کتاب “انسانشناسی موسیقی” نوشته آلن مریام، انسانشناس و انتوموزیکولوگِ امریکایی با ترجمه مریم قرسو از منتشر شد. به گفته مریم قرسو (مترجم کتاب و مدرس موسیقی دانشگاه تهران و فارغالتحصیل دکترای اتنوموزیکولوژی از فرانسه) کتاب “انسانشناسی موسیقی” از سه بخش و پانزده فصل تشکیل شده است. عنوانهای سه بخش اصلی کتاب عبارتاند از “موسیقیشناسی قومی”، “مفاهیم و رفتار”، و “مسائل و راهحلها”. چنانکه از نام این سه بخش برمیآید، مریام در بخش نخست بر آن است که علاوه بر معرفی تاریخی و اجمالی از شکلگیری مفهومی رشتهای با عنوان “موسیقیشناسی قومی” به دو مسئلهی مهم و بنیادین دیگر یعنی ارائهی نظریهای در تعریف این رشته و روش پژوهش میدانی و مطالعاتی بپردازد.
آموزش آنلاین پیانو در آموزشگاه فردوس
آموزش پیانو به صورت حضوری
در بخش دوم به مفاهیمی پرداخته میشود که در عین ارتباط با مقولهی صوت و صدا، به حواس و ادراکات تولیدکنندهی این صدا، یعنی انسان، مربوط میشود؛ اینکه چگونه حواس مختلف انسانی در دریافت موسیقی با یکدیگر ترکیب میشوند، روند یادگیری موسیقی در انسان و در بطن بومی اقوام مختلف چگونه پیموده میشود و موسیقی چگونه خلق میشود. در عین حال دو وجه کاملاً متمایز انسان در مواجهه با موسیقی نیز مورد بحث قرار میگیرد؛ جایگاه اجتماعی موسیقیدان در جوامع مختلف و ارتباط انسانیترین توانایی انسان در ارتباط با موسیقی یعنی زبان.
بخش سوم با عنوان “مسائل و راهحلها” به حضور این موارد در متن مطالعهی موسیقایی اشاره میکند و موسیقی را در ارتباط با حواس تولیدکنندهی آن یعنی انسان در کنار هم قرار میدهد و وارد مباحث بسیار پیچیدهای مانند زیباییشناسی و نمادین بودن موسیقی میشود.
نشر ماهور