بلاگ

چگونه نت های موسیقی را بخوانیم؟

چگونه نت های موسیقی را بخوانیم؟

چگونه نت های موسیقی را بخوانیم؟

بسیاری از نوازندگان برجسته هیچ‌گونه دانش نظری از نت‌های موسیقی ندارند. با این حال، یادگیری نت‌خوانی ارزشمند است و می‌تواند تجربه موسیقی شما را بهتر و لذت بخش تر کند. به‌جای اینکه به یکباره تمام جزئیات را بیاموزید، بهتر است به‌ صورت مرحله‌به‌مرحله پیش بروید. این راهنما به شما کمک می‌کند تا با یک شروعی قدرتمند داشته باشید.

اصول اولیه نت‌خوانی چیست؟

نت‌خوانی به معنای ترجمه و پیاده سازی یک نمایش نوشتاری از موسیقی به صدا و ملودی است. عناصری مانند ریتم، تیمبر، دینامیک و گام موسیقی عناصری هستند که چارچوب اصلی موسیقی را تشکیل می‌دهند. برای درک این عناصر، باید با تئوری موسیقی آشنا شوید و توانایی خواندن نمادهایی که اجزای مختلف موسیقی را نشان می‌دهندرا یاد بگیرید. این نمادها شامل کلیدها، خطوط حامل، فضاها و امضاهای زمانی هستند.

در مجموعه فردوس میتوانید به صورت آنلاین نت خوانی پیانو را با بهترین اساتید آموزش ببینید.

خطوط حامل

حامل موسیقی نقطه شروعی برای یادگیری نت‌خوانی است. این حامل شامل ۵ خط افقی و ۴ فضای بین آنهاست که همه اینها جایگاه‌های نت‌های موسیقی هستند.

حامل بزرگ

وقتی مفهوم حامل موسیقی را فهمیدید، درک حامل بزرگ آسان خواهد بود. حامل بزرگ ترکیبی از دو حامل است که یکی بالای دیگری قرار دارد و به وسیله یک براکت به هم متصل شدند.

نت‌های کلید سل

کلید نت‌ها را در حامل مشخص می‌کند و نشان دهنده محدوده ارتفاع صدای آنها را است. دو کلید اصلی وجود دارد: کلید سل و کلید فا. نت‌های کلید سل شامل نت‌هایی با صدای بالا هستند که معمولاً برای دست راست پیانیست‌ها یا سازهای با صدای بالا مورد استفاده قرار میگیرد. کلید فا نت‌های با صدای پایین را شامل شده و معمولاً برای دست چپ پیانیست‌ها یا سازهای با صدای پایین استفاده می‌شود.

اجزای نت‌ها

نت‌ها شامل سه جزء اصلی هستند: سر نت، ساقه و پرچم. سر نت‌ها می‌توانند پر یا خالی باشند؛ نت‌های پر مدت کوتاه‌تری دارند و نت‌های خالی مدت طولانی‌تری را دارا هستند. ساقه خط نازک عمودی است که به سر نت متصل می‌شود. جهت ساقه‌ها فقط برای بهتر  خوانده شدن است و تاثیری بر نت ندارد. پرچم‌ها نیز می‌توانند به ساقه‌ها متصل شوند و مدت زمان نت را نشان بدهند.

نت های موسیقی

میزان‌ها، خطوط میزان و امضاهای زمانی

میزان‌ها موسیقی را به واحدهای ریتمیک تقسیم می‌کنند. امضای زمانی در ابتدای قطعه تعداد ضربات در هر میزان و نوع نت که یک ضرب را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند. خطوط میزان به‌صورت عمودی روی حامل کشیده می‌شوند تا میزان‌ها را جدا کنند.

نت‌ها روی خطوط و فضاها

نت‌های کلید سل روی خطوط حامل از پایین به بالا شامل نت‌های E، G، B، D و F هستند و نت‌های فضاها شامل F، A، C و E می‌شوند. برای یادگیری این نت‌ها می‌توان از روش‌های حفظی مانند عبارات یادآور استفاده کرد. برای کلید فا نت‌های روی خطوط شامل G، B، D، F و A هستند و نت‌های فضاها شامل A، C، E و G می‌شوند.

خطوط افزوده

خطوط افزوده بالای حامل یا پایین آن برای نت‌های بالاتر یا پایین‌تر مورد استفاده قرار می گیرند. این خطوط اجازه خوانده شدن نت‌های بیشتری بدون تغییر کلید را می دهند. در مجموعه فردوس آموزش انواع ساز همچون گیتار از پایه به صورت حضوری و آنلاین به شما آموزش داده میشود.

نت‌نویسی ریتمیک

نت‌های موسیقی می‌توانند مدت زمان‌های مختلفی داشته باشند و نشانه‌های استراحت نیز مدت زمان سکوت‌ها را نشان می‌دهند. ارزش نت‌ها شامل نت‌های کامل، نصف، چهارم، هشتم و شانزدهم می‌شود. نشانه‌های استراحت نیز به شکل‌های مختلفی مانند مستطیل‌های بالا یا پایین خط وسط حامل نشان داده می‌شوند.

