چگونه بازدهی بیش تری در تمرین موسیقی داشته باشیم؟

یادگیری موسیقی جزو هنر هایی است که شاید بسیاری از افراد در طول زندگی خود دوست داشته باشند یک بار آن را امتحان کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد یادگیری موسیقی با یکی از ساز ها را داشته یا در حال گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با آن هستید، بهتر است برای افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی حتماً یک برنامه ریزی درست داشته باشید و با انجام تمرینات مناسب روزانه در صدد رفع معایب خود در این زمینه و افزایش کیفیت نوازندگی خود باشید. ما در این مقاله قصد داریم در حد توان مطالب مفید و جامعی درباره نحوه افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی ارائه کنیم، امید که مفید فایده باشد.

تمرین موسیقی

افزایش بازدهی موقع تمرین موسیقی

افراد علاقه مند به موسیقی و فراگیری آن، برای بهتر شدن شرایط یادگیری و بالا بردن راندمان خود می بایست یک سری اصول را رعایت کنند تا به موفقیت دست پیدا نمایند:

  • تمرکز بالا هنگام تمرین

یکی از نکات مهم و اساسی در فراگیری موسیقی با هر سازی تمرکز بالا در هنگام آموزش و تمرینات پیرامون آن است. برای افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی تمام حواس خود را معطوف به نواختن و کار با ساز خود نمایید. در بسیاری اوقات افراد با نگاه کردن به اطراف خود و زوم کردن به اشیایی که پیرامونشان است، دچار حواس پرتی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است برای برطرف کردن این مشکل یا با چشم بسته مشغول تمرین شوند و یا جلوی آیینه مشغول به تمرین باشند. به این صورت حواس شما جمع تمرین شده در نتیجه با ذهنی باز بر روی تمرین به رفع نواقص و مشکلات خود در آن خواهید پرداخت.

  • سرعت نواختن شما در هنگام تمرین

یکی از مسائل مهم دیگر در افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی به سرعت افراد در هنگام نوازندگی برمی‌گردد. به عنوان مثال اگر شما مشغول به نوازندگی با ساز گیتار هستید، چنان چه سرعت نواختن شما کند باشد و عادت به تمرین کردن با سرعت پایین را داشته باشید، باید سعی و تلاش بسیاری انجام دهید تا به یک نوازنده استاندارد تبدیل شوید. ضمن این که تمرین با سرعت کم باعث به وجود آمدن شرایط کسل‌کننده در زمان تمرین برای شما خواهد شد؛ البته باید خاطر نشان کنیم که در بسیاری اوقات برای داشتن تمرین اصولی موسیقی باید با ریتم آهسته عمل کنید تا به رشد بالایی در نوازندگی برسید. به همین دلیل باید ذهن خود را متناسب با شرایط پرورش دهید.

شیوه نواختن گیتار

  • تمرینات منظم و متداول

یکی از عواملی که باعث افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی می شود، تمرین منظم و مداوم است. بسیاری از افراد خود را عادت به تمرینات طولانی و سخت داده اند که کاری اشتباه و غلط است. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه تمرین موسیقی به روش اصولی هر چقدر از زمان شروع تمرینات موسیقی بگذرد، تمرکز ذهن بر روی تمرین نیز کاهش پیدا می‌کند. از این رو بهترین کار برای افزایش راندمان تمرینات موسیقی، تمرین در تایم کم با تمرکز بالا خواهد بود.

  • تعیین هدف در موسیقی

بسیاری از افراد هنرجو در زمینه موسیقی به دلیل علاقه، شروع به گذراندن دوره های آموزشی در این زمینه می‌نمایند، اما باید عنوان کنیم علاقه افراد، به تنهایی برای کار در این زمینه کافی نخواهد بود. برای افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی باید افراد احساس اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی را برای خود تعیین نموده و به صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و یا حتی روزانه آن را در نظر داشته و مطابق با آن قدم در راه موسیقی و فراگیری آن با ساز نمایند.

