آکوردهای مهم پیانو که هر پیانیستی نیاز دارد بلد باشد

فهرست مطالب

آکوردهای پیانو بلوک های سازنده ی هر موسیقی ساخته شده با پیانو هستند. از زمان قطعات بیتلز هیت پیانویی موتزارت، آکوردها نقشی بنیادین در موسیقی بازی می کنند. به خاطر سپردن آن ها، خواندن موسیقی جدید و فهم تئوری عمیق اصول پیانو، برای نویسندگان ترانه، ضروری است. واقعیت این است که هزاران چیز برای یادگیری وجود دارد اما در این جا فهرستی از مهم ترین ها را برایتان آورده ایم.

آکورد پیانو چیست؟

آکورد پیانو مجموعه ای از دو یا چند تن صدایی از فرم هارمونی است. به خصوص در پیانو، این تن های صدا به عنوان بلوک های آکوردی به طور همزمان نواخته می شوند. این ها همچنین می توانند به صورت آکوردهای شکسته نواخته شوند که نوت ها یک به یک و پشت سر هم زده می شوند.

وقتی آکوردهای شکسته آپگیتد (کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از نوت های صعودی یا نزولی) می شوند، پیانیست گاهی می تواند از پدال نگه داشته شده استفاده کند تا نواهای تکی به صدا در بیایند و به شیوه ای چنگ مانند به هم متصل شوند.

 

انواع اصلی آکودهای پیانو چیست؟

چهار دسته ی اصلی برای آکوردهای پیانو وجود دارد. به طور مجزا به آن ها میجور (کلی)، ماینور (جزئی)، تقلیل یافته و افزایش یافته می گویند. همه ی این 4 نوع آکورد شامل 3 درجه مقیاس، با نام های زیر می شوند:

  1. ریشه (اولین)
  2. سومین
  3. پنجمین

گاهی پنجمین از آکوردها بسته به نوشته و بازه ی اکتاو روی پیانو، حذف می شود. ریشه نام حرف آکورد است. مثلا، در C میجور، C ریشه است. گاهی، ریشه پایین ترین نوت آکورد است. با این وجود، آکوردها ممکن است همچنین معکوس باشند. این نحوه ی قرارگیری و سازماندهی نوت ها تغییر می دهد.

به منظور فهم هر آکورد، شما باید اول فواصل را درک کنید. همه ی 4 دسته ی آکوردها براساس یک سوم انباشته، ساخته شده اند. نام فانتزی این آکوردهای ترتیان (سوم) است.

مهم ترین آکوردهای پیانو برای یادگیری چیست؟

از آن جایی که بلد بودن همه ی آکوردهای پیانو خوب است، تعداد انگشت شماری از انواع آکوردها هستند که بیشترین کمک را به شما به عنوان پیانیست می کنند. این ها شامل آکوردهای میجور، ماینور، تقلیل دهنده ها و افزایش دهنده ها می شوند. بیایید نگاهی دقیق تر بیاندازید.

آکورد های ماژور Major

آکورد میجور با رابطه ی بین ریشه و سومین، تعریف می شود. در این مورد، میجور فاصله ی سوم است. برای پیدا کردن میجور سوم، ممکن است بخواهید 5 نیم فاصله (نیم آوا) را از ریشه تا سوم بشمارید. بیایید برای مثال به آکورد C میجور نگاهی بیاندازیم. C به E یک فاصله ی سوم اصلی است. نیم فاصله ها بشمارید یا به طور کروماتیک حرکت کنید، ممکن است از C به C شارپ، بعد به D و به D شارپ و در نهایت به E صعود کنید. این به این معنی است که شما 5 نیم گام را حرکت کرده اید. ما همیشه نوت اول- در این مورد C را به عنوان گام اول می شماریم.

