بهترین روش آموزش موسیقی به کودکان

فهرست مطالب

یکی از بهترین سنین یادگیری موسیقی، از دوران کودکی است. آموزش موسیقی در دوران کودکی تاثیر بسیار خوبی داشته و می‌تواند استعداد کودکان را کشف کرده و مهارت‌های بی‌نظیر موسیقی را در آن‌ها به وجود بیاورد. البته بهترین روش ها همیشه در بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان جوابگو است و باید سن و سال و مهارت کودک در نظر گرفته شود

از این روی، بیشتر افراد کودکانشان را از همان دوران کودکی در یک آموزشگاه موسیقی خوب ثبت‌نام می‌کنند. کودکان در آموزشگاه موسیقی می‌توانند موارد متعددی نظیر آموزش آواز و… را به خوبی بیاموزند. آموزش موسیقی به کودکان با استفاده از روش‌های متعددی انجام می‌شود که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

روش آموزشی ارف برای کودکان

این روش آموزشی توسط یک آهنگساز آلمانی بنام کارل ارف (Carl Orff) بنیان‌گذاری شده است. روش ارف تلفیقی از رقص، آواز، بازیگری و موسیقی با استفاده از سازهای ساده و متعدد است.

کارل ارف در سال‌های بین 1920 تا 1930 چنین متد موثری را به وجود آورد تا کودکان بتوانند از یک شیوه موثر، موسیقی را یاد بگیرند. در این روش تاکید اصلی روی ریتم و حرکت در موسیقی بوده تا کودکان بتوانند مفاهیم و مبانی موسیقی را به زبان ساده درک کنند. در این راستا، مدرسان روش ارف از سازهایی نظیر سنج، دایره، بلز، طبل، متالوفن (metallophone) و سیلوفن (xylophones) استفاده می‌کنند.

روش آموزشی کودالی برای کودکان

این روش آموزشی هم توسط یک آهنگساز و مدرس موسیقی مجارستانی به نام زولتان کود آلی (Zoltan Kodaly) ابداع شد. کود آلی بر این باور بود که یادگیری موسیقی از سنین کمتر می‌تواند تاثیر بیشتر و بهتری داشته باشد.

افرادی که از سنین کودکی شروع به یادگیری موسیقی کنند، راحت‌تر قادر به درک مبانی و مفاهیم آن خواهند شد و بعدها (در سنین بالاتر) می‌توانند بسیار حرفه‌ای‌تر شوند.

در این روش، اساتید موسیقی با استفاده از آهنگ‌های محلی و فولکلور به کودکان موسیقی را آموزش می‌دهند. در این روش، آواز خوانی یکی از اصلی‌ترین مبنا برای آموزش موسیقی کودکان است.

در متد کودالی روش‌های خلاقانه استفاده از علائم دست و انگشتان برای یادگیری نت‌های موسیقی وجود دارد که فرا گرفتنشان برای کودکان بسیار آسان است. در این روش، هر شکل یا حالتی از انگشتان دست، بیانگر یک نت خاص است. معمولا برای آموزش پیانو از این روش برای کودکان استفاده می شود.

یادگیری چنین متدی برای کودکان، بسیار آسان‌تر از نوت‌های واقعی موسیقی است. بعدها کودکانی که از این طریق نت‌های موسیقی را یاد گرفته‌اند می‌توانند به راحتی با نت‌های واقعی آشنا شده و آن‌ها را هم بیاموزند. آموزش مبانی ساده سلفژ در این روش هم، یکی دیگر از موثرترین ویژگی‌های متد کودالی به شمار می‌آید.

متد آموزشی سوزوکی برای کودکان

این روش هم توسط فردی به نام دکتر دانیل شینیچی سوزوکی ابداع شد. او یک ویولونیست مشهور در ژاپن بود که در سال 1964 برای دادگاه امپریال ژاپن ویولن می‌نواخت.

سوزوکی همچنین در یک مدرسه ژاپنی هم موسیقی تدریس می‌کرد و سپس موفق شد، متد خاص خودش را برای آموزش موسیقی به کودکان را ابداع کند.

سپس سوزوکی توانست حتی متدی که ابداع کرده را به کشور آمریکا معرفی کند تا آمریکایی‌ها هم بتوانند از چنین متد موثری برای کودکانشان استفاده کنند. در این روش استفاده از زبان مادر اهمیت بسیار بالایی دارد. سوزوکی حتی والدین کودکان را هم تشویق به همکاری در یادگیری موسیقی کرد تا آن‌ها هم در کلاس‌ها شرکت کنند و در خانه بتوانند با کودکانشان تمرین کنند.