  • تایم تمرینات خود را به درستی مدیریت کنید

برای این که بهترین  راهکار را در تمرینات خود داشته باشید، در زمان بندی تمرینات خود بخشی را به تمرین درس جلسات قبل در کلاس های آموزشی اختصاص دهید. برای افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی بهتر است به ترتیب ابتدا بخشی از زمان تمرین خود را به دروس ارائه شده جلسات پیشین و بخش دیگر را به تمرین درس جلسات جدید تر اختصاص دهید.

  • تمرین آرام در انتهای کار

در پایان تایم تمرینات خود به این نکته توجه داشته باشید که همان گونه که ورزشکاران برای تمرین بدن خود را با انجام حرکات نرمشی گرم می کند و در انتها نیز بعد از انجام ورزش نیز بدن خود را سرد می کنند، یک  نوازنده نیز برای افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی باید همین رویه را پیش بگیرد و در انتهای تمرینات خود با انجام تمرینات سبک سرعت خود را کم‌کم پایین آورده و به این صورت بدن خود را سرد کند. تمرین گام، یکی از راهکار های گرم کردن انگشتان پیش از شروع است.

لوازم تمرین موسیقی

افزایش بازدهی کلاس موسیقی

افراد علاقه مند به آموزش موسیقی و فراگیری آن، می بایست برای این منظور در کلاس های مربوطه شرکت نمایند. برای بهره مندی بهتر از این دوره های آموزشی و کارایی بهتر و افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • زودتر از تایم وارد کلاس شویم

یکی از مهم ترین نکات در هنگام آموزش و تمرین موسیقی به روش اصولی حضور به موقع در کلاس های آموزشی است. برای این منظور بهتر است دقایقی قبل از شروع تایم در کلاس آماده باشید تا به لحاظ ذهنی آمادگی بیش تر و بهتری برای یادگیری مطالب و دروس جدید داشته باشید و در نتیجه این موضوع سبب افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی می شود. ضمن این که می توانید قبل از شروع کلاس کلیه تجهیزات مربوط به کلاس را چک کنید تا در هنگام تمرین با کوچک ترین مشکلی روبرو نشوید و در هنگام آموزش هم به کتب و جزوات و هم ابزارهای موسیقی خود کاملاً مسلط بوده و بدون کوچک ترین حواس پرتی و عدم تمرکز قادر به فراگیری آموزش های لازم در این زمینه شوید. این امر باعث می شود آموزش های مربوطه با افزایش بازدهی موقع تمرین موسیقی برای افراد همراه باشد.
علاوه بر این، گرم کردن دست پیش از شروع کلاس نیز به یادآوری تمرینات شما، افزایش بازدهی کلاس و بهتر ظاهر شدن در کلاس کمک می کند.

  • تمرین های لازم قبل از حضور در کلاس

افراد علاقه مند به آموزش موسیقی که مایل هستند آموزش های آن ها با افزایش بازدهی در تمرین موسیقی همراه باشد، این نکته را به خاطر داشته باشند که علاوه بر تمرینات روزانه، حداقل نیم ساعت تا یک ساعت قبل از شروع جلسات جدید، اقدام به تمرین مجدد موارد مربوط به آموزش جلسه قبل را داشته باشند. البته باید این نکته را نیز اضافه کنیم که تنها مرور و تمرینات قبل از کلاس به هیچ عنوان پاسخگوی تمرینات روزانه شما نخواهد بود و شما برای موفقیت بیش تر و افزایش بازدهی هنگام تمرین ساز باید تمرینات روزانه و متداول داشته باشید.