برای آکوردهای میچور، 5 امین فاصله خاص تر است که به آن 5 پرفکت (کامل) گفته می شود. با استفاده از کروماتیک یا نیم فاصله، می توانیم 8 گام برای پید کردن 5 کامل حرکت کنیم. برای مثال، حرکت از C به C شارپ، سپس به D، بعد هم به D شارپ، E و بعد از آن هم F و F شارپ و در نهایت هم G را خواهیم داشت. این یک حرکت از 8 نیم گام است. به یاد داشته باشید، ما همیشه نوت اول- در این مورد C را به عنوان گام اول می شماریم. آکورد میجور در جدول آکورد گاهی به صورت میج، M بزرگ یا مثلث سربالا (△) خلاصه می شود.

C Major

این شامل C (ریشه)، E (میجور سوم) و G (پرفکت پنجم) می شود که ساده ترین نوع نواختن آن ها، استفاده از انگشت های 1، 3 و 5 دست راست و انگشت های 5، 3 و 1 دست چپ است.

C Major b9/7

برای هنرآموزان پیشرفته تر، C میجور 7فلت 9 جزی را امتحان کنید. میجور 7(B) و فلت 9(D-flat)، پسوندهای آکوردی هستند. یک راه برای ارائه ی آکورد بزرگتر، ناموزون تر پیانو، استفاده از انگشت های 1 (E)، 2 (G)، 3 (B-flat) و 5 (D-flat) در دست راست در هنگام نواختن ریشه ی C با انگشت 5ام دست چپ، است.

G Major

این شامل نواختن G (ریشه)، B (میجور سوم) و D (پنجم کامل) با انگشت های 1، 3 و 5 دست راست و 5، 3 و 1 دست چپ می شود.

G Major، اولین وارونگی

تغییر پذیری خوب، نواختن وارون G ماژور، مثل وارون اول است. برای نواختن آن، انگشت اول دست راست شما B، انگشت دومتان، D و انگشت پنجمتان G را می نوازد. انگشت 5 ام دست چپ شما B، انگشت سومتان D و انگشت اولتان G را می نوازد.

F Major

این شامل نواختن F (ریشه)، A (سوم اصلی) و C (پنجم کامل) با انگشت های 1، 3 و 5 دست راست و انگشت های 5، 3 و 1 دست چپ می شود.

F Major، وارونگی دوم

برای آن ها که تغییر را دوست دارند، بهتر است معکوس دوم F ماژور را امتحان کنند. این به این معنی است که با انگشت اول دست راست C، با انگشت سوم F و با  انگشت 5 ام A را بنوازید. انگشت 5 دست چپ شما C، انگشت دوم یا سوم F و انگشت شست شما A را بنوازد.

کورد های Minor مینور

مثل ماژور، آکورد مینور پیانو هم با رابطه ی بین ریشه و سوم، نعریف می شود. در این مورد، مینور سومین فاصله است. برای پیدا کردن مینور سوم، ممکن است از ریشه تا سوم را به صورت 4 نیم فاصله بشمارید. بیایید به عنوان مثال به C مینور نگاهی بیاندازیم. C تا E فلت یک فاصله ی مینور سوم است. نیم گام ها را بشمارید یا کروماتیک حرکت کنید، ممکن است از C تا C شارپ، D و نهایتا به D شارپ صعود کنید. در این مثال ما D شارپ را E فلت می نامیم.

همه ی نوت ها دو ( یا چند) نام دارند. ما انهارمونیک می نامیم. یک کلمه ی فانتزی است، اما فقط به این معنی است که دو یا چند نام برای یک نوت وجود دارد. انهارمونیک ها معمولا کاربرد رایجی در کلیدهای مشکی (بلک کیز) دارند ولی این بخش شامل کلیدهای سفید مثل E و F فلت هم می شود. بعضی از نشانه های کلیدها نیز انهارمونیک هستند.

در سیستم مدرن ما، D شارپ و E فلت نوت های یکسانی هستند. استفاده از الفبا، از C به E یک راه سه حرفه است، پس ما می خواهیم از E فلت برای تعریف مینور سوم از ریشه ی C حرف بزنیم. از نظر تکنیکی، C به D شارپ می تواند افزایش دهنده ی دوم نامیده شود زیرا این ها تنها د حرف الفبایی هستند. C ماینور همچنین یک کلید فلت (فلت کی) است. از آن برای سه فلت E، A و B استفاده می شود.

