تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک

انواع گیتار

سوالی که شاید بسیاری افراد مبتدی و در بدو شروع آموزش گیتار در ذهنشان مطرح شده باشد، تفاوت بین دو گیتار آکوستیک و الکتریک است و اینکه برای شروع آموزش کدام گیتار مناسب تر خواهد بود. برای انتخاب یکی از این دو گیتار باید بگوییم با توجه به سبک انتخابی شما گیتار مورد نظر شما مشخص می شود. به عنوان مثال چنانچه مایل به آموزش در سبک راک باشید، مسلما گیتار الکتریک گزینه مناسبی خواهد بود. این دو گیتار دارای تفاوت های خاص خود هستند. البته با شرکت در کلاس گیتار در تهران تمامی موارد مطرح شده در این مقاله مشاوره داده می شود. ما در این مقاله قصد داریم به تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک پرداخت و در حد توان مطالب مفید و جامعی در این خصوص ارائه نماییم، امید که مفید فایده باشد.

تفاوت سیم های گیتار

یکی از بارزترین تفاوت در بین گیتار ها مربوط به سیم های تعبیه شده در آن است که جزو تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک نیز می شود. در ساخت گیتار های آکوستیک و الکتریک از سیم های فلزی یا استیل به شکل فنر های فشرده که اصطلاحاً به آن سیم آهنی نیز گفته می شود، استفاده می کند. اما جالب است بدانید با وجود استفاده از سیم های مشابه صدای ایجاد شده از این دو گیتار بسیار متفاوت است.

به طوری که نوازندگی با گیتار آکوستیک صدای روشن و واضح را ایجاد می کند. در صورتی که نواختن با گیتار الکتریک با همان تشابه در سیم های به کار رفته در آن با صدای خشن و سخت همراه است که به لطف استفاده از عواملی همچون موج و آمپر، تنظیمات انپ، پدال گیتار، تنظیمات روی دسته گیتار و سوئیچ ها تغییرات فاحشی در صدای تولیدی از این گیتار ایجاد می شود.

تفاوت سبک نواختن گیتار

یکی از تفاوت های فاحش در این دو مدل به استفاده هر کدام در سبک انتخابی افراد بستگی دارد. پس شما نمی توانید با یک مدل از این دو  ساز هر نوع سبک از نوازندگی را فراگرفته و بنوازید. به عنوان مثال در سبک مثل blues هنرجو باید از گیتار آکوستیک برای این امر استفاده کند، البته باید خاطرنشان کنیم در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نوازندگی با گیتار آکوستیک در ترانه هایی با سبک راک و پاپ انجام می شود.

این در حالی است که در ایران از گیتار کلاسیک برای این سبک به ویژه پاپ استفاده می شود که خود به عواملی همچون قیمت پایین ساز و محبوبیت این سبک به نسبت سبک های همچون فلامنکو، راک و…بستگی دارد. چنانچه در حال آموزش و یا اجرای نوازندگی در استودیوهای نوازندگی هستید، گزینه مناسب گیتار آکوستیک خواهد بود که دارای صدایی بسیار خوش به نسبت دیگر مدل ها است. در مورد گیتار الکتریک نیز باید بگوییم با توجه به تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک که در صدای ایجاد شده از آن است، از این مدل ساز می توان در ژانرهای و سبک های همچون جاز، بلوز، روح، شانک، باب و راک بهره برد.

تفاوت گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک

تفاوت های اصلی گیتار ها

اگر بخواهیم در مورد تفاوت گیتار ها مطلبی ارائه کنیم باید بگوییم، انواع گیتار ها در حالت کلی به لحاظ شکل اندازه و سیم ها با هم متفاوتند، اما در مورد شکل کلی گیتار می توان گفت با اندکی تغییرات شبیه هم هستند. از جمله مهم ترین تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک به شرح زیر خواهد بود:

  • وزن گیتار

گیتار آکوستیک دارای وزن به مراتب سبک تر از گیتار الکتریک است که با توجه  به وجود شکلی شبیه به هم و سیم های مشابه در بین این دو مدل تفاوت قابل توجهی در وزن این دو مدل گیتار وجود دارد. علت بیست بودن وزن گیتار الکتریک به دلیل وجود قطعات فلزی برای پل ها، زین، وانت و… در این مدل ساز است.

