تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو در چیست؟ 

گیتار کلاسیک و فلامنکو دو سبک گیتار هستند و ظاهر گیتار کلاسیک به قدری شبیه گیتار آکوستیک است که اگر کسی برای اولین بار این دو را ببیند اشتباه می گیرد و نمی تواند تفاوت بین آن دو را تشخیص دهد. اما چه موضوعی باعث شده است که از این دو گیتار به عنوان دو ساز با سبک های مجزا یاد شود؟! در این مطلب، قصد داریم ضمن بررسی تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو، برخی از معروف ترین نوازندگان این دو سبک را نیز معرفی نماییم. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

در یک بررسی کلی، گیتار کلاسیک، جزو گیتار های کاسه دار است و همان طور که از اسمش پیداست برای نواختن قطعات کلاسیک کاربرد دارد و صدای آن نیز نسبت به گیتار آکوستیک نرم تر است.

گیتار فلامنکو شباهت زیادی به گیتار کلاسیک از نظر ساختار دارد و هر دوی آن ها فینگر استایل هستند یعنی نوازنده با ناخن ساز میزند. این سبک نوازندگی گیتار با گیتار فلامنکو یک سبک نوازندگی سنتی اسپانیایی است.

آشنایی با گیتار کلاسیک و فلامنکو

بیش تر تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو، از نظر فنی است. این تفاوت ها شامل موارد زیر است:

  • طریقه دست گرفتن گیتار

در گیتار کلاسیک هنگام نواختن ساز، مکان قرارگیری گیتار با زاویه 45 درجه بر زانوی چپ نوازنده است؛ ولی در گیتار فلامنکو برعکس، مکان قرارگیری گیتار بر زانوی راست نوازنده و به صورت موازی با زمین است. دسته گیتار کلاسیک، قطر بیش تری نسبت به گیتار فلامنکو دارد. گیتار فلامنکو ساده و با سرعت نواخته می شود و این سرعت در حرکات دست چپ نوازنده اعمال می شود.

  • تفاوت جنس گیتار کلاسیک و فلامنکو

چوب به کار رفته در گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو، صدا های مختلفی تولید می کنند. جعبه ساز گیتار فلامنکو از چوب صنوبر و بدنه و زیر جعبه و زیر دسته ها از جنس چوب سرو اسپانیایی است. تخته فرت از جنس چوب آبنوس و بقیه اجزای گیتار فلامنکو از جنس چوب درخت گل رز هستند.

بدنه و زیر جعبه گیتار کلاسیک از چوب درخت گل رز و جنس بقیه اجزای گیتار کلاسیک مانند جنس گیتار فلامنکو می باشد. یک تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو در رنگ آن هاست؛ رنگ گیتار فلامنکو قهوه ای روشن متمایل به زرد است ولی رنگ گیتار کلاسیک قهوه ای تیره است.

  • نوع صدای ساز گیتار کلاسیک و فلامنکو

تفاوت در نوع صدا، مهم ترین تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو است. نوازندگی با گیتار کلاسیک، انعطاف بیش تری دارد و نوازنده نت های واضح و شفاف را دقیق و همزمان می نوازد. گیتار کلاسیک صدای دلنشین و نرم، در عین حال عمیق تولید می کند. گیتار فلامنکو صدای محکم و گوش خراشی را در ابتدای ساز زدن تولید می کند و به سرعت این صدا قطع می شود یعنی با ریتم خواننده نواخته می شود.

در اصل در ابتدا این ساز برای قطع کردن صدای پاها در هنگام رقص فلامنکو نواخته شد. گیتار های فلامنکو صدای بلند تری نسبت به گیتار های کلاسیک ایجاد می کنند.

  • وزن گیتار کلاسیک و فلامنکو

از دیگر تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو وزن آن هاست. گیتار های فلامنکو به دلیل استفاده از چوب متراکم، سبک تر از گیتار های کلاسیک هستند؛ وزن گیتار فلامنکو یک و نیم کیلوگرم و و گیتار کلاسیک یک کیلو و 900 گرم است.

  • قطر گیتار کلاسیک و فلامنکو

بدنه گیتار کلاسیک عمق بیش تری نسبت به گیتار فلامنکو دارد و از چوب های ضخیم تری در ساخت آن ها استفاده شده است. به دلیل این که گیتار کلاسیک ضخیم تر است، صدای گرم تر و و پایدار تری تولید می کند.

