید.
  8. استراحت در صورت درد:اگر در زمان تمرین انگشت شما دچار درد شد، تمرین را متوقف کرده و در زمان دیگری ادامه دهید.

6 راز انگشت‌گذاری حرفه‌ای گیتار

آموزش باره گیری در گیتار

آموزش باره گیری در گیتار

تمرین‌های باره گرفتن

تمرین اول

با رعایت نکات بالا، در اکثر فرت‌ها باره را گرفته و سیم‌ها را با انگشت P به صورت تک تک به صدا در بیاورید و باره گرفتن را چک کنید.

تمرین دوم

با رعایت استایل صحیح باره گرفتن، گیتار را با دست چپ به صورت عمود نگه دارید. با این کار وزن گیتار بر روی انگشت 1 خواهد بود و این تمرین باعث تقویت انگشتان شما خواهد شد.

تمرین سوم

انگشت 1 را پشت فرت 7 به صورت باره قرار داده و از سیم 1 تا سیم 6 گیتار، انگشت‌گذاری کنید. به این صورت که فرت 7 را با انگشت 1 گرفته و 4 ضرب پیکادو اجرا کنید. این کار را به ترتیب با بقیه‌ی انگشت‌های خود نیز انجام دهید و سپس به سیم‌های بالاتر بروید.

باره گیری

باره گیری

باره در گیتار چیست؟

باره یک گیره نرم و نسبتاً انعطاف پذیر است که در قسمت بالایی گیتار، دقیقاً در دسته ی گیتار تعبیه شده است. با کمک این گیره یا باره می‌توانید به راحتی سیم‌ها را در فرت خاصی مشاهده کنید.

تمرین آکوردهای باره دار

تمرین آکوردهای باره دار یکی از پرطرفدارترین تمرین‌های گیتار است. تمرین آکورد باره ماژور، بر پایه سیم ششم وابسته است و این آکورد را فا نام‌گذاری می کنیم. آکوردهای سی بمل و آکوردهای باره دار مینور نیز از نمونه‌های پرکاربرد آکوردهای باره دار هستند که معمولا برای تمرین پیشنهاد می‌شوند.

تمام آکوردهای مهم باره دار

آکوردهای باره دار به سه دسته تقسیم می شوند :مینور، هفتم (7th) و آکورد ماژور. پایه‌ی خود را بر روی سیم پنجم و ششم دارند.

باره گرفتن در گیتار

باره گرفتن در گیتار

نکات مهم باره گرفتن در گیتار

  1. نگهداری صحیح گیتار: نشستن با پشت به نیمی از تنه، قرار گرفتن ساز بین دو پا و استفاده از کلاهک‌ها به درستی، باعث میشود در وضعیت مناسب برای باره‌گیری قرار بگیرید.
  2. نگهداشت انگشت‌ها: انگشتان دست چپ را بر روی زبانه‌ها قرار دهید. هر انگشت باید به شکل عمودی بر روی زبانه قرار بگیرد.
  3. انگشت‌های مناسب: برای باره‌گیری بهتر، برخی از انگشت‌ها به عنوان باره‌گیرهای اصلی شناخته می‌شوند. انگشت اشاره برای باره‌گیری نت‌ها بر روی پایین‌ترین زبانه‌ها، انگشت میانی برای میانی زبانه‌ها، انگشت انگشتری برای بالاترین زبانه‌ها و انگشت کوچک برای خط E زیرین گیتار باس قرار میگیرد.
  4. فشار دادن نت‌ها: برای به صدا در آمدن گیتار ،  فشار دادن نت‌ها باید به اندازه کافی قوی باشد ، اما نباید فشار اضافی وارد کنید.
  5. صداگذاری مناسب: از نواختن تمام نت‌ها به صورت صاف و روان مطمئن شوید.
  6. تمرین منظم: باره‌گیری درست نیازمند  به تمرین مستمر است.
  7. تنوع در آکوردها: تمرین بر روی آکوردهای مختلف شما را با ترتیب انگشت‌ها و نواختن نت‌ها آشنا می‌کند.
  8. سرعت تمرین:با گذر زمان و تمرین منظم، سرعت شما در باره‌گیری بیشتر خواهد شد.

نکات مهم برای نگهداری از گیتار

نتیجه‌گیری

آموزش باره گرفتن و تمرینات کاربردی آن یکی از بخش‌های مهم در نواختن گیتار است. با رعایت اصول و تمرینات منظم، می‌توانید به تسلط کامل بر این تکنیک دست پیدا کنید . امیدواریم از مطالعه این مقاله  لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد.

 

                

 

نوشته قبلی

آکوردهای پیانو برای افراد مبتدی

نوشته بعدی

معرفی ساز سه تار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.