  • قیمت گیتار

از دیگر تفاوت های مهم در گیتار می توان به قیمت این دو نوع اشاره کرد. قیمت گیتار آکوستیک به مراتب نسبت به گیتار های الکتریک دارای نرخ پایین تری است. از آنجایی که در تهیه و ساخت گیتار الکتریک از برخی لوازم و ابزار فلزی برای ارتقاء صدا استفاده شده، در نتیجه قیمت تمام شده این مدل ساز بیشتر از گیتار آکوستیک است.

البته باید ذکر کنیم که افراد هنرجو که قصد دارند این هنر را به صورت حرفه ای ادامه دهند، برای بالا بردن راندمان کاری خود مسلما باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. به همین دلیل چنانچه قصد آموزش گیتار الکتریک را در ابتدای آموزش های خود دارید، باید بدانید قیمت گیتار الکتریک  به نسبت گیتار های آکوستیک که بسیاری افراد مبتدی در گام نخست آموزش از آن بهره می برند، به مراتب دارای قیمت بیشتری است.

  • فینگر برد یا اندازه صفحه انگشت گذاری

یکی دیگر از تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک مربوط به صفحه است که  روی آن انگشت گذاری انجام می شود. در گیتار های مدل آکوستیک و کلاسیک که بیشتر هنرجویان از آن استفاده می کند، اندازه این صفحه پهن تر از  مدل الکتریک است. این امر باعث می شود که انگشت گذاری در گیتار آکوستیک و کلاسیک به نسبت گیتار الکتریک مشکل تر باشد.

  • دسته انواع گیتار

یکی دیگر از عوامل متفاوت در گیتار ها به دسته تعبیه شده در آن برمی گردد. در مورد دسته گیتار های الکتریک باید بگوییم به نسبت دیگر گیتار های رایج برای نوازندگی یعنی آکوستیک کلاسیک دارای دسته های باریک تر است. به طوری که نوازندگی با گیتار الکتریک به شما این امکان را می دهد که از همه انگشتان خود حتی انگشت شست استفاده کنید و در قسمت بالا و پشت از آن بهره برده که کمک شایانی به نوازندگی شما خواهد کرد.

تفاوت صدای گیتار ها

تفاوت صدای گیتار الکتریک و آکوستیک

یکی دیگر از تفاوت ها در گیتار الکتریک و آکوستیک مربوط به صدای ایجاد شده از این دو نوع ساز است. امروزه انواع مختلفی از این دو مدل گیتار با کارایی بالا در بازار وجود دارد. گیتار های آکوستیک قابلیت ایجاد صداهای مختلف و زیادی در خود دارند. به طوری که نوازندگی با آن با ملودی های ملایم، صدای عالی و بی نقص و گوش نواز همراه است. در ساخت این مدل از ساز به گونه ای عمل شده که  نیازی به آمپلی فایر خارجی ندارد و شما قادر هستید همزمان با نوازندگی با آن همخوانی نیز داشته باشید، البته باید خاطرنشان کنیم که صدای ایجاد شده از این ساز دارای محدودیت است که به دلیل عدم وجود آمپلی فایر خارجی است. اما در ساخت گیتار های الکتریک به گونه ای عمل شده که صدای تولید شده از آن متنوع تر بوده و قابلیت ارتقا صدا با کمک  آمپلی فایر خارجی میسر خواهد بود. ضمن اینکه نوازندگی با این نوع گیتار امکان تقویت صدا به کمک افکت را برای نوازنده فراهم می کند. مقوله صدا در ساز از جمله تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک بوده که برای بسیاری از افراد بسیار مهم پر اهمیت است.

همانطور که می دانید یکی از عوامل مهم در صدای گیتار ها مربوط به سیم ها در تولید این ساز ها است. در مورد گیتار آکوستیک و کلاسیک نیز باید بگوییم، با توجه به سیم های تعبیه شده در ساخت این ساز ها صدای متفاوت نیز در هنگام نواختن ایجاد می شود. در گیتار های کلاسیک به دلیل وجود سیم های نایلونی از صدای نرم و آرام در هنگام نوازندگی برخوردار خواهید بود. این در حالیست که در گیتار آکوستیک از سیم فلزی استفاده شده. به همین دلیل صدای ایجاد شده از آن در هنگام نوازندگی صدای بلند و تیزتری نسبت به گیتار کلاسیک است.