با این روش، کودکان می‌توانند از سن 3 سالگی، آموختن ویولن را شروع کنند. روش یادگیری موسیقی از طریق توانایی گوشی در متد سوزوکی نقش مهمی دارد. او برای کودکان آثار کلاسیک معروف را پخش می‌کند و آن‌ها به مرور زمان نواختن چنین آثاری را به راحتی یاد می‌گیرند.

چنین موضوعی باعث می‌شد تا شاگردان به مرور زمان گوشی موسیقیایی‌شان را تقویت کنند. در این روش کودکان با گوش دادن به آهنگ‌های متعدد، آن‌ها را به مرور زمان فرا گرفته و موفق به نواختن ملودی‌های مختلف خواهند شد. امروزه عده زیادی از مدرسان موسیقی از روش سوزوکی برای کودکان استفاده کرده و به نتایج شگفت‌انگیزی هم می‌رسند.

روش آموزشی دالکروز برای کودکان

این متد آموزشی هم توسط یک مدرس موسیقی سوئیسی به نام امیل جاش دال کروز ابداع شد. از این روش هم برای تدریس مفاهیم موسیقی به زبان ساده برای کودکان استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این روش تلفیق حرکات جنبشی با موسیقی است.

در واقع این یک روش جذاب و جالب برای کودکانی است که عاشق بازی کردن هستند. به عبارت دیگر، یادگیری موسیقی در چنین روشی، نه تنها خسته‌کننده و سخت نخواهد بود، بلکه برای کودکان تبدیل به یک بازی جذاب می‌شود. شبیه به روش سوزوکی، در این متد هم بحث توانایی شنیداری اهمیت بالایی دارد. در این روش توانایی شنیداری و سلفژ در اولویت اول قرار می‌گیرد.

کودکان با این روش می‌توانند مفاهیم پایه‌ای موسیقی را به راحتی آموخته و به مرور زمان، سطح آن را بالاتر ببرند. در این متد هم گوش موسیقایی کودکان به مرور زمان تقویت شده و می‌توانند در آینده مفاهیم موسیقی را به آسانی درک کنند.

همان‌طور که گفتیم حرکات موزون از اصلی‌ترین ویژگی‌های این روش بوده که کودکان تمام مبانی موسیقی را با این حرکات خواهند آموخت. آموزش نت‌های موسیقی هم با قدم زدن و یا کف زدن انجام شده و درک آن برای بچه‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

به اعتقاد دالکروز، کودکان باید موسیقی را با حواس پنج‌گانه خود یاد بگیرند. در چنین شرایطی است که آن‌ها می‌تواند درک بهتری از مفاهیم و مبانی موسیقی داشته باشند. امروزه این روش در کشورهای متعددی تدریس می‌شود.

تاثیر استفاده از متدهای به روز دنیا

امروزه اکثر کودکانی که توانسته‌اند موسیقی را به راحتی آموخته و پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کنند، از روش‌هایی که در بالا توضیح دادیم استفاده کرده‌اند. روش‌های به روز دنیا با شیوه‌های سنتی بسیار متفاوت است. شیوه‌های سنتی آموزش موسیقی برای کودکان بسیار خسته‌کننده، یکنواخت و ثابت است. همچنین می توانید مطلب آموزش ویولن به کودکان  و راهنمای خرید ویولن برای کودکان را نیز مطالعه نمایید.

شاید درصد کمی از کودکان بتوانند با استفاده از روش‌های سنتی، مفاهیم پایه‌ای را به خوبی یاد بگیرند. اما با استفاده از رو‌ش‌های نوین و به روزی که در بالا توضیح دادیم، اکثر کودکان قادر خواهند بود مفاهیم موسیقی را به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان بیاموزند.

کلام آخر

در این مقاله، روش‌های نوین آموزش آنلاین موسیقی به کودکان و آموزش بلز را برایتان توضیح دادیم و شما را با مزایای آن آشنا کردیم. این روش‌ها بسیار کاربردی بوده و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشاوره رایگان موسیقی
مشاوره رایگان دوره های آموزشی
آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

پیانوی شنبه‌ها؛ مهمون ما ❤🙌

هر شنبه، از دوستان خوش شانسی باشید که در کلاس آموزش پیانو رایگان شرکت می‌کنن، شما هم مهمونمون باشین

Call Now Button