بلاگ

خرید هنگ درام

ساز هنگ‌درام، یک ساز دست‌ساز با صدایی فضایی و خارق العاده است که در سال ۲۰۰۰ توسط دو ساز سوئیسی به نام‌های فلوریان فل و فردی ینگ ساخته شد. این ساز دارای شکل یک دیسک با دو صفحه بالا و پایین است که از فلز استیل ساخته شده و بر روی آن یک سری گلویی و بریده شده قرار دارد که با ضربه زدن به آن صدا تولید می شود. هنگ درام دارای ده الی دوازده نت مجزا بوده که همه در یک پنجره واحد قرار دارند و برای نواختن آن نیاز به هر دو دست و یک ضربه‌گیر دارید.

در دنیای بی‌حد و مرز موسیقی، هنوز جای اصوات بسیاری خالی است؛ اما بی‌تردید ساز هنگ درام یکی از بزرگترین و خلاقانه‌ترین اختراعات در زمینه سازهای موسیقی است که توانسته با طنین خاص و زیبای خود، قلب و روح نوازندگان و شنوندگان زیادی را در سراسر دنیا تسخیر کند. این ساز رنگ جدیدی به زندگی علاقه‌مندان موسیقی خواهد می بخشد و آرامشی به نوازندگان و شنوندگان هدیه می‌دهد.

در ابتدا قبل از خرید هنگ درام، باید با انواع آن آشنا شویم، در این مقاله از آموزشگاه موسیقی آوای فردوس با ما همراه باشید.

انواع هنگ درام

هنگ درام استاندارد

هنگ درام استاندارد رایج ترین نوع هنگ درام میباشد. این مدل هنگ درام  با هشت یا 9 نت در گام های مختلفی مانند ر مینور, دو ماژور و سل مینور ساخته و تولید میشود و برای مبتدیان و کسانی که تازه شروع به نواختن هنگ درام کرده اند این گزینه مناسب ترین و ایده آل ترین گزینه ی موجود است.

هنگ درام بزرگ

همانطور که از نامش پیداست این هنگ درام از باقی هنگ درام ها ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری دارد و حمل آن دشوار تر است اما در این هنگ درام بجای 8 نت ما شاهد 16 نت هستیم و صدای تولید شده اش قویتر و بم تر از هنگ درام استاندارد می باشد

هنگ درام دوتایی

این نوع هنگ درام از دو کاسه ی مجزا تشکیل شده و هرکدام دارای نت های مخصوص خود میباشد.

نواختن با این نوع هنگ درام سخت تر از دو نوع دیگر است و فرد باید مسلط به هنگ درام باشد و دوکاسه بودن این هنگ درام میتواند تولید صدای پیچیده و در عین حال زیبا و دلنشینی خلق کند

هنگ درام 6 ضلعی

این مدل، از نظر ظاهری همانطور که از اسمش پیداست با سایر هنگ درام‌ها متفاوت است و دارای 6 ضلع می‌باشد. هنگ درام شش‌ضلعی، به دلیل طراحی خاص، صدایی خارق العاده و منحصر به فردی دارد.

ساز هنگ درام به دلیل دست ساز بودنش، قیمت بالایی دارد. در ساخت هر هنگ درام دقت و عملکرد بسیار زیادی لازم است که نت ها ساخته شوند و در بهترین حالت خود نیز کوک شوند.

فرم دادن به این ساز کار بسیار دشواری است و سازندگان ان دقت عمل بسیار زیادی رو دارا هستند.

در این ساز انواع نواهای هارمونیک قرار داده شده که می توان در هر نت این موضوع را احساس کرد. زمانی که شما یک نت خاص را انتخاب کرده و به صدا درمی آورید، به صورت همزمان سایر نت ها نیز با صدای ضعیف تری لرزش پیدا می کنند. تمام این موارد جذابیت این ساز فوق العاده را چند برابر کرده است.

انواع هنگ درام

نحوه نگهداری از هنگ درام 

همانطور که اشاره شد این ساز ها از دو بخش فلزی تشکیل شده اند. در بخش نت ها اسیب پذیری ان بیشتر میشود به دلیل اینکه فلزی ک در ان بخش به کار رفته نازک تر است. وارد شدن فشار زیاد و یا ضربه شدید میتواند این فلز و ساختار نت ها را تحت تاثیر قرار بدهد و ساز را از کوک بودن خارج کند پس حتما دقت کنید که در هنگام استفاده از این ساز از انگشتر یا دستبند استفاده نکنید.
افتادن خط و خش روی ساز تاثیری روی عملکرد آن نمی گذارد منتهی از زیبایی آن میکاهد. برای جلوگیری از این اتفاق میتوان روغن های مخصوص نگهداری از هنگ درام را تهیه کرد و از این اتفاق جلوگیری کرد.