گیتار آکوستیک

یادگیری گیتار الکتریک چقدر طول میکشد؟

افراد علاقمند به نوازندگی گیتار سوالات بسیاری در ذهن دارم که بارزترین آن مدت زمان یادگیری این ساز است. در مورد یادگیری های لازم پیرامون نوازندگی با گیتار و شروع گیتار الکتریک باید بگوییم به عوامل گوناگونی بستگی دارد. شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که داشتن استعداد در این مورد گام مهم و تعیین کننده باشد، اما باید بگویم که این مورد به تنهایی پاسخگوی آموزش ها در این زمینه نخواهد بود. همانطور که می دانید برای نوازندگی با گیتار باید افراد یاد بگیرند که دستها و انگشتان خود را چگونه حرکت دهند.  به زبان ساده تر این امر مانند راه رفتن یک کودک است. البته برای شرکت در آموزش آنلاین موسیقی و کلاس آنلاین گیتار مدت زمان یادگیری کاهش میابد.

پس داشتن یک حافظه قوی در این راه بسیار مهم است. ضمن اینکه شما باید عضلات دست خود را نیز تقویت کنید تا قادر به انجام حرکات ریز و درشت در هنگام نوازندگی باشید. برای این منظور می بایست با یک برنامه ریزی درست و حساب شده عمل نمایید. تحت این شرایط و با داشتن تمرینات منظم شما قادر خواهید بود در مدت زمان کوتاه به نوازندگی با گیتار الکتریک بپردازید. در صورت داشتن برنامه و روتین مناسب شما قادر خواهید بود ظرف مدت یک تا دو ماه آهنگ های ساده را بنوازید. این نکته را نیز باید خاطرنشان کنیم که آموزش های لازم با ساز گیتار بسته به نوع سبک انتخابی شما متفاوت خواهد بود. این مسئله یکی از تفاوت  گیتار الکتریک و آکوستیک است که د طول مقاله به آن پرداخته شد. پس برای یادگیری هر یک از این ساز ها باید به اموزشگاه موسیقی و اساتید مخصوص به خود مراجعه نمایید. اما اگر بخواهیم زمانی را برای امر یادگیری در گیتار الکتریک عنوان کنیم باید بگوییم، آموزش های ابتدایی در این زمینه تا به حد قابل قبولی از نوازندگی برسید، بسته به توانایی و استعداد افراد ۵ تا ۶ سال به طول خواهد انجامید. در ادامه به برخی از نوازندگان مطرح و برتر گیتار الکتریک اشاره خواهیم کرد:

  • جیمی هندریسک

این نوازنده آمریکایی در ۲۷ سال ۱۹۴۲ در شهر سیاتل آمریکا به دنیا آمد. از جمله آثار مشهور وی می توان به موسیقی سبک راک اندرول اشاره کرد. این نوازنده مطرح در سپتامبر سال ۱۹۷۰ در لندن درگذشت.

  • اریک کلپتون

این نوازنده متولد ۳۰ مارس ۱۹۴۵ است که جزو ترانه سراهای معروف انگلیسی زبان در آن زمان بود.

  • جیمی پیج

این نوازنده انگلیسی در کارنامه کاری خود علاوه بر نوازندگی چندین ساز موسیقی دان، ترانه سرا و تهیه کنندگی را نیز داراست. وی به عنوان بنیانگذار و گیتاریست در سبک راک لدر  ژپلین در دنیا شناخته می شود. علاوه بر این دارنده نشان امپراتوری بریتانیا در دستاوردهای هنری نیز می باشد.

بی بی کینگ، جو ستریانی، استیو وای، جیمز هتفیلد و… از دیگر نوازندگان مطرح گیتار الکتریک در دنیا به شمار می روند.

خرید انواع گیتار الکتریک و آکوستیک

تفاوت های ساختاری گیتار کلاسیک و آکوستیک

همانطور که در طول مقاله اشاره شد، گیتار ها به ویژه این مدل دارای شباهت های بسیاری در ساختار و ظاهر با هم دارند. اما تفاوت فاحش این مورد به شرح زیر است:

  • سیم ها

سیم های تعبیه شده در گیتار آکوستیک به خصوص در مدل های امروزی از جنس فلز هستند. این در حالی است که در ساخت گیتار کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده شده است که کار نواختن آن را نیز برای افراد راحت تر می کند.