اصل مطلب این است که آکوردهای ماینور شامل فاصله های ماینور سوم بین ریشه و سوم، می شوند. همچنین، مثل آکوردهای میجور، فاصله ی پنجم در آکورد ماینور، 5 کامل نامیده می شود. از کروماتیک یا نیم گام صعودی استفاده کنید، ما می توانیم برای پیدا کردن 5 کامل، 8 گام بین ریشه و پنجم حرکت کنیم. برای مثال، حرکت C به C شارپ، بعد به D، بعد به D شارپ، بعد به E، به F، بعد به F شارپ و نهایتا به G. این حرکتی شامل 8 نیم گام است. به یاد داشته باشید ما همیشه نوت اول- در این مورد C- را به عنوان گام اول در نظر می گیریم. آکورد ماینور گاهی در جدول آکورد، به طور خلاصه و به شکل های min، m کوچک یا خط تیره (-)، نشان داده می شود.

A minor

این شامل نواختن A (ریشه)، C (ماینور سوم) و E (پنجم کامل) با انگشت های 1، 3 و 5 با دست راست و انگشت های 5، 3 و 1 با دست چپ می شود. به یاد داشته باشید، نوت C ماینور سوم است و مسوم نوع آکورد را مشخص می کند.

A minor7

A min7 شامل نوت A، C، E و G می شود. G یک گستره ی آکوردی است و فاصله ی بین ریشه (A) و هفتمین (G) ماینور هفتم است. شما این آکوردهای پیانو را با استفاده از انگشت های 1، 2، 3، 5 دست راست یا انگشت های 5، 3، 2، 1 انگشت های دست چپ می توانید بنوازید.

A minor – Major هفتم

اگر شما A، C، E و G شارپ (به جای G) را بنوازید، آکوردهای خام تری را با استفاده از درجه های اول جز و رپرتوارهای معاصر دیگر نواخته اید. این آکورد مرتب، A ماینور- میجور هفتم نامیده می شود. آکورد شامل ماینور سوم (A تا C) و میجور هفتم (A تا G شارپ) می شود. به آکورد ماینور- میجور گاهی نوآر نیزگفته می شود زیرا در موسیقی متن های فیلم های نوآر نیز معروف بودند. انگشت گیری برای A min△7 مثل انگشت گیری برای A min7 استاندارد خواهد بود.

آکورد های Diminished

مثل ماژور و مینور ها، آکوردها ی تقلیل یافته هم داراری ریشه، سوم و پنجم هستند. با  وجود این که در این جا، پنجم علامت بزرگتری دارد. این آکورد از 2 فاصله ی ماینور سوم انباشته استفاده می کند. برای مثال، C به E فلت و E فلت به G فلت فاصله ی ماینور سوم هستند. با هم نواختن C، E فلت و G فلت یک سه گانه ی تقلیل یافته را تشکیل می دهد.

راحت ترین آکورد تقلیل یافته از نظر پیدا کردن روی پیانو با B شروع می شود و فقط برای کلیدهای سفید  استفاده می شود. اگر B را بزنید، بعد C را رد کنید، بعد از آن D، بعد نوت بعدی یعنی E را رد کنید و F را بزنید، شما تقلیل یافته ی سوم روی کلیدهای سفید (وایت کیز) را انباشته کرده اید. مخصوصا اگر آن نوت ها، B (ریشه)، D (سوم) و F (پنجم) باشند. انگشت گیری برای این آکورد B تقلیل یافته، انگشت های 1، 3، 5 دست راست و انگشت های 5، 3 و 1 دست چپ استفاده می شود. آکوردهای تقلیل یافته ی پیانو معمولا به عنوان آکورهای انتقالی استفاده می شوند و گهی در جدول آکورد با نماد درجه (o) نشان داده می شوند. برای مثال، B تقلیل یافته، شبیه Bo می شود.