خواندن نت های موسیقی

کلید‌های موسیقی

کلید‌های موسیقی در ابتدای قطعه قرار می‌گیرند و نشان می‌دهند که کدام نت‌ها باید به‌صورت دیز یا بمل نواخته شوند. این کلیدها تا پایان میزان معتبر هستند.

نکات یادگیری نت‌خوانی

یادگیری نت‌خوانی نیاز به ترکیبی از مهارت‌های بصری، ریتمیک و هماهنگی موتور دارد. این فرآیند شامل تبدیل نمادهای بصری به ریتم‌ها و ملودی‌ها و تمرین مداوم است. در اینجا نکاتی برای مراحل مختلف یادگیری آورده شده است:

مرحله مبتدی

ابتدا باید اصول نت‌نویسی را درک کنید. این شامل حامل، کلیدها، میزان‌ها، نمادهای پایه و امضاهای زمانی است. از بخش‌های کوچک شروع کنید و به تدریج به بخش‌های بزرگ‌تر بروید. استفاده از روش‌های حفظی مانند عبارات یادآور، ترانه‌ها و ردیف‌ها برای یادگیری جزئیات میتواند به شما کمک کند.

مرحله متوسط

بر اساس اصول پایه تمرین کنید. این شامل یادگیری گام‌های ماژور و مینور در کلیدهای مختلف، ساختار آکوردها، نمادها و داینامیک‌ها و همچنین آشنایی با امضاهای زمانی پیچیده‌تر است.

مرحله پیشرفته

نت‌خوانان پیشرفته باید با ریتم‌های پیچیده‌تر و همزمانی‌ها آشنا شوند، نت‌خوانی چندین ساز را تمرین کنند و گام‌های مختلف مانند گام‌های هارمونیک و ملودیک مینور را یاد بگیرند. تمرین گوش‌دادن به موسیقی بدون کمک بصری و افزایش سرعت نت‌خوانی نیز مهم است.

چرا باید نت‌خوانی یاد بگیریم؟

نت‌خوانی به‌عنوان یک زبان جهانی، ابزاری قابل اعتماد برای همکاری بین نوازندگان است و به درک عمیق‌تر ساختار موسیقی کمک می‌کند. نت‌خوانی مهارت‌های تحلیلی شما را تیزتر کرده و اجرای دقیق‌تری از هر قطعه موسیقی به شما ارائه می‌دهد.

نت موسیقی

فواید برای مغز

یادگیری نت‌خوانی نه تنها مهارت‌های موسیقی شما را تقویت می‌کند، بلکه برای مغز نیز بسیار مفید است و فواید شناختی زیادی دارد:

– افزایش حافظه: شناخت و به‌خاطر سپردن نمادهای نت‌نویسی موسیقی حافظه شما را تقویت می‌کند.

– تقویت تمرکز: وظیفه پیچیده‌ی نت‌خوانی تمرکز شما را بهبود می‌بخشد و چشم‌داشت دقیقی به جزئیات ایجاد می‌کند.

– انعطاف‌پذیری شناختی:خواندن و نواختن همزمان توانایی چندوظیفه‌ای مغز شما را بهبود می‌بخشد.

– شناخت الگوها: شناخت و تفسیر الگوها به سایر حوزه‌های شناختی کمک می‌کند.

– هوش فضایی: نقشه‌برداری نت‌ها و روابط آنها روی حامل‌ها درک شما از فضا و فرم را تقویت می‌کند.

– حل مسئله: پرداختن به عباراتی موسیقی پیچیده مهارت‌های حل مسئله شما را تقویت کرده و خلاقیت در یافتن راه‌حل‌ها را ارتقا می‌دهد.

– انعطاف‌پذیری عصبی: یادگیری و سازگاری با قطعات جدید ظرفیت مغز برای تغییر و ایجاد اتصالات عصبی جدید را افزایش می‌دهد.

چقدر زمان می‌برد تا نت‌خوانی یاد بگیریم؟

مسیر هر فرد برای تسلط بر نت‌خوانی منحصر به فرد است. عواملی مانند زمینه موسیقی، تمرین مداوم و سطح پیچیدگی مورد نظر در زمان مورد نیاز نقش دارند. یادگیری اصول پایه ممکن است چند ماه طول بکشد، اما برای اجرای قطعات پیچیده‌تر به سال‌ها تمرین و آموزش متمرکز نیاز است. 

با اندکی تلاش و رویکردی ساختاریافته، مطمئنیم که نت‌خوانی را به‌خوبی یاد خواهید گرفت و دنیای جدیدی را پیش روی خود خواهید گشود. 

 سه تا از آکورد های ساده پیانو

نکات بیشتر برای بهبود

اگر به دنبال نکات بیشتری برای پل زدن بین جایی که هستید و جایی که می‌خواهید باشید، هستید، نحوه ایجاد و حفظ امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا نت‌خوانی را بهتر بیاموزید و از دنیای موسیقی لذت ببرید!

 

                

 

نوشته قبلی

تمرین های افزایش قدرت دست چپ برای گیتار

نوشته بعدی

آکوردهای پیانو برای افراد مبتدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.