  • تفاوت در میزان اکشن ها

در گیتار های فلامنکو اکشن کوتاه تر و کمتر، افکت های سریع تر و راحت تری را ایجاد می کند و صدا هایی شبیه وزوز تولید می کند ولی گیتار کلاسیک بر تولید صدای شفاف تأکید دارد و ارتفاع اکشن آن نیز بالاتر است.

  • نوک گیتار فلامنکو باریک تر از گیتار کلاسیک است و جنس سیم های آن از نایلون است و صدای زنده تری تولید می کند.

گیتار کلاسیک

در قرن 16 میلادی مقارن با ارتباط بین مسلمانان و مسیحیان، اولین گیتار های امروزی وارد بازار شدند. گیتار های اولیه بدنه منحنی داشتند و از چهار سیم تشکیل شده بودند که بعداً به پنج سیم تبدیل شدند و به سرعت مورد استقبال مردم در مراسم های شادی قرار گرفت. سازنده گیتار های کلاسیک یک شاعر اسپانیایی قرن 16 بود. به مرور زمان گیتار های کلاسیک تبدیل به گیتار های شش سیم شدند.

تاریخچه اجرای اولین کنسرت های گیتار در دنیا به شکل امروزی به قران ۱۹ میلادی باز می گردد. آهنگسازانی مانند شوبرت و نیکولو پاگانینی، گیتار کلاسیک می نواختند. کریستین فردریک مارتین اتریشی، اولین گیتار کلاسیک را وارد قاره آمریکای جنوبی کرد. آنتونیو دی تورس استاندارد ساخت گیتار کلاسیک را در دنیا پایه گذاری کرد و به پدر گیتار کلاسیک شهرت پیدا کرد. سیم های گیتار کلاسیک از جنس تیتانیوم، فیبر کربن و نایلونی هستند.

( برای کسب اطلاعات بیش تر در این باره می توانید مقاله خاستگاه گیتار را مطالعه کنید. )

گیتار فلامنکو

در زمانی که اسپانیایی ها رقص فلامنکو را با ساز های دیگری اجرا می کردند، گیتار فلامنکو وارد عرصه موسیقی اسپانیا شد. گیتار فلامنکو دنیای پرشور و جالبی دارد. اولین گیتار های فلامنکو که متعلق به کشور مصر، سومر و بابل هستند، بیش تر از 4000 سال قبل به وسیله بازرگانان و مسافران به اسپانیا انتقال پیدا کردند.

اولین گیتار ایتالیایی در قرن 18 میلادی توسط گیتانو وینسیا که شش سیم نیز داشت ساخته شد. گیتار سبک فلامنکو به عنوان سبک پایه یادگیری گیتار شناخته شده است و ترفند و روش های زیادی دارد.

نواختن گیتار فلامنکو برای تازه کار ها بسیار جذاب است.

نوازندگان معروف سبک گیتار کلاسیک

در دنیا شش نوازنده گیتار کلاسیک معروف وجود دارد که به عنوان اسطوره شناخته شده اند از جمله:

– آندرس سگوویا که در سال 1893 در آندلس بدنیا آمد و سبک نواختن گیتار با نوک انگشتان و ناخن ها را به نام خود ثبت کرد و از این ساز برای نواختن در کنسرت ها استفاده کرد.

– جان ویلیامز یک نوازنده گیتار انگلیسی است که در استرالیا و در سال 1941 به دنیا آمد. وی با جولیان بریم یک کنسرت دو نفره اجرا کرد که جزء پرفروش ترین موسیقی پاپ شد.

– جولیان بریم انگلیسی که در سال 1933 متولد شد معروف ترین آهنگساز کلاسیک در سبک جاز شد و قطعه بریتن

Nocturnal after john dowland  را در سال 1963 نواخت که دنیای گیتار کلاسیک را با این آهنگ خارق العاده دگرگون کرد.

– زوفی یانگ که اولین نوازنده گیتار چینی بود و جام ویلیامز به او گیتار هدیه داد و به خاطر مهارت نواختن سریع و ترفند های خارق العاده اش نیویورک تایمز وی را مورد تحسین قرار داد.

نوازندگان معروف گیتار فلامنکو

در سبک گیتار فلامنکو اسطوره های زیادی هستند که دنیا را به شگفتی وا داشته اند:

– رامون مونتویا در سال 1875 متولد شد و مخترع قرن بیستم در عرصه نواختن گیتار فلامنکو مدرن بود. وی سبک های Minera،  Taranta و  Rodena را اختراع کرد.