B Diminished هفتم

آکورد A B dim7 یک بسط هارمونیک را اضافه می کند. علاوه بر نوت های B (ریشه)، D (ماینور سوم) و F (تقلیل یافته ی پنجم)، شما می توانید A فلت (تقلیل یافته ی هفتم) را روی آن اضافه کنید. به عبارت دیگر، شاید یک فاصله ی ماینور دیگر را روی F انباشته کنید. انگشت گیری برای این آکورد با انگشت های 1، 2، 3، 5 دست راست و 5، 3، 2، 1 در دست چپ انجام می گیرد.

B Half Diminished

آکوردهای نیم تقلیل یافته به مقدار خیلی کم و توسط آهنگسازان کلاسیک استفاده می شود اما هنرمندان جز امروزی بیشتر آن ها را به کار می گیرند. این آکورد کشش بیشتری ایجاد می کند، زیرا به جای اضافه کردن ماینور سوم بالای آن، نیم تقلیل یافته بالای فاصله ی سوم روی آن انباشته می شود. برای مثال،  نوت های آکورد نیم تقلیل یافته B، این گونه می باشند: B (ریشه)، D (ماینور سوم)، F (نیم تقلیل یافته پنجم) و A- طبیعی (ماینور هفتم). انگشت گیری برای این آکورد این همان گونه است، با این وجود که B dim7 رایج تر است. آکوردهای نیم تقلیل یافته گاهی در جدول آکورد با نماد قطر نشان داده می شود.

آکوردهای  Augmented 

آکوردهای تقویت شده در 4 دسته ی آکوردهای اصلی پیانو قرار می گیرند و مثل عموزاده های تقلیل یافته خود، آن ها هم گاهی به عنوان گذار استفاده می کنند. همچنین، مثل آکورد های میجور، ماینور و تقلیل یافته، تقویت کننده ها نیز، آکوردهایی هستند که شامل سه گانه ی ریشه، سوم و پنجم می شوند.

مثل آکوردهای میجور، آکورد تقویت کننده نیز از میجور سوم استفاده می کند. اما بیشترین نوت تعریف شده در این آکورد، شارپ شده یا همان تقویت کننده ی پنجم است. آکوردهای تقویت شده به طور طبیعی در میجور کی (کلید اصلی) بدون شارپ یا به طور تصادفی ظاهر نمی شوند. با این وجود، با استفاده از مقیاس متفاوت هارمونیک ماینور، یک آکورد تقویت کننده ممکن است در ماینور کی ظاهر شود. برای مثال، در کلید C ماینور، جایگاه ریشه ی آکورد تقویت کننه ی  E فلت انتقالی با صدای یکپارچه منجر به رسیدن به جایگاه آکورد F ماینور می شود. در این مورد، آکورد تقویت کننده ی E فلت شامل نوت هایی به شکل روبرو است: E فلت (ریشه)، G (میجور سوم) و B طبیعی (تقویت شده ی پنجم). B طبیعی از مقیاس C هارمونیک ماینور استفاده می کند.

فکر نکنید که آکوردهای تقویت شده فقط منتسب به کلیدهای ماینور هستند. آکوردهای تقویت شده در هم کلیدهای میجور و هم ماینور استعداد فوق العاده ی آهنگسازان و ترانه نویس ها همه ی ژانرها و دوره ها، استفاده شده اند. آکوردهای تقویت شده گاهی در جدول آکورد با علامت مثبت نشان داده شده اند.

Augmented C  هفتم

تقویت شده ی هفتم یا C+7 شامل این نوت ها می شود: C (ریشه)، E (سوم)، G شارپ (تقویت شده ی پنجم) و B فلت (ماینور هفتم). کاربردهای این آکورد خیلی شبیه یک آکورد هفتم برجسته (که در زیر می بینید) است ولی همراه یک شارپ پنجم (G شارپ) است. انگشت گیری برای این آکورد با استفاده از انگشت های 1، 2، 4، 5 در دست راست و 5، 3، 2، 1 در دست چپ انجام می گیرد.

