معرفی و اصطلاحات موسیقی سبک جاز

فهرست مطالب

موسیقی سبک جاز سبکی از موسیقی است که از تشکلات سیاه پوستی در آمریکا منشا گرفته است. این سبک موسیقی دارای نت های بلوز زیاد و مکث و ضرب های تاب دار پشت هم است. ترانه ای که با سبک جاز همراه است معمولا به صورت تند خوانی و پرسش و پاسخ است و بداهه نوازی نیز در آن دیده میشود. بسیاری معتقدند که سبک جاز نخستین نوع موسیقی در ایالات متحده آمریکا است.

آموزش آنلاین آواز در آموزشگاه فردوس

آموزش آواز به صورت حضوری

هارمونی کوارتال چیست؟

آکوردهای معمولی که در موسیقی سبک جاز مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس هارمونی سه تایی تنظیم شده اند. در هارمونی سه تایی، فاصله سوم و معکوسش، یعنی فاصله ششم، فواصل اولیه هستند. فاصله چهارم و معکوس آن، یعنی فاصله پنج، هم فواصل ثانویه هستند.

آشنایی با Modal Jazz

اگر به موسیقی سبک بی باپ توجه کرده باشید حتماً متوجه شدید که چگونه همراهی کنندگان سولیست از آکوردهای مختلف برای تغییرات سریع ملودی استفاده می کنند و یا برعکس چگونه سولیست برای هماهنگ با هارمونی ملودی های روان بالا و پایین رونده با استفاده از نتهای کروماتیک اجرا می کند.

اصطلاحات مربوط به beat یا ضرب

… back beat اصطلاحی است در موسیقی برای ضربهای شماره دو و چهار در میزانهای چهار ضربی، به همین دلیل از این اصطلاح برای میزانهای 12/8 – معادل 4/4 ضربدر 3/2 – نیز استفاده می شود. این اصطلاح در مقابل down beat که به ضرب اول میزان گفته می شود کاربرد دارد.

آکوردهای برگشت

تهیه توالی آکوردهایی روان، خوش وصل و دلنشین برای علاقمندان به هارمونی مانند پاسخ یک محاسبه پیچیده ریاضی نیست که منجر به مقداری کاملاً مشخص و یکسان شود. حرکت از یک آکورد مبدا و رسیدن به یک آکورد مقصد طی چند میزان می تواند پاسخهای متفاوتی داشته باشد که همگی آنها از مشخصات و محدودیت های تعریف شده برای هارمونی پیروی کنند. اهمیت گام در موسیقی جاز نیز بسیار بالاست.

آشنایی با Waliking Bass

از انواع سبک موسیقی، باس رونده از زیباترین روشهای اجرای باس در موسیقی سبک جاز است، با وجود سادگی نواختن و نداشتن تئوری های پیچیده پشت آن، گاه آنچنان زیبا اجرا می گردد که خطوط اجرایی آن حتی بیش از ملودی در ذهن شنونده تاثیر می گذارد. این سبک اجرای باس در موسیقی های سوئینگ، بلوز، بوگی ووگی کاربرد بیشتری دارد.

آموزش تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button