– سابیکاس که در نواختن گیتار فلامنکو نابغه بود، پاکو دی لوسیا که به عنوان یکی از سی نفر نوازنده موثر لاتین در دنیا شهرت یافت، ویسنته آمیگو، جرونیمو مایا و پپه هابیچوئلا جزو مشهور ترین و تأثیر گذار ترین هنرمندان نوازنده گیتار فلامنکو در جهان شناخته شدند. از دیگر نوازندگان  برتر گیتار فلامنکو پاکوپنا، آنتونیو ری هستند.

قیمت گیتار کلاسیک

 

قیمت گیتار کلاسیک معمولاً بر اساس نوع چوبی که در ساخت آن به کار رفته متغیر است ولی به طور کلی، گیتار های کلاسیک که از چوب چند لایه ساخته شده اند ارزان تر هستند. قیمت گیتار کلاسیک ایرانی ارزان می تواند از یک میلیون تومان شروع شده و نمی توان سقفی برای آن تعیین کرد.

قیمت گیتار فلامنکو

گیتار فلامنکو در مدل های مختلفی در بازار عرضه می شوند ولی تنوع آن ها به اندازه گیتار کلاسیک نیست. می توانید ارزان ترین گیتار فلامنکو در بازار ایران را با قیمت دو میلیون تومان خریداری کنید. مدل های زیر جزء بهترین مدل های گیتار فلامنکو هستند:

– مدل Cordoba GK Studio Negra Flamenco

پرفروش ترین مدل گیتار فلامنکو در حال حاضر در بازار است و جنس آن از چوب صنوبر اروپایی و بدنه آن از چوب هندی است. قیمت مناسبی دارد و هر فرد با هر بودجه ای می تواند آن را خریداری کند.

– مدل Cordoba GK Pro Negra

بهترین گزینه برای افرادی که به دنبال گیتار فلامنکو با کیفیت عالی هستند میباشد. جنس این گیتار از سرو اسپانیایی است و قیمت بالایی دارد.

– مدل Cordoba 55FCE

این گیتار فلامنکو که جنس آن از صنوبر اروپایی است صدای عالی تولید می کند ولی در عین حال قیمت بالایی دارد.

– گیتار Cordoba solista Flamenca

جنس آن از صنوبر درجه یک اروپایی است، با کیفیت است و دوام زیادی دارد.

– مدل Cordoba fv paco flamenco

جنس این گیتار فلامنکو از سرو کانادایی است.

– مدل یاماها CG172SF

این گیتار با کیفیت عالی ساخته شده است و جنس آن از صنوبر جامد است. برای افرادی مناسب است که می خواهند برای خرید گیتار بودجه بیش تری بگذارند و جنس درجه یک خریداری کنند.

– مدل فلامنکو الحمرا

این گیتار فلامنکو مدل 4F واندازه آن 4/4 است و پر طرفدار ترین گیتار فلامنکو در جهان است. از صنوبر آلمانی و چنار ساخته شده است. این مدل گیتار صدای پر حجم تولید می کند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو پرداختیم که می تواند راهنمای خوبی برای شروع نوازندگی گیتار باشد. پیشنهاد می کنیم پیش از این که تصمیم خود را نهایی کنید، با یک استاد مجرب گیتار در این باره مشورت کنید. اساتید حرفه ای در آموزشگاه موسیقی فردوس می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۰۱۱۵۴۷ و ۰۹۱۲۲۰۱۷۰۰۵ تماس بگیرید و یا به صورت حضوری به آدرس زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، نبش خیابان ب، پلاک ۱۴۷ مراجعه نمایید.

سوالات متداول

  • پرفروش ترین مدل گیتار فلامنکو کدام است؟

مدل فلامنکو الحمرا

  • چند تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو را نام ببرید؟

نوع صدای این دو ساز، وزن آنها، جنس آنها، نحوه در دست گرفتن این دو نوع گیتار

  • کدام گیتار وزن سبک تری دارد؟

گیتار فلامنکو

  • گیتار کلاسیک چه نوع صدایی ایجاد می کند؟

صدای واضح و شفاف و پایدار تولید میکند.

  • سازنده اولین گیتار کلاسیک چه کسی بود؟

در قرن 19 میلادی توسط یک سازنده اسپانیایی آنتونیو تورس ساخته شد

نوشته قبلی

چگونه بازدهی بیش تری در تمرین موسیقی داشته باشیم؟

نوشته بعدی

مراقبت از صدا و آسیب های حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.