  • اهمیت بالای تمرینات روزانه

یکی از نکات مهم در مورد موسیقی و آموزش های مربوط به آن که باعث افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی و  بالا بردن راندمان یادگیری افراد خواهد شد، جدی گرفتن تمرینات روزانه آن ها خواهد بود. این نکته را به خاطر داشته باشید تمرینات روزانه حتی اگر در مدت زمان کوتاهی انجام شود، بسیار تاثیر گذار تر از تمرین یک یا دو بار در هفته به مدت طولانی خواهد بود. این نکته به ظاهر کوچک باعث تمرین اصولی موسیقی برای افراد قلمداد می شود.

ابزار های موسیقی

  • استراحت خوب و مفید قبل از حضور در کلاس

یکی از موارد مهم برای افزایش بازدهی کلاس های موسیقی و فراگیری بهتر آن به استراحت افراد بر می گردد. چرا که هر چه فرد در کلاس های آموزش موسیقی پر انرژی تر باشد، از ذهن باز تری برخوردار است. در نتیجه آموزش ها و تمرین اصولی ساز در چنین فردی با بالاترین راندمان و یادگیری همراه خواهد بود. یکی از نکات مهم در فراگیری آموزش موسیقی انرژی و تمرکز بالای افراد است، در نتیجه اگر در زمان آموزش در کلاس ذهنی مشغول و درگیری فکری داشته باشید مسلما نمی توانید به درستی ذهن خود را مشغول به کلاس و آموزش های مربوطه نماید که باعث کاهش راندمان یادگیری در شما خواهد شد.

به همین دلیل بهتر است با یک برنامه ریزی اصولی پیش بروید و با انجام کار های ضروری خود، با فکری باز قبل از کلاس استراحت لازم را داشته باشید. با این روش می توانید موجب افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی  قبل از کلاس و در زمان حضور در کلاس شوید. اما از آن جایی که برخی از مسائل در زندگی افراد باعث به وجود آمدن دغدغه های فکری آن ها می شود و قادر به کنار گذاشتن آن ها قبل از شروع کلاس نیستند، بهتر است برای کم کردن این بار فکری افکار خود را بر روی کاغذ آورده تا کمی از این دغدغه های ذهنی کم شود تا مغز قابلیت یادگیری و پذیرش آموزش های جدید را  داشته باشد.

تمرین موسیقی

  • عوامل مخرب که موجب حواس پرتی شما می شود از ذهن خود دور کنید:

همان طور که می دانید فراگیری یک علم و هنر جدید نیاز به ذهنی آزاد و آماده دارد. تمرین موسیقی به روش اصولی و آموزش های مربوط به آن نیز شامل این موارد است. به همین منظور هر چیزی که باعث حواس پرتی شما می شود، باید قبل از آموزش و ورود به کلاس برطرف نمایید. به عنوان مثال اگر شما جزو افرادی هستید که مخاطبین پر تماس دارید، بهتر است قبل از شروع کلاس ها گوشی همراه خود را خاموش کنید.

  • یکی دیگر از مواردی که شاید باعث حواس پرتی افراد شود، کوک نبودن ساز آن ها در زمان تمرین است. از این رو برای افزایش بازدهی موقع تمرین ساز حتما از قبل ساز خود را چک کنید تا در زمان کلاس مجبور به تنظیم و کوک کردن آن نشوید.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی می شود که شاید افراد با عدم توجه به آن به نوعی دچار حواس پرتی شوند، نداشتن نور کافی کلاس است. پس حتما قبل از آموزش و ثبت نام در کلاس های مربوط به موسیقی حتماً از کلاس بازدید کنید و از شرایط ظاهری آن همچون نور کافی و آرام بودن فضای کلاس اطمینان حاصل نمایید. چرا که این نکته به ظاهر کوچک در طی دوره موجب پایین آمدن تمرکز و در نتیجه با راندمان پایین در یادگیری روبرو خواهید شد. البته آموزشگاه موسیقی فردوس، تمامی امکانات لازم را در کلاس های مجموعه فراهم کرده است و طراحی و چیدمان کلاس ها به گونه ای هستند که هنرجو نیاز به نگرانی از چنین موضوعاتی نخواهد داشت.
  • دقت بالا در کلاس و گوش کردن به حرف استاد:

شاید این نکته برای هنرجو کمی چالش برانگیز باشد، اما باید بگویم در بسیاری اوقات هنرجویان به دلیل تمرینات قبل از کلاس ، با اعتماد به نفس بالا کلاس وارد می شود. از این رو به دلیل آگاهی  نسبی از مطالب ارائه شده شاید با دقت به صحبت های استاد گوش نکند که خود باعث می شود نکاتی که باعث بهبود و بهتر شدن اجرا شود را از دست بدهد. به همین دلیل:

  • برای افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی به کلیه صحبت ها و نکات ریز ارائه شده توسط مدرس توجه ویژه ای داشته باشید حتی اگر آن مطالب برای شما تکراری باشد. ضمن این که در بسیاری اوقات در هنگام اجرای دروس و تمرینات توسط هنرجو استاد نقاط ضعف و مشکلات هنرجو در اجرا را گوشزد می کند تا  راندمان اجرای او در حین تمرین بالا برود که در صورت عدم توجه و گوش ندادن دقیق به حرف استاد، هنرجو قادر به رفع این نواقص  نخواهد بود و این امر باعث می شود در اجرا پیشرفت نکرده و در همان سطح باقی بماند.
  • نکته برداری در هنگام تدریس و یا مواردی که در اجرا با آن مشکل دارید، جزو مواردی است که با حواسی جمع در کلاس و گوش دادن به صحبت های استاد برای هنرجو فراهم خواهد شد.

عمل کردن به این نکته بعد از اتمام کلاس و در هنگام تمرینات روزانه باعث می شود به رفع مشکلات خود در اجرای تمرکز کنید در نتیجه باعث ارتقای سطح شما با تمرین اصولی موسیقی خواهد شد. بسیاری از نکاتی که در کلاس های آموزشی توسط اساتید موسیقی هنرجویان ارائه می شود، جزو مواردی است که در هیچ کتابی ذکر نشده و حاصل تجربیات اساتید در سال های تدریس آن ها و کار با ساز است. از این رو دقت به این مسائل باعث افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی خواهد شد.

نحوه آموزش موسیقی

نکات مهم و کلیدی در تمرین مفید موسیقی و افزایش بازدهی موقع تمرین موسیقی

به خاطر داشته باشید که نکات و مواردی که شاید در بسیاری از کار های روزمره دیگر آن چنان ضرورتی نداشته باشند، در آموزش موسیقی آنلاین و تمرینات مرتبط با آن، معنی دار شده و الزامی خواهند بود. به عنوان مثال برنامه ریزی برای تمرینات روزانه موسیقی یک کار متداول نیست، بلکه جزو ضروریات در موسیقی برای پیشرفت در این هنر است. چرا که ارتقاء سطح شما در نوازندگ،ی تاثیر مستقیم با تمرینات روزانه شما در زندگی دارد. پس داشتن یک برنامه ریزی درست در تمرینات روزانه باعث می شود تمرینات شما با کیفیت بالایی همراه بوده و باعث پیشرفت و افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی شود. تمرین با کیفیت اما کم به مراتب بهتر از تمرینات متداول و پر اشتباه است. پس در هنگام تمرین چنان چه در نواختن قطعه دچار مشکل و اشتباه هستید، بهتر است به جای اشتباه نواختن و رد شدن از آن بخش، تمرکز خود را بیش تر کرده و مشکل خود را در آن برطرف نماید. بهتر است سوالات خود را یادداشت کنید و سر کلاس از استاد خود بپرسید تا شیوه صحیح اجرای یک بخش را به طور کامل بیاموزید.
در ادامه به برخی نکات مهم و کلیدی که شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر بیاید، اما تاثیر بسیاری در تمرینات شما خواهد داشت، اشاره می کنیم:

  • تمرکز و آمادگی ذهنی قبل از شروع تمرینات چه در منزل و چه سر کلاس
  • قبل از انجام تمرینات حتما کمی نرمش انجام دهید که به گرم کردن دست ها و بدن منجر شود.
  • به هیچ عنوان برای شروع تمرین عجله نکنید.
  • برای بالا بردن راندمان یادگیری می توانید قطعه مورد تامین خود را به چند بخش تقسیم کنید و در هر نوبت مشغول به تمرین و نواختن یک بخش شوید.
  • برای تمرینات روزانه خود یک زمان مشخص کنید و تا اتمام آن زمان مشغول به تمرین باشید.
  • کمک گرفتن از اساتید با تجربه و متبحر در هنگام آموزش یکی از موثر ترین موارد در یادگیری موسیقی است.
  • در هنگام تمرینات روزانه حتماً قطعاتی را که به خوبی به آن مسلط هستید را علاوه بر قطعات درسی جدید خود بنوازید تا هم انگشتان خود را گرم کنید و هم انگیزه بیش تری برای تمرین در شما ایجاد شود.
  • یکی از نکات مهم در افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی استفاده از خلاقیت های ذهنی هنرجو و پیاده کردن آن در هنگام نوازندگی است.
  • استراحت خوب و مناسب قبل از تمرین و حضور در کلاس جزو روش های افزایش بازدهی در کلاس موسیقی است.
  • با ضبط اجرا های خود و گوش کردن به آن در اوقات بیکاری نسبت به بر طرف کردن ضعف های خود اقدام کنید.
  • یادگیری و تمرین در موسیقی

کلام پایانی

آموزش موسیقی و یادگیری نواختن با یک ساز یک کار هنری زیباست که بسیاری افراد قصد فراگیری آن را در سر می پرورانند، اما باید بگوییم که یادگیری آن، احتیاج به تمرین و ممارست در این زمینه دارد. چرا که این موضوع بیش از هر چیز احتیاج به علاقه، حوصله و پشتکار بسیار دارد تا منجر به موفقیت و پیشرفت افراد در این زمینه شود. تمرینات روزانه دقیق و منظم در کلاس، حضور به موقع در کلاس و متمرکز بودن در آن، باعث افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی خواهد شد. افراد مبتدی برای موفقیت و بالا بردن سطح خود با تمرینات منظم و رفع مشکلات خود در هنگام تمرین قادر خواهند بود تا یادگیری خود را تا حد چشمگیری ارتقا دهند. استفاده از اساتید مجرب در این زمینه و تمرکز و تداوم در تمرین و یادگیری باعث پیشرفت افراد در این زمینه خواهد شد.

سوالات متداول

  1. از جمله موارد مهم در افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی چیست؟
  • حضور به موقع در کلاس های آموزشی
  • تمرینات روزانه منظم به ویژه قبل از کلاس
  • استراحت مناسب و مفید قبل از حضور در کلاس
  • رفع عوامل حواس پرتی قبل از ورود به کلاس
  • متمرکز بودن در کلاس و گوش دادن به حرف های استاد
  1. چرا تمرینات روزانه در افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی اهمیت بسیاری دارد؟

چون با تمرینات روزانه مرتب علاوه بر آمادگی برای جلسات بعد نسبت به رفع مشکلات خود در هنگام نواختن تلاش می کنید. در نتیجه با رفع آن باعث ارتقای سطح خود در نوازندگی خواهید شد.

  1. بهترین تایم برای تمرین موسیقی چه زمانی است؟

برای انجام تمرینات موسیقی و افزایش بازدهی هنگام تمرین موسیقی بهتر است در تایم هایی که انرژی بیش تری دارد، نسبت به این کار اقدام نمایید. بهترین زمان برای این منظور می توان صبح ها باشد که افراد استراحت لازم را داشته و پر انرژی هستند.

نوشته قبلی

انواع مصوت های آوازی | انواع مصوت ها در آواز

نوشته بعدی

تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو در چیست؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.