  • صدا

با توجه به نوع سیم های استفاده شده در این دو مدل گیتار، گیتار های کلاسیک به دلیل وجود سیم های نایلونی صدای نرم و آرامی در هنگام نواختن دارند. در مقابل صدای تولید شده از گیتار های آکوستیک به دلیل نوع سیم های ساخته شده در آن از صدای بلندتر و تیزی در هنگام نواختن برخوردار هستند.

  • اندازه بدنه

در این دو مدل به لحاظ شکل ظاهری، گیتار کلاسیک در مقایسه با گیتار آکوستیک از بدنه بزرگ تری برخوردار است. البته باید خاطرنشان کنیم که در برخی از مدل های ساخته شده امروزی ساخت بدنه این دو مدل گیتار دقیقا شبیه به هم است.

  • فینگربورد

همانطور که در طول مقاله اشاره شد، گیتار های کلاسیک دارای صفحه انگشت گذاری یا فینگر برد پهن و صاف تری هستند که باعث می شود فاصله بین سیم ها به نسبت گیتار آکوستیک کمی بیشتر شود.

  • سردسته

یکی از تفاوت های مهم در گیتار آکوستیک و کلاسیک مربوط به قسمت بالایی این ساز است که محل تنظیم سیم ها این دو گیتار است. در گیتار کلاسیک دسته آن به نسبت آکوستیک پهن تر است که باعث می شود فاصله بین سیم ها بیشتر شود.

  • قیمت

یکی از مهمترین تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک مربوط به قیمت این دو مدل ساز است. گیتار های کلاسیک به نسبت سایر مدل های گیتار ها دارای قیمت پایین تری هستند و از آنجایی که کار با این مدل ساز آسان تر است، اغلب افراد مبتدی با توجه به راحتی کار با این ساز و قیمت پایین تر این مدل گیتار کلاسیک را برای خرید انتخاب می کند. البته باید عنوان کنیم افرادی که قصد آموزش در سبک های همچون جاز، پاپ، راک و حتی بلو را دارند، می بایست از گیتار های آکوستیک برای منظور استفاده کند.

سوالات متداول

1.از جمله مهمترین تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک کدامند؟

تفاوت در سیم ها، شکل ظاهری، صدای تولید شده از آن، وزن گیتار، فینگر بورد و قیمت آن است.

2.تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک در وزن این دو ساز به چه علت است؟

همانطور که میدانید اجزای اصلی همه گیتار ها شبیه به هم هستند، اما در گیتار های الکتریک از برخی ابزار فلزی برای ارتقاء صدا استفاده شده است که باعث شده این مدل نسبت به گیتار آکوستیک از وزن بیشتری برخوردار باشد.

2.تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک در مورد دسته آن چیست؟

در ساخت دسته گیتار های الکتریک به گونه ای عمل شده که این مدل به  نسبت گیتار آکوستیک دارای دسته ای باریکتر است.

کلام پایانی

بسیاری از افراد برای نوازندگی و آموزش موسیقی ساز گیتار را انتخاب می کنند. اما قبل از انتخاب هر یک از مدل های گوناگون گیتار ها باید از جزئیات و تفاوتهای این مدل ساز های موجود در بازار اطلاع داشته باشید. از جمله ساز های مورد توجه در این زمینه  گیتار های الکتریک و آکوستیک است که بسیاری از نوازندگان و افراد مبتدی برای آموزش و یادگیری این مدل ها را انتخاب می کنند. عوامل بسیار باعث تفاوت گیتار الکتریک و آکوستیک است که مهمترین آن سیم ها، فینگر بورد، سردسته. وزن گیتار و قیمت تمام شده این ساز ها برای افراد نوازنده است. ما در این مقاله در حد توان به همه موارد فوق اشاره کردیم، امیدوارم که مطالب مفید و مورد استفاده قرار گیرد.

نوشته قبلی

هزینه کلاس هنگ درام

نوشته بعدی

ساپورت در آواز چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.