Dominant هفتم

آکوردهای غالب هفتم آکوردهای خیلی رایجی هستند اما می توانند برای پیانیست های تازه کار، گیج کننده هم باشند. دو چیز است که شما درباره ی آن ها نیاز دارید که بدانید:

  • دومیننت های (غالب) هفتم به همراه آکوردهای ماینور بسط هفتم، آکوردهای میجور (اصلی) پیانو هستند. برای مثال، دومیننت C (یا C7) شامل C (ریشه) و B فلت (ماینور هفتم) می شود. نوت های دیگر که این آکورد را می سازند، E (نیجور سوم) و G (پرفکت پنجم) هستند.
  • کلمه ی دومیننت به درجه ی پنجم مقیاس یا گام پنجم کلید داده شده، اتلاق می شود. برای مثال، در کلید میجور C، G7 آکورد دومیننت می باشد. این به این خاطر است که G یک مقیاس پنج پله ای در بالای C است. آکورد هفتم دومیننت معمولا به عنوان وزن موسیقی یا نقطه ی محوری در توالی آکورد به کار می رود.

Dominant هفتم G (G7 در کلید C Major)

دومیننت هفتم G یا G7 بر روی گام پنجم یا درجه ی پنجم مقیاس C ماینور شاخته شده است. گاهی موسیقی بعد از نواخته شدن این آکورد، به  Cماینور (یا به طور فریبنده ای به A ماینور) بر می گردد. این همچنین به عنوان آکورد دوم دومیننت ممکن است استفاده شود، اما این بیشتر کاربرد ترکیبی دارد. نوت های G7، G (ریشه)، B (میجور سوم)، D (پنجم کامل) و F (ماینور هفتم) هستند. انگشت گیری این آکورد با استفاده از انگشت های 1، 2، 3 و 5 دست راست و انگشت های 5، 3، 2 و 1 دست چپ انجام می گیرد.

Inverted G Dominant Seventh (G7 in the Key of C Major) 

روی پیانو، معکوس کردن آکورد دومیننت هفتم همزمان با حذف پنجمین، خیلی تاثیرگذار است. یکی از دومیننت های هفتم وارون متداول، آکورد G7 است. این آکورد از نوت B (میجور سوم)، F (ماینور هفتم) و G (ریشه) استفاده می کند. در این وارونگی، سوم در زیر هفتم میانی و ریشه در تاپ (بالاترین نقطه) قرار دارند. توجه داشه باشید که پنجم، چگونه از آکورد بیرون می ماند. انگشت گیری این آکورد به کارگیری انگشت های 1، 4، 5 دست راست و 5، 2، 1 دست چپ انجام می شود. همه ی آکوردهای دومیننت هفتم (در همه ی کلیدها) ممکن است با همین روش وارونه سازی شوند.

یاد بگیرید که انواع قطعه های موسیقی را بخوانید:

دانستن فرق آکوردهای مختلف، مهم است اما حتی بهتر از آن این است که این آکوردها را در پیانو بشناسید.

حالا که آکوردهای پیانو را آموخته اید، زمان آن است که توالی آکورد را یاد بگیرید!

این آکوردهای پیانو در ترکیبات متفاوت می توانند توالی ای از آکوردها بسازند. توالی این آکوردهای خاص در هر کلید میجور و ماینور ترانه های پاپ، کانتری و رک متعددی را به وجود می آورد. تمیز کردن کلید پیانو را هم بخوانید.

نواختن انواع این آکوردها را در همه ی کلیدها و با دستور عمل های مختلف، امتحان کنید تا پایه های موسیقی جدیدتان را کشف کنید. از طرف دیگر، شاید فقط توالی یکی از نواهای محبوبتان شنیده باشید. در هر صورت، شما شاید فقط یک آهنگ هیت در دست داشته باشید. بهترین بخش این است که شما در مسیر پیشرفت و بهتر شدن تکنیک های پیانویی خود و توسعه ی رپراتور موزیکالتان هستید.

کلاس آموزش پیانو در آموزشگاه موسیقی فردوس با بیش از 15 سال سابقه در حوزه موسیقی

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button