متریال ساخته شده و کیفیت متریال  آن تاثیر کاملا مستقیمی بر روی طول عمر این نوع  ساز دارد. بدیهی است که هرچه جنس متریال کار شده بهتر باشد طول عمر این ساز نیز بیشتر میشود خوب بودن  بالای جنس این ساز به گونه‌ای است که تغییرات شدید دما و اب و هوا  هم بر روی کوک بودن نت‌‌ها تاثیری‌ نمی‌گذارد. از قرار دادن ساز در دمای‌‌های بسیار بالا یا پایین خودداری کنید؛ هم‌چنین آن را در معرض رطوبت قرار ندهید.

برای نگهداری از هنگ درام، باید کارهایی را انجام داد. این ساز را در هارد کیس (کیف مخصوص) نگهداری شود تا ضربه‌ای به ساز وارد نشود و ساز از کوک خارج نشود. زیرا روش کوک کردن هنگ درام همانند سازهای کوبه‌ای دیگر نبوده که کوک کردن آن نسبتا ساده باشد. در عمل، کوک مجدد ساز نیاز به ارسال به تولید کننده و طی شدن یک پروسه‌ی زمان‌بر و هزینه‌بر است. بنابراین، بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید ساز از کوک خارج نمی‌شود، استفاده از هارد کیس بهترین روش نگهداری این ساز خوش صدا است.

روش دیگر نگهداری از هنگ درام، استفاده مستمر از روغن هنگ درام است. این روغن، یک لایه‌ی حفاظتی را بر روی فلز ایجاد کرده تا مانع از خورده شدن ساز (مثلا زنگ زدن در محیط‌های شرجی) شده و همچنین نرم بودن  ساز را حفظ خواهد کرد.

نکاتی برای انتخاب بهترین نوع هنگ درام

– قبل از خرید هنگ درام حدود یک الی دو ماه به این ساز خوب و با دقت گوش دهید، در اینستاگرام و یوتیوب گام‌های مختلف این ساز را با هدفون گوش دهید تا به ظرافت صدای ساز پی ببرید و به تفاوت گام‌ها دقت کنید. البته پی بردن به تیون، داینامیک صداها، ساستین ساز کار ساده‌ای نیست و اگر نیاز به کمک داشتید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید

– اگر مبتدی هستید و هنوز کار خود را شروع نکردید بهتر است که از مدل های ساده تر با تعداد نت های کمتر استفاده کنید(هنگ درام استاندارد)

– گام ها و تعداد نت های هنگ درام به سبک موسیقی مورد علاقه شما بستگی دارد

– تنظیمات صدا: هنگ درام‌ها با تنوع زیادی از تنظیمات صدا عرضه می‌شوند. بررسی کنید که آیا تنظیمات صدای ساز مورد نظر شما مناسب نیازهای شما است.

– خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش مانند گارانتی و تعمیرات بسیار مهم هستند. از اینکه برند مورد نظر شما این خدمات را ارائه می‌دهد اطمینان حاصل کنید

– قیمت هنگ درام با توجه به متریال کار شده و تعداد نت ها متفاوت است و تغییر میکند

– حتما پیش از خرید هنگ درام یک بار آن را تست کنید و صدای آن را بشنوید

– حتما قبل از خرید هنگ درام با استاد خود مشورت کنید

از کجا هنگ درام بخریم (نکات خرید هنگ درام)

بهتر است برای خرید هنگ درام از کسانی که تجربه خرید این محصول را دارند و یا از استاد خود مشورت بگیریم

ترجیحا ساز ها را به صورت آنلاین سفارش ندهید و به صورت حضوری جنس صدای ان ها را تست کنید و از کیفیت آن مطمئن شوید

برای خرید حضوری میتوانید به رو به روی پارک شهر یا بازار مراجعه کنید.

کلام آخر 

اگر شما شبکه های اجتماعی را چک کرده باشید، متوجه خواهید شد بسیاری از علاقه مندان به موسیقی به سراغ ساز فوق العاده هنگ درام رفته اند. صدای زیبا و آرامش بخش این ساز می تواند حس فوق العاده ای در شما ایجاد کند.

در این مطلب انواع هنگ درام ها را باهم مرور کردیم و تفاوت های آنها را دریافتیم و نکاتی که قبل از خرید هنگ درام باید به آنها توجه کنید رای ذکر کردیم .

امیدواریم که از ساز خود مراقبت تمام و کمال را انجام دهید و با ان نت های بی نظیری را بنوازید

 

نوشته قبلی

چرا خرک کمانچه کج است؟

نوشته بعدی

6 راز انگشت‌گذاری حرفه‌ای گیتار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.